Epedemi i akvaiet ancistrus knall hvit (død) :(

Da jeg kom hjem fra Akvariebutikken idag la jeg merke til min Ancistrus Triradiatus endte med døden den er helt hvit alle ancistruser va helt iorden da jeg gikk hjemmefra kl 13:15

Hva slags sykdom er det?

Jeg er i full fart og skifter vann.

Thorbjørn
Glemte å legge opp bilde:

Dårlige bilder desverre.
Hjelp!! det har gått over til de andre mallene mine!!
Det går over til en av mine andre Maller hjelp!
Mallen sliter med å svømme. den svømmer på ryggen også
Kan noen hjelpe? jeg er helt hysterisk!
Jeg fikk emailen din, men dessverre er jeg ikke i stand til å hjelpe deg Kunne ønske jeg visste råd, men...

Det eneste jeg kan si er at dette virker som en stygg sykdom, for den må smitte utrolig fort. At den bare rammer maller er også merkelig. L-maller er dessverre ikke mitt spesialfelt, så jeg håper noen malleeksperter/sykdomseksperter her kjenner igjen symptomene og kan gi råd om pleie og botemiddel.

Sånn til slutt; ikke ta dette for noe 100% sikkert... men jeg får en liten følelse av at dette er noe bakterielt, pga den hurtigheten det sprer seg med og det belegget som dannes på mallene (jfr. bildene du la ut)
Ingen soppsykdom smitter på det viset, så raskt.

Var jeg deg ville jeg gått til innkjøp av en antibakteriell medisin som ikke kverker filterbakterier; eSHA 2000 (dersom du ikke allerede har det i hus?)

Men vent på råd fra andre om du kan. Jeg er som sagt ute på tynn is her, og vet ikke sikkert hva dette kan være.
Det er umulig aa se noe utfra bildene. Har du anledning aa taa ordentlige bilder kan vi kanskje komme med noen forslag.

Hvit er jo relativt og jeg vet at noen ancistrus-arter er gode i kamuflasje og kan saann sett endre farge, men i hvor stor grad Triradiatus kan det vet jeg ikke. Er dessverre heller ingen malleekspert.

Er det hvite et belegg, eller er det huden selv som skifter farge?

Jeg vet ikke om mange sykdommer som er saa hissige, men Columnaris/falsk neonsyke er én av de. Det er en bakteriell sykdom, som maa behandles med antibiotika (si farvel til filterbakterier). Men om det er denne hos deg er egentlig et skudd i blinde med henda paa ryggen fra min side. Med mindre du har mulighet til aa legge opp klarere bilder er det vanskelig aa hjelpe deg videre, men kan du ikke soeke enten her paa forumet eller paa Google etter Columnaris/Flavobacterium Columnare/False neon disease og se om du faar opp noen bilder som kan likne paa fisken din.

Columnaris har mange symptomer, men ofte saa er det slik at kjoettet "raatner", og blir derfor lyst. Ofte angriper symptomene ogsaa gjellene slik at om du har anledning aa skjaere/klippe bort gjellelokket paa den doede fisken kan du kanskje se med det blotte oeyet at gjellene er stedvis fargeloese?

Ellers saa vil jo mer info aldri vaere dumt naar man skal finne ut av hva problemet er; vannverdier, adferd, antall og type fisk, kar og filterstoerrelse m.m. Sykdom paa fisk er meget komplisert aa finne ut av og det er ofte mange forskjellige aarsaker og symptomer paa de samme sykdommene, saa jo mer info du kan gi - jo stoerre sannsynlighet for at du faar et godt svar er det.
Hei
Det så ut som et slags mugg belegg på mallen, det var utenom den 2 Albino Ancistrus om tok kveld + en guppy.

Jeg skal kjøpe det når jeg er på dyrebutikken.
Skal også kjøpe Sera Toxivec som var ganske effektiv da jeg begynte med akvariet, (jeg brukte det da jeg fikk nitrittforgiftning for 1 gang).

De andre Ancistrusene har det ganske bra det er nå 3 Triradiatus, og en liten Sp.
Guppyene og Tetraene har det også bra.
Det kan være mulig smitte fra den lille Ancistrusen jeg kjøpte på Mandag

Bildene er nok de eneste jeg har pga jeg kastet den.

Thorbjørn
mona o
Jeg fikk emailen din, men dessverre er jeg ikke i stand til å hjelpe deg :-( Kunne ønske jeg visste råd, men... Det eneste jeg kan si er at dette virker som en stygg sykdom, for den må smitte utrolig fort. At den bare rammer maller er også merkelig. L-maller er dessverre ikke mitt spesialfelt, så jeg håper noen malleeksperter/sykdomseksperter her kjenner igjen symptomene og kan gi råd om pleie og botemiddel. Sånn til slutt; ikke ta dette for noe 100% sikkert... men jeg får en liten følelse av at dette er noe bakterielt, pga den hurtigheten det sprer seg med og det belegget som dannes på mallene (jfr. bildene du la ut) Ingen soppsykdom smitter på det viset, så raskt. Var jeg deg ville jeg gått til innkjøp av en antibakteriell medisin som ikke kverker filterbakterier; [URLBLOCK1](dersom du ikke allerede har det i hus?) Men vent på råd fra andre om du kan. Jeg er som sagt ute på tynn is her, og vet ikke sikkert hva dette kan være.

Takk for at du iallefall svarte Mona!
Grunnen til jeg sendte deg mail er fordi jeg vet godt du kan mye mye MYE mer om akvarie enn meg.
Har du sjekket vannverdiene dine?

Var borti det samme som deg, men behandlet med Esha 2000 i 4 dager og det hele gjekk bra til slutt med kun 1 dødsfall blant mallene (Middels store ancistrus).

Vet om andre som har hatt nitrat forgiftning og funnet mallene døde og med et hvit belegg på seg.

Kan Nitrat være årsaken tro?
Det vet jeg faktisk ikke, jeg har nå skiftet vann og det ser ut som det går fint med resten av gjengen.

Det må nok være en syke som går mest på Mallene pga huden de har og muligens dens form for puste-system.
Thobbus
Det vet jeg faktisk ikke, jeg har nå skiftet vann og det ser ut som det går fint med resten av gjengen. Det må nok være en syke som går mest på Mallene pga huden de har og muligens dens form for puste-system.

Har du tilgang på Esha 2000?

Den er absolutt å anbefale som medisin som du bør ha liggende!

Så har du Esha Exit, men denne er for hvitprikk, men kan også være god å ha i "medisinskapet".
Jeg har ikke tilgang til det men skal nok kjøpe imorgen.

Må min Handleliste er slik:
- Esha 2000
- Esha Exit
- Sera Toxivec

Har noen peiling hvor mye Esha Produktene koster?

Tusen Takk for gode svar og råd
Ikke rart Akvaforum har et så bra forum
Thorbjørn
jeg betalte 95,- for esha exit og 129 for esha 2000. men prisene varierer jo fra butikk til butikk. dette var forresten en "vanlig" butikk, ikke nettbutikk :p
OKei
Jeg må bare vite sånn ca hvor mye det koster
Takk for hjelpen!

Thorbjørn
Thobbus
OKei :) Jeg må bare vite sånn ca hvor mye det koster :) Takk for hjelpen! Thorbjørn:)

Dersom du ikke får tak i esha 2000 og esha exit, så send meg en mail, jeg har en del liggende, så du kan få kjøpe dersom du ønsker.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap