Reptilus

Stemmer det virkelig, det som står der, at Norge er det eneste land i verden der det ikke er lov å holde reptiler som kjæledyr?? Ja, da er det sannelig på tide med en revurdering av lovverket!

Jeg er faktisk gammel nok til å huske at det fantes reptiler i zoobutikker før forbudet kom i 1977 Da forbudet kom, var jeg 10 år gammel, og vi hadde marsvin fra jeg var seks år gammel. Derfor var vi stadig innom stedets eneste zoobutikk for å kjøpe mat og sagspon til buret hennes. Zoobutikken holdt faktisk til i et gammelt drivhus! Da husker jeg at jeg pleide å glo fascinert på slangene som lå i glassburene sine. De fikk mus til middag..
Inaktiv bruker
leste detta:O hadde planer om å lage link til dette jeg å, men så denne:O å siden norge er det eneste landet i verden med det lovverket, så er det jammen på tide:O
Jeg syns og det er på tide. Skal se om jeg ikke kjøper meg et stort akvarium/terrarium og har ca halve med fisk og en gecko i toppen da.
Inaktiv bruker
hehe, det er jammen på tide ja har altid hatt lyst på en maisorm, ikke store innvesteringen, men bare en liten søt som kan brukes møt søsken osv
endelig prøver norges statsoverhoder å være klok
Inaktiv bruker
hadde vært kult med en skjeggagam eller gecko da:O en varan er jo veldig kosne når de først er rolige å litt tamme hadde jo vært kult å hatt en slik på fanget en lørdagskveld
Så bra

Og har vært på tide lenge. Vet ikke hvorfor det kom forbud i det hele tatt. Mener grunnen til at de innførte forbudet var at en eller annen politiker på den tiden ikke likte reptiler, så han syntes ikke noen andre skulle like dem heller *himle*
vegar haugerud
hadde vært kult med en skjeggagam eller gecko da:O en varan er jo veldig kosne når de først er rolige å litt tamme:D hadde jo vært kult å hatt en slik på fanget en lørdagskveld:D

vel skeptisk
ser for meg en handling der det kommer noen stupende inn ei dør og der dro hode.(overreagerer)
Mvjnz
Så bra:) Og har vært på tide lenge. Vet ikke hvorfor det kom forbud i det hele tatt. Mener grunnen til at de innførte forbudet var at en eller annen politiker på den tiden ikke likte reptiler, så han syntes ikke noen andre skulle like dem heller *himle*

Du som bor i Australia og greier, har du ikke snappet om littegrann engang om hvilken skade innført arter kan gjøre? Der vet man jo alt om "invasive non native species", og alt den skade de kan ha på naturen. Rever, katter, kaniner, you name it...
Ja, og det er jo derfor det kun er tillatt å holde reptiler som naturlig hører hjemme her.

Jeg har aldri sagt at ALLE reptiler må bli tillatt i Norge, kun de artene som ikke overlever vinteren. Ingen grunn til å forby alle, i og med at Norge har et nær arktisk klima. Det er ganske få reptiler som vil kunne overlever i norsk klima.

Det er jo det som er med Norge. Det er ingen grunn til å forby reptiler eller tropiske fisker i hagedammer. I andre land hvor det er varmere har det noe for seg, men ikke i Norge. Tror nordmenn glemmer hvor fiendtlig det norske klima er for alle som ikke er vant til det.
åhhh snadder. Vist dette kommer gjennom så blir det hvertfall kornsnok på meg Og kansje en kamelon Men vil de da begynne å selge levendefor i butikkene ? Har hørt at enkelte slanger trenger levende føde.
Det er jo ikke lov å bruke levende føde til dyr, så jeg vil tro de kommer til å selge frossent for... Litt bedre enn å måtte avlive dyrene selv også..
Det var nok mange grunner til at reptiler ble forbudt.

Kan jo se hva som er skrevet om dette i en artikkel om stell og hold av skilpadder. Artikkelen er tydeligvis skrevet av en som vet hva hun snakker om, og som sannsynligvis holder disse skilpaddene selv.

(Kopiert fra artikkel, oppgir ikke kilde siden det ikke skal oppfordres til hold av reptiler her inne så lenge de er forbudt.)
----snip----
Hvorfor ble skilpadder ulovlig?
Dette er noe mange spør meg om. Artikler jeg har lest peker på at skilpadder i sin tid ble gjort ulovlig av flere grunner.

For det første var man ikke så opptatt av økologi på denne tiden. Mange skilpadder var derfor viltfangete. Siden man hverken hadde tilgang på tilstrekkelig godt utstyr eller brukbar informasjon, døde skilpaddene i fangenskap ofte svært unge. Mange land plukket nesten ubegrenset nye skilpadder opp fra naturen for at de skulle selges til nye kjæledyr. Dette gikk svært hardt utover mange arter av skilpadde. F. eks ble russisk og gresk landskilpadde nesten utryddet.

For det andre: Skilpadder er, som de aller fleste andre reptiler, potensielle bærere av salmonella. Man regner med at så mange som 90 % av skilpaddene har denne bakterien i sin tarmflora. Det er derfor en ikke ubetydelig smittefare forbundet med disse dyrene.

Sist men ikke minst: Mange arter, særlig av sumpskilpadder, er svært hardføre. F. eks har terrapiner spredd seg fra det naturlige leveområdet sitt i sørlige USA, til det meste av verden pga kjæledyreiere som slipper dem løs. Man fryktet derfor, ikke uten grunn, at dyrene skulle kunne overleve også i vår natur. Dette er faktisk ikke helt utenkelig, særlig ikke på Sør-Vestlandet som har svært milde vintre. Det finnes nemlig ville bestander av terrapiner så langt nord som i Tyskland, og også i Central Park (New York). Dette er områder som har periodevis minusgrader og snø om vinteren akkurat som her.
----snip---
Det må jo foregå en hel del i reptilverdenen her i Norge allerede, men i det skjulte.

For hvorfor skulle ellers norske nettbutikker selge f.eks. [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3376&HKatID=]reptil-egg klekkemaskiner[/URL]...?

Det finnes alltid idioter som dumper kjæledyrene sine. Reptileiere er som kjent ikke noe unntak. Så derfor tilsier logikk at dersom reptiler tidligere var tillatt i Norge, så burde det finnes populasjoner av eksotiske reptiler i Norge. Det gjør det ikke, og det er sannsynligvis fordi de ikke har overlevd, ikke fordi de ikke har blitt og blir dumpet.

Tropiske fisker blir sannsynligvis dumpet de også, i varmere land enn Norge finner man ofte populasjoner av ikke-innfødte tropiske fisker i innsjøer, men ikke i Norge. Ikke fordi de ikke blir dumpet, for med mindre nordmenn er svært forskjellige fra andre folkeslag så dumper de tropiske fisker når de blir lei av dem, men fordi de ikke overlever.

Det er derfor ingen grunn til å forby verken reptiler eller tropiske fisker i hagedammer. Det er ikke verre enn at de kan lage en liste over arter som vil overleve og formere seg i det norske klimaet, og forby de få artene. Resten er det ingen grunn til å gjøre ulovlige.

Det er ren logikk, og jeg skjønner ikke hvorfor det fremdeles finnes et reptilforbud i Norge.
Litt oppdatering til etterslengere.

Her er det lagt inn en liste der det står de artene de vil at skal være lov i Norge. Selv vil jeg at terrapiner skal bli lovlige. Tror neppe dem klarer å formere seg i vårt klima. Overleve kan dem kanskje. Og Gresk landskilpadde leste jeg litt om nå nettop og så det at dem kan takle kaldt klima. Dem har dem ville i frankrike. Da er det større sjangs for at dem overlever her en det de fleste terrapiner har.
det er bra at norge vurderer det, men da jeg leste på denne siden og leste det lille kapitle der stortinget skulle hente in noen til å snakke om reptiler
men ikke gjørde det ble jeg litt sjokka,og det er bedre å få lov til å ha reptiler
en å ha de ulovlig og sleppe de ut når de ikke gidder mer.
og det at de avliver utryddningstruede arter er noe som burde forbys.
EivindG
Selv vil jeg at terrapiner skal bli lovlige. Tror neppe dem klarer å formere seg i vårt klima. Overleve kan dem kanskje.

Jeg mener å huske at det var i nyhetene for et par uker siden at de hadde funnet en rødøret hunn-terrapin med et rede fullt av befruktede egg på Sotra (Bergen), som tilsa at det også gikk en hann løs. De skulle visst prøve å klekke eggene på Akvariet, har ikke hørt noe mer om det siden.

edit: Fant ein lenke.
Men hadde dem vært lovlige hadde ikke folk vært redde for å gå å få dem avlivet eller noe når dem er leie. Dem bare slipper dem ut da. Dette ville jo bli minsket da. vis du kunne oppgi dem til dyrlege/politi uten å få noe veldig stort klatt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap