Tufsete hale på guppy
Jeg ser at guppyene mine - to av dem begynner å få rufsete kanter på halene sine. Er dette tegn på sykdom. De går med corydoras, kobbertetra og ancistrus og en sverddrager og jeg har aldri sett noen av de tygge på hverandre.
Hva skal jeg gjøre?? Jeg har litt ektomor i vannet ved vannbytter, men vet ikke om dette er rette remediet.
Hva skal jeg gjøre?? Jeg har litt ektomor i vannet ved vannbytter, men vet ikke om dette er rette remediet.
Postet 11.07.08 kl 11:14
Det er muligens finneråte, en bakteriell sykdom som gjør finnene flisete og raskt "eter opp" finnene. Bare finnestrålene står igjen og spriker.
Det må da medisineres mot bakteriell sykdom, og til det kan man bruke eSHa-2000. Den ødelegger ikke filterbakteriene dine samtidig, noe svært mange medisiner gjør. Skygg unna de som gjør det, ellers har du raskt et mye verre problem etter medisineringen (nitritt).
Noen ganger utvikler sykdommen finneråte seg uhyggelig fort, man ser nesten finnene råtne bort fra morgen til kveld. Det haster derfor litt med å skaffe medisin om dette er tilfellet hos deg.
Tropefisk er vanligvis veldig raske med å sende varer, spesielt om du skriver i kommentarfeltet under bestillingsprosedyren "Haster!"
Det beste hadde vært om du kunne få tatt bilde av fiskene det gjelder, og lagt det ut her. Da er det lettere å være sikker på at dette er rett diagnose. For jeg la merke til at du har kobbertetra sammen med guppy, noe som ikke er en helt god kombinasjon. Kobbertetra er kjent for å være en litt aggressiv finnenapper iblant, og det er derfor litt risikabelt å ha disse sammen med guppy.
Siterer fra fiskebasen om kobbertetra:
"Holdes ikke sammen med fisk med lange finner og slør"
Det må da medisineres mot bakteriell sykdom, og til det kan man bruke eSHa-2000. Den ødelegger ikke filterbakteriene dine samtidig, noe svært mange medisiner gjør. Skygg unna de som gjør det, ellers har du raskt et mye verre problem etter medisineringen (nitritt).
Noen ganger utvikler sykdommen finneråte seg uhyggelig fort, man ser nesten finnene råtne bort fra morgen til kveld. Det haster derfor litt med å skaffe medisin om dette er tilfellet hos deg.
Tropefisk er vanligvis veldig raske med å sende varer, spesielt om du skriver i kommentarfeltet under bestillingsprosedyren "Haster!"
Det beste hadde vært om du kunne få tatt bilde av fiskene det gjelder, og lagt det ut her. Da er det lettere å være sikker på at dette er rett diagnose. For jeg la merke til at du har kobbertetra sammen med guppy, noe som ikke er en helt god kombinasjon. Kobbertetra er kjent for å være en litt aggressiv finnenapper iblant, og det er derfor litt risikabelt å ha disse sammen med guppy.
Siterer fra fiskebasen om kobbertetra:
"Holdes ikke sammen med fisk med lange finner og slør"
Postet 11.07.08 kl 14:55
Endret: 11.07.08 kl 14:58
Takk!! Da tror jeg kobbertetetraen er synderen. Er så glad for all den flotte informasjonen jeg har fått i Dyrebutikkene her i Drammen
Hvor lønner det seg å gå for oss i Drammen når det gjelder akvarier?? Nærmeste sted med rimelig peiling?? Ellers er jeg overlykkelig for å ha funnet dette stedet her. Dere er verdt deres vekt i gull for en nybegynner som meg!!
TAKK!!
Hvor lønner det seg å gå for oss i Drammen når det gjelder akvarier?? Nærmeste sted med rimelig peiling?? Ellers er jeg overlykkelig for å ha funnet dette stedet her. Dere er verdt deres vekt i gull for en nybegynner som meg!!
TAKK!!
Postet 11.07.08 kl 17:34
Drammen har en meget oppegaaende akvarieklubb - det er antakelig det beste stedet aa henvende seg. Selv er jeg med i Oslo Akvarieklubb og det er veldig mange folk med enorm kunnskap i slike miljoer - uvurderlig for spesielt nybegynneren. Det fine med slike miljoer som enten akvaforum eller den lokale akvarieklubben er at de kun er interessert i aa hjelpe deg; en butikk skal tjene penger og vil gjerne selge deg produkter; de har ofte en annen agenda enn en medakvarist.
Postet 14.07.08 kl 11:56
Postet 15.07.08 kl 10:40
Tvilsomt om det er en soppsykdom; sopp er stort sett symptom på en annen infeksjon. Kan være litt av hvert, men bakterielt høres ikke usannsynlig ut. De kan ha fått en infeksjon etter at de har blitt bølla rundt med av kobbertetraene. Har du mulighet å legge opp et bilde? I mellomtiden bør du ta endel ekstra vannbytter. Friskt vann er gull for syke fisk. Har de pustebesvær? Hva med andre fisk i karet ditt, friske som... fisk?
Postet 17.07.08 kl 01:46
Endret: 17.07.08 kl 01:48