Helglass i reol

Heisann!

Venter spent på reol som skal romme 6 små helglass akvarier (54 litere).

Har søkt og lest tråder om helglass i reol før, men dette har vært tråder som er et år eller mer, og funnet litt forskjellig info.

Nå tror jeg ikke søkefunksjonen virker? får opp treff i artikler, annonser, basene, men ikke i forumet, så jeg finner ikke de trådene i farten.

Uansett, jeg lurer på om helglass er trygt i reol, eller om jeg må bruke en plate i bunn?

Personlig synes jeg det høres litt risikabelt ut å ikke ha noen plate, med tanke på vekt. Men samtidig så hviler jo ikke et rammekar på glasset heller, det hviler jo på ramma. Glasset henger jo i "løse lufta" der også.

Noen som har helglass i reol og kan dele noen erfaringer/råd om bruk av plate eller ikke?

Og må jeg ha plater er det fint om noen tipser om hva som er best å bruke

Takker og bukker på forhånd
Jeg har brukt mdf-plater (svartmalte) under mine helglass-kar. Nettopp av de grunner du nevner.
Et rammekar i reol hviler jo ikke kun ved front og bakglass, for det har støtte under kortsidene med rammen som går der. Kortsidene på akvarier i reol hviler jo ikke på reolens stenger. Dermed ville et helglasskar kun hvilt foran og bak på reolens stenger, men ingenting på kortsidene.

Jeg har et helglasskar som ikke har mdf-plate under, det eneste av dem, og det føles litt nervøst...det var en ren forglemmelse. Men jeg kommer til å ta det ned en vakker dag når jeg bare får tatt meg sammen og gjort det, for å legge en mdf plate under det også. Det er en 98 liter full av Corydoras panda, og jeg har lenge planlagt å tømme den for ungfisk som har vokst opp der. Da må hele karet ut av reolen for å få fatt i dem, og da tenkte jeg å ta dette med platen samtidig.

(høres det rart ut å ta ut et akvarium av en reol for å få fatt i fisk? Men det er tilfellet, for trerota er diger, og den må ut av karet for å få tak i fisken. Og trerota ble satt i karet FØR det ble satt i reol... og den går ikke an å få ut mens karet står klemt inn der som midterste kar i en reol med 3 x 98)
MDF var det platene het ja! Takk, takk!

Da kjøper jeg noen plater og bruker det. Tror nok jeg skal sove tryggere om natten da

Kjøpes disse på vanlig byggevareforretninger?

Regner med at disse kappes i riktig lengde og bredde, deretter skjæres et hakk i hvert jhørne på grunn av knutene og røret som går oppover til neste etasje?

(bare så jeg vet hva slags instruksjoner "gubben" skal få )

Hehe, tja.. ser problemet med å få fatt i fisk med rot i karet, ja! Tenker en del på det også.. evt. problemer med å få dekorasjon ut av karet igjen.. ser for meg at jeg kommer til å ta meg god tid med innredningen, slik at jeg ikke ombestemmer meg etter en uke :p
Ta ytterkantmålene helt på toppen av reolen (helt øverst, ikke der karene skal stå). I hvert av de fire hjørnene på hver mdf plate skjæres det bort en firkant på 2,51 cm.
Porsarørene har en diameter på 2,50 cm, legg til en mm eller to for å problemfritt kunne lirke platene på plass.

Da får du mdf plater som hviler på alle fire stengene, både på kortsidene og langsidene. Mdf platene vil altså være lik akvariet i dybde (fra bakveggen og ut mot front) men lengre enn akvariet på langsidene siden mdf platene skal stikke ut og hvile på sidestengene også.

Klønete forklart, men jeg håper du skjønte hva jeg mente Dette er iallefall slik jeg har gjort det.
Tusen takk, Mona!

Ingen problemer med å skjønne det i det hele tatt!

Den eneste plassen det er sikker bæring i en porsareol er i de fire hjørnene. Med hjørner så menes det der hvor kryssene i porsreolen sitter. MDF-plater er en god forsikring med tanke på helglasskar.
Litt unødvendig å ha plate som dekker hele bunnflaten. Det er nok med et dempende materiale på 10x2.5cm i hvert hjørne.
Håvard Støre Andresen
Litt unødvendig å ha plate som dekker hele bunnflaten. Det er nok med et dempende materiale på 10x2.5cm i hvert hjørne.


Hva slags dempende materiale er det du tenker på?

Skjønte ikke helt denne skal jeg være ærlig
Selv om du legger mdf over hele flaten er det kun de fire hjørnene som gir støtte under karene. Dempende materiale kan være tynn neopren, mdf eller nesten hva som helst. Det bør være tynt av hensyn til utseende. Med vekten fra akvariene gjerne så tynt som 1mm.
Hmm.. jeg har teknisk innsikt på linje med et brød (understatement), og må ha alt slikt inn med pinsett :p tusen takk for råd og forklaringer!

Håvard:
neopren? er ikke dette noe slags gummiaktige greier? Dette vil vel ikke gi så mye støtte for kortsidene?

Vet ikke om jeg er helt ute på sykkeltur, men... slik jeg ser det har bunnglasset i et rammekar støtte rundt det hele, selv om selve bæringen i reolen kun skjer på hjørnene (ved knutene).

Problemet jeg ser med helglass er at bunnglasset ikke har noen støtte rundt, og i en reol vil ikke bunnglasset ha støtte på kortsidene. Ikke det at det er linket til bæring sånn sett, men... det bare høres litt utrygt ut, liksom.

At en hel mdf plate under vil hjelpe på betraktelig er jeg ikke i tvil om. Og jeg skjønner argumentasjonen om at heldekkende ikke er nødvendig siden bæring kun skjer i hvert hjørne. Men hvordan litt dempende (les: mykt) materiale i hvert hjørne kan utgjøre noen stor forskjell skjønner jeg ikke helt. Samtidig virker denne idéen forlokkende, siden det høres ut som mindre jobb.

Og mindre jobb = raskere = ferdig reol fortere

Å være utålmodig har sine sider, ja!
Det finnes ikke plater som er stive nok til å fordele vekten fra et akvarium. Karet hviler kun på de fire hjørnene. Hele plater er dyrt og unødig. Det som trengs er et tynt lag over porsaknutene som gjør at akvariet ikke hviler mot metallet.
Nå føler jeg meg litt på tynn is; men vil ikke ett slikt oppsett, der en faktisk dytter inn noe under hjørnene på karet, føre til ugjevn fordeling av trykket?
Altså øke punktbelasningen, i stedet for å gjøre det motsatte?

En plate på f.eks 12mm, som bærer ett kar med grunnflate på 60*30cm, vil jo få en belastning fordelt ut over hele plata, tilsvarende 40gram pr cm2, dersom karet inkl alt veier ca 75kg.
40g er noe en slik plate fint bærer pr cm2

Jeg ville helt klart lagt en heldekkende plate under karet. En slik plate koster ikke allverden, og er etter min begrensede tekniske innsikt på slikt, med på å sikre tørking av gulvet.
""Veie opp 75 kroner for en platebit, kontra mange tusen i egenandel på forsikringa""... Joda, vet hva jeg ville gått for

Kanten på plata males enkelt sort, og vil om en er litt flittig med pussepapiret, bli svært så glatt og pen.
Frank Angell
En plate på f.eks 12mm, som bærer ett kar med grunnflate på 60*30cm, vil jo få en belastning fordelt ut over hele plata, tilsvarende 40gram pr cm2, dersom karet inkl alt veier ca 75kg. 40g er noe en slik plate fint bærer pr cm2 :)

Plata er ikke stiv, så hele karet hviler på de fire kubusene uansett. Mine akvarier er på 200 liter, så hvert hjørne av karet presser ned med omtrent 65kg på 10x2,5 cm som er over kubusene. En plate ville ikke endret dette.
Dette er ganske enkelt interessant. Takk til dere som bidrar med synspunkter, de er høyt verdsatt!!

Og takk Håvard - bilder! Da ser jeg hva du mener, og konkluderer med at etter ditt synspunkt er det ikke behov for støtte under bunnglasset på kortsidene, kun noe som gjør at jeg ikke har direkte kontakt mellom glass og stål (?).

Ser jo at spørsmålet mitt ikke er så dumt, når flere jeg anser som meget erfarne har ulike synspunkter.

Må si at jeg ikke har noe imot å gjøre dette så enkelt - og billig - som mulig. Men, jeg vil gjerne sove godt om natten også, så jeg er ganske enkelt usikker.

Synes det høres skummelt ut at kortsidene skal henge i løse lufta uten noe som støtter (selv om det ikke nødvendigvis bærer noe vekt). Det er forskjellen på rammekar og helglasskar etter min mening. At man ikke nødvendigvis trenger heldekkende plate er jeg helt med på - tross alt henger jo bunnglasset i et rammekar fritt også, pga rammen, og der er det jo ingen som vurderer plate under, fordi det ville hatt null effekt på bunnglasset uansett.
Hei igjen Elin!

Ettersom de lærde strides kan jeg fortelle følgende:

(Forøvrig ikke meningen å tråkke på noens tær,
bare en beskrivelse av et konsept som inntil videre funker... )


Elin og jeg banket sammen en porsareol til 6 av 54 literene fra Thor for en måneds tid siden. (Maken til dine.)

De er plasset to i bredden og tre i høyden.
Reolen ble watret etter alle kunstens regler både før, under og etter vannfylling.

Under hvert kar ligger det heldekkende plater, 1 cm. tykke.
Oppå dem igjen har vi lagt 1 cm. isopor.


Mulig dette er både unødvendig og "overkill," men det ser ut til å holde tett, og alt er bedre enn å få vel 300 liter vann utover stuegulvet.....
Plater til reolen kan du få av meg om du vil, har plenty liggende!

PS!
Om du vil ha selskap på tur til Moss for å hente reol,
vil den andre Elinen gjerne være med deg!


Takk Nina

Ja, det tryggeste er vel å gå for heldekkende plater...

Blir desverre ingen kosetur på de to Elin'ene til Moss denne gangen Siden turen egentlig skulle ha skjedd i løpet av ferien min, ble ungene lovet en familie-kosetur til Moss kombinert med et besøk til søstern for å sjekke ut den nye leiligheten, og den lovnaden slipper jeg nok ikke unna
Da får hun bare sitte her og furte! Hihi

Du kan ta en tur oppom, og se hvordan reolen ser ut,
og få med deg grovtilskjærte plater.
Bare gi meg ca-mål.
Finpussen kan du ta selv....
Anbefaler deg å kjøpe isopor-koster nesten ikkeno.
Og jeg inbiller meg at kombinasjonen plater /isopor iallefall fordeler trykket bittelitt.
Ca.mål, ja... lettere sagt enn gjort, jeg overlot all slik regning til Thor, etter å ha bedt om en liten cm klaring slik at jeg kan bruke lystoppene som følger med. Så alt jeg har fått derfra er en sum å punge ut med hehe.

Så de vet jeg vel egentlig ikke før jeg har montert alle rørene og ser hvordan det ser ut hehe.

Det ser kanskje tryggere ut med plate under, men Håvard har nok rett. Hvert kar står uansett på fire punkter i en Porsa-reol.
At den enkelte velger ting de føler er tryggere er helt greit, men det endrer ikke på gjeldende fysiske lover.
Hovedsaken blir uansett at reolen står helt rett, så går det nok bra.
Josti:

tusen takk. Jeg føler det veldig forlokkende å slippe å styre med plater om dette faktisk er unødvendig.

Så det er ingen problemer forbundet med at bunnglasset henger i løse luften på kortsidene uten noen støtte (snakker ikke om bæring, bare støtte).

Er det også riktig når jeg tolker Håvard dithen at den tynne "matta" han viser på bildet er for å unngå direkte kontakt mellom stål og glass? En 1 mm tynn matte kan jo ikke gjøre stort mer enn bare det (ingenting i forhold til vektfordeling eller støtte).

Reolen skal selvfølgelig vatres etter alle kunstens regler

Antar at dere (Josti og Håvard) har helglass akvarier i reol uten heldekkende plate, og at de helt store forsikringssakene har uteblitt

Tilfeldig bekjentskap
© Leif Flister
Reklame for plussmedlemskap