Asiatisk ferskvannsmusling (side 2)

Men hvor sannsynlig er det at disse formerer seg i akvarium? Lenger oppe i tråden diskuteres det hvordan man i det hele tatt skal klare å holde dem i live.,.. det slår meg at det at de skal formere seg er ikke noen stor risiko?
Inaktiv bruker
nå braker sikker hellvette løs for alle igjen:O haha, morsomt det der, akkurat som med parrot blood fish:P men egentlig så tror jeg de kan overleve i akvarium ganske lenge, for runar h har jo hatt dem en stund tror jeg:O
Hva er ganske lenge? Ett par måneder? Ett par år?
Ingen av delene er lenge i forhold til så saktevoksende arter som muslinger.
Kan svært fint sammenlignes med at kattungene dauer når de er 10 uker - ingen ville ansett dette som verken normalt, eller akseptabelt.

Jeg tror heller ikke at faren for introduksjon ved uhell er spesielt stor. Stort sett alle måtene en med uhell kan spre disse, er jo de samme for fisk.
Hvorfor skulle en tropisk musling ha større overlevelsessjangs, enn befruktede egg fra f.eks danioer?
Og for den del; såpass gamle som de fleste muslinger er før de er kjønnsmodne, vil nok de aller, aller fleste slike være både døde og begravet lenge før reproduksjonens sysler slår til
Det er det jeg mener... Mesteparten av de mest sannsynlige scenarioene innebærer at folk med vilje slipper dem løs i sjøer og elver.

Og i land der reptiler og andre dyr har spredd seg er det først og fremst fordi folk har dumpet dem. Her i Australia f eks finner man guramier i mange innsjøer. Tviler på at de guramiene har kommet seg ut av akvariene på egenhånd, og eggene deres er såpass tydelige i et skumrede og yngelen såpass sårbar at jeg tviler på at noen slamsuget dem ut av karet ved et uhell og de havnet i en innsjø hvor de overlevde og formerte seg...

For landlevende dyr er det litt mer sannsynlig at de skal klare å stikke av, men det vil være sjelden, og dersom en slange stikker av fra et terrarium vil eieren lete etter den og varsle folk i nabolaget, og jeg tviler på at den hadde kommet langt. Eggene deres vil heller ikke klare å unnslippe terrariet... Det er mye mer sannsynlig at de har blitt dumpet av folk som har blitt lei av dem.

Så dersom disse muslingene skulle komme til å formere seg, noe som er svært usannsynlig etter min mening, så må larvene slamsuges og havne i kloakken, og deretter overleve flere timer i kloakk, og deretter overleve rensing av kloakken, og deretter finne andre larver som overlevde for å kunne formere seg i naturen. Dersom vannet som slamsuges brukes til å vann planter i hagen ville de ikke kunne overlevd, og de ville mest sannsynlig bli spist av maur e.l. Kan ikke forestille meg at fugler skulle vise interesse i dem, og de ville jo uansett bli fordøyd i magene deres, med mindre de har skall som beskytter dem fra det....

Det hele virker litt usannsynlig for meg hvertfall..
Det er nok ikke spesielt sannsynlig at de skal spres utilsiktet av en seriøs akvarist, og de kan være vanskelige å holde liv i pga. akvarienes begrensede størrelse.

Men jeg synes alikevell at de ikke bør innføres, rett og slett fordi konsekvensene er så store dersom de skulle komme ut i naturen.
Jo flere som holder dem, jo større sannsynlighet er det for at "useriøse" akvarister vil prøve seg.

Dersom ÈN mussling blir sluppet ut, og overlever, er det nok.

Disse asiatiske muslingene
-Blir kjønnsmodne etter et drøyt år (lever i rundt 7 år)
-Overlever såsant vannet ikke fryser
-Kan befrukte seg selv (De er hunner til å begynne med.)
-Når de er befruktet, kan de pumpe ut flere hundre yngel om dagen når temperaturen er over 16 grader i vannet.

Factsheet
Tilbake til utgangspunktet
Jeg har selv sett litt på disse forskjellige muslingene. Hadde også et par en gang i tiden.

Men er det noen som får de til og leve over lengre tid. Uansett type egentlig. For filtrerer de vannet og hjelper og rense opp i urenheter er det jo gull. Har en 720 liter med bakgrunn. Bak den samler det seg jo mye rart, og kanskje en løsning med noen muslinger der. Da blir de jo ikke spist av annen fisk, og alt vannet i akvariet strømmer jo også forbi.

Men noen har vel kanskje hatt disse og mer erfaring om hold av disse, og hvor gamle de kan bli.
Hva skjer med dem når vannet er nær frysepunktet? 4 grader og under? Det er vel en ganske normal temperatur for innsjøer og elver om vinteren, uansett hvilken del av landet man er i..
Temperature Tolerance: This species appears to tolerate low temperatures well. Janech and Hunter (1995) reported a viable population surviving temperatures of 0-2°C over winter in the Clinton River, Michigan (Janech and Hunter, 1984).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap