120liters akvarium

hei!
har noen spørsmål til noen litt mer erfarne akvarister enn meg selv, angående dvergciklider. har et 120 liters som jeg vil fylle med disse flotte fiskene! ønsket mitt er jo å få masse søte babyer som blir passet på og vokser opp.
men hvilke fisker går sammen? har jo funnet masse fine fisker, men kan jeg ha mange forskjellige i karret mitt?
Hei.
Kan du nevne noen av de fiskene du har lyst til å ha? Er jo ganske mange fisk som går bra sammen.. Men husk at dvergciklider ofte er veldig aggresive under lek og da går det som regel ut over alt og alle..
Mvh Asle
dagosi
har noen spørsmål til noen litt mer erfarne akvarister enn meg selv, angående dvergciklider. har et 120 liters som jeg vil fylle med disse flotte fiskene!

Er det Apistogramma du tenker på...?

Du kan dessverre ikke "fylle" det med disse flotte fiskene, ettersom de er veldig territorielle, det gjelder alle ciklider. Det er spesielt i yngleperioden det kan gå hardt for seg, og i verste fall kan dvergciklidene drepe andre fisker. Det vil nok kun være plass til et par, altså en hunn og en hann. Litt avhengig av arten du velger, men det kan muligens la seg gjøre å ha en hunn eller to til. Men ikke flere hanner, kun en hann pr kar. Hunnene av enkelte arter godtar at det befinner seg andre hunner i nærheten (f.eks. Apistogramma trifasciata) mens andre går helt av hengslene ved synet av en konkurrerende hunn og dreper henne (Apistogramma panduro)....
Dette siste er mine egne erfaringer.

dagosi
ønsket mitt er jo å få masse søte babyer som blir passet på og vokser opp. men hvilke fisker går sammen?

Skal noen søte babyer vokse opp, kan du ikke ha andre fisker i karet
Da blir de spist fortere enn du rekker å si "kake".
Hvis du i første omgang har lyst å prøve deg på oppdrett, bør du egentlig bare ha dvergciklide-paret der alene. Fôr dem godt med f.eks. røde mygglarver og lignende frossentfôr, så vil de snart bli klar for lek og egglegging. Når yngelstimen ikke har noen truende andre fisk rundt seg, vil overlevelsesprosenten bli stor, og i en periode (mens de vokser opp) vil du nok få oppfyllt ønsket ditt om å "fylle" karet med disse flotte fiskene
Men når yngelen er blitt gamle nok til å bli kjønnsmodne, må du begynne og selge dem.
har tenkt litt på regnbueciklide, macmasters dvergciklide,
gul dvergciklide, kurvciklide rød dvergciklide, sommerfuglciklide, kakadueciklide og rød dvergciklide... er vell to eller tre av disse som er apistrogramma....
ble litt usikker, ser at dvergciklider blir mer advart mot agrisivitet enn malawiciklider.... bør jeg kanskje ha malawiciklider i stede for dvergciklider i mitt lille karr?
De krever jo litt forskjellige vannverdier da så da må en nesten bestemme seg ut fra hvilke vannverdier en klarer å holde stabile. Greit å da ta utgangspunkt i hvordan kranvannet er hjemme hos deg og så finne ut om du må justere disse noe i forhold til hvilke fisk du skal ha. Malawi er noe jeg overhodet ikke har erfaring på så jeg kan ikke svare så mye rundt de..
Mvh Asle
vann verdien er tilnermet lik ciklidene faktisk, men vil jo ikke ha fisk som dreper hverandre... noe disse dvergciklidene tydligvis kan gjøre :S
ser ut til åat vi velger blå sommefuglciklide... så skal hente noen nå med en gang, gleder meg til å få akvariet i gang på ordentlig!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap