Hvordan best flytte akvariet?

Jeg skal straks flytte ut, og det jeg gruer meg aller mest til å flytte er 240 liter'n min! Har noen gode tips og råd? Huset jeg skal flytte inn i er ca 25 min unna, så ikke altfor lange turen, heldigvis.

Fiskene, kan jeg kjøpe sånne plastkasser m lokk å frakte dem i? Eller gir de fra seg stoffer? Blir litt for mye styr å putte alle fiskene oppi diverse poser nemlig... Corydoras, hørt at de kan gi fra seg no gift av noe slag når de blir stresset? Burde de fraktes i en kasse for seg selv?

Vannet, vil ha med meg mest mulig vann, mye blir jo i kassene med fiskene, men kan vel sikkert få tak i noen tykke poser, og frakte litt i det også, eller har dere noen gode tips her?

Plantene kan jeg vel frakte i poser med vann?

Sanda, med sandsnegler i. Hvordan best gjøre dette? Trenger sneglene vann hele tiden for å øeve egentlig? Hvis vi har nok folk, og det ikke blir for tungt, kan vi prøve å bære hele akvariet med sand, og litt vann på toppen.... Men det vel himla tungt?

Bare å slenge inn egne erfaringer fra dere som har flyttet, solgt eller kjøpt akvarier som er i bruk.

Takker for alle innspill!
Jeg tror ikke du skal flytte akvariet med sanden i, dette kan svekke bunnen i verste fall kan den sprekke.

men sanden er jo våt,så TROR de vil klare seg fint i sanden noen timer

planter kan du ha i brødposer, trenger ikke ha mye vann oppi, å husk å ha litt luft i posen.
Det med sanda har du jo jaggu meg rett i! hehe. Uff, bra jeg ble mindt på det, ellers hadde det kanskje endt tragisk! Hehe. Da skoffer jeg sanda også i poser, og håper sneglene overlever.
Sneglene klarer seg fint i sanda, så lenge den er fuktig.
tøm hele karet for alt. slik at det er minst mulig sand og vann igjen. litt vil det alltid være så det går nok bra. ta fisk i poser kan ha flere i samme pose om det er små fisk. plantene i en pose for seg selv. vann så kan du kjøpe noen plast dunker og ha vann i da. jeg kjøpte 2 dunker på 25 l på europris sist jeg hadde kjøpt ett kan og ville ha med meg vann.
Flyttet selv på et 240 kar i Januar som jeg hadde fått i julegave av foreldrene mine. Vi tømte karet helt. (utenom et par grusbiter :p). Sanda gikk i to kasser, og alle fiskene gikk i en stor kasse på ca 30l. Alle steinene i poser :p. Planter var det ikke i det karet, men hadde det vært, hadde jeg vel bare putta oppi brødposer med LITT vann. Faren min har en Volvo, så vi var så heldige å ha plass til karet i bagasjerommet etter at vi hadde lagt ned setene.

Dersom du vil slippe å ta ut sanden, noe som ofte blir mye klin og ekstra arbeid kan du prøve å få tak i noen laminat eller parkettbord, evt plankebiter. Løfte karet litt opp og tre disse under. De må være så lange at de stikker ut på hver side av kare....så er det bare å får litt hjelp av en og løfte hele skiten avgårde. Da blir det jo ingen ekstra belasting på bunnglasset

Bare et forslag
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap