Wenche Ms akvarium (side 2)

Jeg la oppi en agurkskive og det falt godt i smak. De ligger forran alle sammen, og de tøffeste tør smake..
Når jeg skrudde på lyset i dag tidlig var agurken nesten helt rensket.. Helt utrolig hvor godt agurk var.
Det er også en liten stim på 4 fisker som er mye tøffere enn de andre. De svømmer kvikt rundt og er flinke med utforskning.

Det virker som om du har fått til akvariet ditt virkelig bra nå Villemoe, men gjør ikke samme tabba som meg. Jeg glemte rett og slett agurkbitene en gang og det ble et fryktelig søl når jeg skulle ta dem opp. Bitene gikk rett og slett i oppløsning og forurenset karet noe voldsomt. Jeg legger agurk/squash biter i om kvelden når jeg legger meg og tar dem opp om morgenen selv om de bare er halvspiste.

Jon
Er veldig fornøyd med akvariet så lang ja.. Tok agurken opp litt etter lyset gikk på i dag.
Den ser ganske fornøyd ut der den ligger
Det var virkellig en rund, fin mage på den ottoen. Agurken fallt visst i smak
Agurken falt godt i smak ja..

Men jeg lurer på om jeg forer de nok? Har ni stykker, og når jeg gir synkeabletter av typen Tetra PlecoMin gir jeg bare en om gangen. En etter lysslukking og en om morgen.
Er dette for lite? De stimer rundt tabletten etter den har løst seg litt opp.
Kanskje jeg skal gi to tabletter siden de tross alt er ni stykker?
Hva med å gi dem 2 stkr. om morgen, og bryt tablettene i 2 eller flere biter.
Husk dem skal først og fremst spise alger. Dumt og venne dem til annet for.

Jon
Anbefaler å fôre dem godt i et par-tre uker etter at de kom i karet og så heller trappe ned etter det. Grunnen til det er at mange ottoer har det med å stryke med de første ukene.

Disse fiskene er nemlig stort sett viltfangede, fraktet og holdt i forhold/kar hvor det er lite algevekst og hvor de også fôres minimalt og når de kommer til den lokale butikken settes de ofte sammen med fisk som de ikke kan konkurrere med i matveien. Det finnes derfor en del teorier som går på at det rett og slett er langvarig sulting som tar knekken på en del ottoer. Nå er det så lite næring i alger at om fisken har gått for lenge uten mat og kommer i et kar med beskjeden algevekst så bruker den nesten like mye energi på å finne mat som den næringen det er i algene den spiser. Den greier derfor ikke å legge på seg og svekkes ganske raskt. Ved langvarig sulting kan faktisk hele tarmsystemet slutte å fungere og fisken greier ikke å ta opp næring i det hele tatt.

Derfor anbefales det å fôre dem godt de første ukene og gjerne med litt proteinholdig fôr, selv om disse altså stort sett er algespisere. Deretter trappes matmengden ned til et nivå hvor fiskene både er sultne nok til å spise alger, men også får litt tillegg av annet fôr en gang i blant.

Den andre årsaken til at ottoer ofte dør kan være varierende vannverdier eller dårlig vannkvalitet. Det er derfor viktig med langsom tilvenning om verdiene skal endres, som feks ved innkjøp, og også viktig med skikkelige vannbytterutiner slik at vannkvaliteten holdes jevnt bra.

Selv har jeg to ganger mistet ottoer etter utilsiktede ph-fall. Ingen andre av fiskene strøk med. Må også si at jeg alltid har fôret mine otto godt de første ukene etter innkjøp, og aldri mistet noen rett etter innkjøp slik mange andre har hatt problemer med.
Tusen takk for tipset TanteAstrid.
Da gir jeg de to tabletter to ganger om dagen og en agurk i blandt.
Leste at Ottoer var følsomme med vannkvalitet, men jeg har hatt veldig stabile vannverdier. Og at jeg jevnlig bytter vann.
De ser veldig kvikke ut så jeg tror de trives.
Det høres bra ut

De er utrolig søte fisk, men må innrømme at etter de to uhellene mine så har jeg ikke tatt sjansen på å kjøpe dem inn på nytt. Var bare to som overlevde det siste ph-fallet, men selv om de egentlig helst vil være flere så får de altså bare klare seg de to. Ser de veldig sjelden også etter at de ble redusert i antall så det er ikke tvil om at de trives i flokk. Får håpe de to jeg har ikke mistrives alt for mye selv om jeg ikke ser de.

Du får ihvertfall ha lykke til med dine!
Takk takk.. Men siden ottoene er mine første fisker hadde jeg helt sikkert vært like fasinert uansett hva slags type det var..

Nå er det stor spørsmålet hvilke fisker som skal komme i neste gang.
Tenkte jeg skulle vente til de har vært en uke til før jeg kjøper noen nye.
Da er det ut på leting etter Honning gurami.
I dag var det lite sirkulasjon rundt det innvendige filteret. Tok det ut for å rense filterpatronen litt. Puttet det i en bøtte med litt vann i bunnen og krystet det. Fysj det var brunt vann.
Sleit litt med å få det på plass igjen, men nå blåser det fint igjen.
Målte Nitritt og den lå mellom mindre enn 0,3 og 0,3.
Får ta ett vannbytte i dag, siden vi reiser på tur i morgen og blir borte til onsdag.
Det er kanskje fordi jeg gir de mer mat nå enn for noen dager siden? Eller at filteret nesten ikke sirkulerte.

Når jeg målte vannet i dag, så var nitritten tilbake til mindre enn 0,3 igjen. Det var deilig.
Ser ut til at fiskene har hatt det bra mens vi har vært borte.
I morgen skal vi ut for å se etter noen nye fisker.
Da er det jakt etter Honning guramier. Krysser fingre for at vi snubler over noen.

Når jeg ser på ottoene mine, så har de fått sikkelig store mager.
Og kvikke.. Leste jo at de kunne være litt sky, men de her er veldig aktive og kommer til glasset.
Da var turen til CentrumZoo over, og jeg har nå fire nye innbyggere.
De svømmer rundt, og det virker som om de trives foreløpig hvertfall.
Litt vanskeligere å ta bilde av disse enda, men legger ut noen
Det ser ut til at jeg har fått tre bøllete guramier.
Nå rett før lysslokking forsyner de seg grovt av synkeforet til Ottoen.
De presser de bort.
Enda de har fått flakfor rett før.
Hmm får nok finne på noe her
for ottone etter å ha skrudd av lyset
I dag har guramiene vært litt roligere, og spist godt med flakfor. Litt redd for å fore de for mye.
Så også en han og en hun som kjente på hverandre med følerene sine. Det var virkelig søtt å se på.
Den største hannen holder seg mest for seg selv, mens hunnene holder seg mest sammen.

Ottoene får nå mat etter lyset er slokket, og jeg har hengt teppe over for mørkets skyld. Håper de får spise maten sin i fred nå..
I går kveld la jeg en skive agurk oppi karet igjen, og den falt ikke like godt i smak denne gangen. Kanskje de heller vil ha squars igjen? De har spist litt av den, og det så ikke ut som om Guramiene ville ha noe av den.
Hadde også besøk av nevø og niese på 3 og 4 år, og det var veldig stas at tante hadde fisker.
Vannmålingen i dag er fine
Nitritt nivået ligger fortsatt under 0.3, det har vært over en gang, men da skiftet jeg litt vann og etter det har det holdt seg under.
Nitrat er på 12.5mg, Ph 6.5 og Gh 4.
Fiskene svømmer rundt og er aktive, og alle ni Otto er fortsatt i live..
Dette er jammen en super hobby
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap