Noen med mye peiling på gravide katter??

Jeg har oppdaga at den eine katten vårs skal ha kattunger, tror ikke det er så altfor lenge igjen til hun skal føde, så det jeg lurer på er om det er noe spesiellt jeg må gjøre når hun skal føde?? Noe jeg må følge godt med på?? Gir hun beskjed til meg når det skjer?? Noen tegn jeg kan se etter når det nermer seg fødsel??

Takker alle på forhånd for råd og svar=)
Du kan lage en fødekasse til henne. Den trenger ikke være særlig fin, pappeske går fint. Sett den på et varmt og rolig sted, gjerne i en stille krok hvor folk ikke haster forbi. Tror det drypper litt melk fra henne noen timer før føding, men er ikke sikker.

Sørg for at kattemoren får nok å drikke, og gi henne ekstra næringsrikt for.

Se etter en bok på biblioteket, ("Katter", "Alt om katten") de har garantert noe stoff om dette. Ellers kan du jo prate med dyrlegen og?=) Lykke til med kattungene!=)
Takk for raskt svar Maretard=)
Ja vi skal prøve å få skaffet oss en eske eller noe til og lage fødekasse av=) Hva skal jeg ha oppi fødekassa??
Ja jeg tenkte og kjøpe kattungemat til henne for det er det jo mye næring i + vi har kjøpt sånn katteskål som det er en dunk over som fyller opp vann hvis det begynner og bli tomt. hvis du forstår hva jeg mener??

Hun har også begynt og bli ganske hissig på den andre katten(søsteren sin) er dette normalt?? Hun liker heller ikke at sønnen min på 10mnd klapper henne, før elsket hun det, mens nå knurrer hun på han og går vekk:-/ Er dette også normalt??

Vi har henne bare inne nå og har merket at hun sover utroolig mye, spiser litt lite og går veldig mye på do, føler hun går på do i ett:-/ normalt???

Inni fødekassen kan du ha avispapir unders, også et mykt teppe/håndkle eller pute hun liker. Det med vannskåla var en god idé=) Fôr har jeg ikke så mye peiling på, men om du venner henne forsiktig over går det nok bra

Hun knurrer nok på søsteren sin fordi hun vil være i fred=) Tenk på når du var gravid, og forestill deg å være klatrestativ for søsteren din:P Og en unge på ti måneder blir nok også litt mye for henne når hun er høygravid, men det vil nok gå seg til når kattungene er født tenker jeg. Pass bare på at hun får nok ro den første tiden, er helt normalt at hun er furten nå.

At hun sover mye er nok normalt, men du sier hun spiser lite og går på do ofte.. Er det sånn at hun presser uten å få ut noe? Da KAN hun ha forstoppelse. Anbefaler uansett at du snakker med en dyrlege, jeg har aldri hatt kattunger før, men har lest meg til dette.
Min hunnkatt ble forferdelig gnålete og masete den dagen hun skulle føde, og utrolig selskapssyk og pågående. Hun skulle på død og liv ligge mellom lårene mine når jeg satt i sofaen... og så forsøkte hun å grave seg ned under rompa mi (hun forsøkte å bygge rede/lage en hule å føde i, antar hun fulgte noen instinkter hun ikke helt visste hva hun skulle gjøre med)

Hun gikk og glodde på meg hele dagen, remjet klagende, travet etter meg overalt og var i det hele tatt ikke seg selv. Jeg hadde gjort i stand en kasse til henne på gulvet ved siden av sengen min, men hun nektet å ligge der alene. Hver gang jeg forlot rommet, kom hun etter og klaget. Jeg plasserte henne bestemt i kassen gang på gang, og til slutt ble hun liggende (trodde jeg). Fødekassen var en pappeske med 3 halvhøye vegger og en helt lavtskåren kant foran (inngangen liksom), det var avispapir i bunnen og et par sammenbrettede, gamle og avlagte håndklær på toppen.

Jeg gikk ut et øyeblikk, og kom tilbake for sjekke hva hun drev med.... og da hadde hun hoppet opp i sengen min, og der holdt hun på å gjøre seg i stand til å føde MIDT I SENGEN! Riene var allerede begynt så jeg, og i full fart fikk jeg henne ned i kassa igjen. Men nei, ikke snakk om å ligge alene på gulvet i den!

Så løsningen, den ble at jeg plasserte fødekassen midt i sengen, og la meg ved siden av. DA var hun fornøyd, satte i gang med å male og purre, og kort etterpå kom første kattunge. Hun fikk fire stk, alle sammen mens jeg lå bare noen få cm unna og bivånet det hele Fascinerende!

Det øverste håndkleet kastet jeg når jeg var sikker på at det ikke kom flere unger (neste morgen, tror jeg) sånn at ungene og hun selv lå på et rent håndkle. Men det ble omtrent ikke noe søl, det overrasket meg veldig.

Katter er drektige i 62-63 dager. Du kjenner godt konturene av kattefostrene om du forsiktig kjenner og klemmer litt rundt buken hennes på slutten. Kjenner du ikke noe nå, så er det sannsynligvis en god stund igjen.
De fleste katter blir mere kjælne når de er gravide, men nå er jo ikke 10 mnd mye og det kan nok være han er for hardhendt etter hennes mening og at hun rett og slett er redd for magen sin.
Jeg vil si katter klarer seg selv iallefal de fleste, man kan jo kjøre en tur til dyrlegen og fått tatt røngten, da får man svar på en god del.

Bare husk og fortelle henne hvor flink hun er, de elsker det. Skal jeg hilse på fremmede katters kattunger hilser jeg alltid på moren først og forteller hvilken flink liten dame hun er som har fått slike nydelige små og spør pent om jeg kan hilse på de. Da pleier dem å være roligere når jeg løfter på kattungene og ungene piper.

Ellers når man løfter kattungene vill de fleste pipe mindre om man holder under alle fire beina, da føler de seg nemlig tryggere.
Om man ikke skal beholde ungene (avlive etter fødsel) råder jeg dere til å beholde en til kattemor er sterilisert. Ellers vil hun i sorg og hormoner løpe ut og parre seg med engang igjen.

Det er viktig at de som ikke har katter de skal avle på (rasekatter) er flinke til å sterilisere og kastrere, da villkatter begynner og bli et økende problem. Kjedelig om man skal ende i den situasjonen at man til slutt sitter med 14 katter og kattunger ingen vil ha. (dyrebeskyttelsen tar ikke imot så lenge kattene har en eier, får mat et sted)
Maretard
Inni fødekassen kan du ha avispapir unders, også et mykt teppe/håndkle eller pute hun liker. Det med vannskåla var en god idé=) Fôr har jeg ikke så mye peiling på, men om du venner henne forsiktig over går det nok bra:) Hun knurrer nok på søsteren sin fordi hun vil være i fred=) Tenk på når du var gravid, og forestill deg å være klatrestativ for søsteren din:P Og en unge på ti måneder blir nok også litt mye for henne når hun er høygravid, men det vil nok gå seg til når kattungene er født tenker jeg. Pass bare på at hun får nok ro den første tiden, er helt normalt at hun er furten nå. At hun sover mye er nok normalt, men du sier hun spiser lite og går på do ofte.. Er det sånn at hun presser uten å få ut noe? Da KAN hun ha forstoppelse. Anbefaler uansett at du snakker med en dyrlege, jeg har aldri hatt kattunger før, men har lest meg til dette.

okey, men jeg får venne henne forsiktig over på kattungemat så går nok det bra=)
Okey, men da tar jeg aviser neders og noen gamle håndkler øverst
Hehe, ja jeg vet hvordan det er og være gravid og likte ikke så godt alle de hendene som plent skulle kjenne på magen min:P

Nei hun får ut noe hver gang hun er på do, så jeg tviler på at det er forstoppelse hun har.. Men husker selv at jeg måtte på do å tisse hele tiden da jeg var gravid, så kanskje det er derfor hun går så mye på do??
Skulle ikke forundre meg, katter er så utrolig mer like oss mennesker enn man skulle tro.
Tusen takk til alle for svar og råd og fortelling;)
Håper inderlig at ikke Lolly(katta) finner ut at hun skal føde i senga:-/ Hun pleier få lov til og sove i senga om natta nå når vi har henne inne, hvis ike står hun utenfor døra og mjauer.. Hihi, litt selskapsyk eller??:P

Jeg kjente nettopp at kattungen(e) beveget seg inni magen på Lolly, det var kult=)

Men er det sånn at de går og mjauer når de har fått rier?? Sånn at vi liksom vet at, oi nå er det noe på gang her???

Takker igjen alle for svar=)
Det sikreste tegnet på at fødselen er nær forestående er at hun vil begynne å grave og lete etter et sted å føde. Noen ganger kan det komme litt utflod også, men det vil du antagelig ikke se siden hun slikker det bort med en gang.

Det kan hende hun ikke vil akseptere den esken eller kassen du har ordnet til henne, men det kan hjelpe å dekke den til med et laken eller lignende slik at det blir mørkt og hulelignende. Fødestedet skal være plassert på et rolig sted hvor hun får være i fred.

De går gravide rundt 9 uker. Hun greier vanligvis å ordne opp under fødselen selv, men det hender flere kattunger blir født samtidig og da er det ikke alltid hun rekker over alle på en gang. Du kan da rive opp fosterhinnen rundt hodet og bruke en litt grov klut, av feks frottestoff, og tørk forsiktig av rundt snuten. Da gjør det ikke noe om den blir liggende en stund til hun får tid til å vaske og fjerne navlestreng og slikt. Styr egentlig minst mulig rundt henne, men selvsagt så skal du kose med henne om hun vil det. Du ser fort hvor mye oppmerksomhet hun ønsker.

Selv om de fleste fødsler går problemfritt for seg så hender det at fødselen stopper opp eller at kattunger blir sittende fast. Se det i såfall litt an. Det er ikke alltid det er nødvendig å rushe til dyrlegen, men begynner kattemor å virke veldig slapp eller sliten, eller om hun har presset hardt i flere timer uten resultat, ved store blødninger eller om ikke alle kattungene har kommet ut etter et døgns tid, så bør du kontakte dyrlege. Som sagt, det er sjelden kattefødsler går galt og så lenge moren virker våken og opplagt er det ingen grunn til bekymring.

Lykke til med det lille mirakelet og husk at hun trenger ro og fred etter fødselen også
Hun vil nok ha smerter når hun får rier, så det merker du nok=) Fødselen ordner de fleste katter greit selv, men fint om du kan følge med at alt går bra i fall det skulle skje noe=)
Takk for et veldig utfyllende og godt svar Tante Astrid=)
Jeg er jo hjemmeværende med han lille så jeg kommer til og følge med om noe skjer framover=)
Virkelig spennende dette her og jeg gleder meg masse til å bli "mormor", hehe..

Bare til og skrive mer hvis dere kommer på noe mer
Hold oss oppdatert da, nye verdensborgere er alltid spennende
Ja selvfølgelig skal jeg gjøre det
Da har jeg og han flinke samboeren min laget fødekasse=)

Bilde 1 og 2 er sånn vi skal ha den frem til hun har fødet og bilde 3 er sånn vi skal ha esken etter hun har fødet og frem til ungene er store nok til og springe klatre/hoppe over kanten:P

Har vi ikke vært flinke vel??
Kjempeflinke:P *Gir kjeks til*=P
Maretard
Kjempeflinke:P *Gir kjeks til*=P

Yeey hehe
Litt oppdatering=)
Nå de siste 2 dagene har Lolly(katten) bare sovet veldig mye og flyttet seg rundt på forskjellige plasser for å sove videre.. Hun har også begynt å grave rundt forbi i leiligheten, sikkert for å finne seg en egnet plass for å føde når den tid kommer??? Vi kan tydelig kjenne hvor de små babyene inni magen hennes ligger og vi kan kjenne at de beveger på seg.. Ganske kult=)

Jeg får ikke lov til og røre pattene hennes, så jeg kan ikke sjekke om hun har fått melk enda, men er det en annen måte og sjekke det på?? Vil melken dryppe på gulvet den dagen hun skal føde??

Hvis jeg går ut av rommet hun er i så følger hun etter meg og legger seg ned i det rommet jeg er i.. Hun har også begynt å mjaue om nettene og går rundt og graver, så hver gang hun gjør det så tror jeg jo at noe er på gang, men det skjer jo aldri noe:P

Jeg får vel bare være tålmodig og vente:P hehe

Slenger med et bilde av henne.. Sjekk den magen:P
Tror ikke det vil komme så mye melk at det drypper ned, og det kan jo hende hun slikker det vekk. Kanskje det blir kattunger i natt da?=D
Okey...
Håper inderlig at det blir noen kattunger snart ja=) Gleder meg til og bli "mormor" hihi..
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap