Sykdom i akvariet, slørhaler døde.

Jeg har en biUbe som jeg hadde to små slørhaler i. Den ene var åpenlyst syk helt siden jeg kjøpte den, siden det var tynn som en strek & spiste normalt, men la aldri på seg. Den levde i ca 1 måned før den døde. Den hadde ingen andre tegn til sykdom. Men den dagen den døde, ble den andre veldig syk. Den blødde fra omerådet rundt gjellene og skjellene dens sto ut. I tillegg hadde den noen omeråder med et slags hvitt lag på kroppen. Den så ut til å klø, den pustet veldig fort & svømte febrilsk. Den så ikke oppblåst ut. Den døde etter ca 4-5 dager. Da den var død, så det ut som den var dekket av mugg.

Nå er akvariet tomt, men jeg tør ikke å tilsette fisk før jeg vet at det ikke er noe sykdom i vannet. Dessuten har jeg et annet akvarium, med to store slørhaler og jeg er redd for at de kan være smittet, siden de har delt vann i en kort periode ca 2 uker før den siste fisken ble syk. De har ingen tegn til sykdom. Hva burde jeg gjøre med den fisketomme biUben får å bli kvitt sykdommen? & hva slags sykdom kan det være? Bør jeg behandle de andre fiskene?
Om du leser litt her i sykdomsartikkelen så kan du se at symptomene hos den siste kan ligne på oodonium/fløyelssyke. Om det var denne sykdommen så dør den antagelig ut av seg selv etter en ukes tid uten fisk i karet.

Nå er det ofte slik at fisk som stresses får nedsatt immunforsvar og lettere blir syke. Årsaker til stress kan for eksempel være at de holdes i akvarium som er for små, eller har feil vannverdier eller hvor det er mye giftig avfallstoffer pga lite filtrering eller lite utskifting av vann. Hvis jeg ikke tar feil så er dette akvariet på bare 35 liter så flere av disse forholdene jeg nevnte kan være skyld i at fiskene ble syke. Om du leser her i fiskebasen på gullfisk (slørhaler er også gullfisk) så vil du se at det anbefales minimum 100 liter til disse. I tillegg så forurenser disse fiskene en del (spiser mye og gir fra seg mye avføring) så de krever derfor ekstra god filtrering og vannskifterutiner.

Vil derfor anbefale deg å ha andre fisk enn disse i et så lite kar. I fiskebasen kan du søke på fisk som passer i den størrelsen.

Denne og denne artikkelen kan også være verdt å få med seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap