Torv

hvor har man torv når man har ciklider, er det under sanden eller i filteret eller noen andre plasser? har jo glemt helt av det :s
Re: torv
Jeg tar en gammel/brukt tynn damestrømpe, klipper av nede ved kneet, fyller i torv, knytter igjen strømpa, kryster klumpen i akvarievann og stapper det hele inni det utvendige filteret.
hvor får jeg tak i denne torva?
Hvis du ikke skal ha store mengder av det, har alle de norske nettbutikkene torv. For eksempel har jeg brukt å kjøpe [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1275&HKatID=]Fluval torvfiber[/URL].

Det er mange som sier "Å, jamen du må dra på hagesenter istedet og kjøpe en SVÆR sekk torv på femti liter - for det er så BILLIG!" (Det minner meg litt om han fyren jeg hørte om som kjøpte 20 dørhåndtak fordi det var så billig.... men han visste ikke hva han skulle gjøre med alle sammen akkurat.)

50 liter torv hadde holdt en livstid for meg, og jeg gidder ikke å lagre den svære sekken i mange år fremover heller mens jeg bruker en liten neve av den en sjelden gang i blant. Så en pakke eller to med Fluval torvfiber holder for meg
Jeg har også brukt pressede torvplater, for de er lettere å håndtere enn løs torv, kommer i fine og formpressede, faste firkanter. Man kan enkelt skyve dem langt under sanden, eller grusen, på bunnen i akvariet og la dem ligge der. Skjult for synet. De trenger aldri fjernes, planterøttene vil suge næring fra dem også. Jeg har et kar der jeg har slike torvplater under sanden. De har ligget der 1½ år nå. De har ingen forsurende virkning på vannet lenger (torven er utvasket), men de kan bare bli værende for det gjør ingenting.

Når jeg bruker torv så putter jeg det gjerne i en filterstrømpe, og henger den i et bortgjemt hjørne i akvariet der den ikke synes så godt. Jeg putter dem aldri i filteret, for plassen i filteret vil jeg ikke avse til torv. Den er full av filtermateriale med fine bakterier

PS!
Kjøp et par slike tynne dame-knestrømper i nylon på dagligvarebutikken. De er akkurat samme utformingen som filterstrømpene jeg linket til ovenfor Nylon går ikke i oppløsning i vann, og jeg tipper et par svarte slike knestrømper er mindre synlige i akvariet enn de filterstrømpene, for de er hvite.
tusen takk for flott å enkelt svar, ble mye klokere! skal bestille torv så fort som mulig!
dagosi
tusen takk for flott å enkelt svar, ble mye klokere! skal bestille torv så fort som mulig!

Bare hyggelig

Hvor stort akvarium har du?

Husk å følge med på ph-verdien i vannet når du setter inn torv. Den har jo en ph-senkende virkning, og hvis det er fisk i karet kan det gå litt brått for seg mht ph-dropp (når torven er helt ny er den "sterk").
Det kan være lurt å legge filterstrømpen med torv i en bøtte en natt først, før du /bruker den i akvariet (dersom det er fisk i karet).

Hvis du ikke har fisk i karet enda, så er det ikke så farlig, men det er jo greit å følge med på ph uansett - så du ser hvilken effekt torv-mengden du brukte har.
ja har fisker i så da skal jeg vanne det litt ut, har ganske lavt ph i det no, så må kjøpe ny test for de vi har går ikke så langt ned...
akvariet er foresten på 120liter og vi har 4 sommerfuglciklider og noen maller
ja, jeg skal si fra, men kommer nok til å bli en god stund til, fiskene mine er ennå ikke begynt å legge egg ennå, å ser ut som disse damene jeg har i karret jager han unna både mat å teritorie, stakkars mann!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap