- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Prosjekt akvarium og bord
Prosjekt akvarium og bord
Min samboer og jeg har planer om å lage et akvarium, men ønsker et ganske stort et. Det vi har tenkt på er et som vil være 150x60x60, altså 540liter.
Lurer på om noen har noen tips utover det som står under "gjør det selv" her på siden, og om noen har noe erfaring når d gjelder tyngde, både på akvarium og bord. Akvariet i seg selv vil jeg jo veie veldig mye, og bordet har vi tenkt til å lage av lecablokker, og d er vel grenser for hvor mye gulvet tåler...?
Også lurer jeg på hvordan folk løser dette med armatur og belysning osv på hjemmelagde kar?
Andre råd og tips?=)
Lurer på om noen har noen tips utover det som står under "gjør det selv" her på siden, og om noen har noe erfaring når d gjelder tyngde, både på akvarium og bord. Akvariet i seg selv vil jeg jo veie veldig mye, og bordet har vi tenkt til å lage av lecablokker, og d er vel grenser for hvor mye gulvet tåler...?
Også lurer jeg på hvordan folk løser dette med armatur og belysning osv på hjemmelagde kar?
Andre råd og tips?=)
Postet 16.07.08 kl 15:31
tyngden vil MINST bli 6-700 kg. så ville ha sørget for at vekten blir fordelt på ett større området. enn bare størrelsen på karet. no vet jeg da ikke om det er på ett tregulv eller om det er etasje under eller noe da. men ville tenkt litt grundig på dette med vekten og plasseringen. om det er rett på ett betong gulv er det jo ingen problem d
Postet 16.07.08 kl 15:46
om det er etasje under ville jeg kanksje vudert og sette opp forsterknger under. er ikke sikkert om det er nødvendig for all del , men er uhorvelig kjedelig da og få ett stort hull i gulvet for og si det på den måten, men om man kan spre vekten på ett større området er jo det bedre. eller det aller beste er om det er på ett betong gulv.
lys så får men kjøpt amaturer so er rundt den lengden, ikke veldig billig men det finnes.
og vil det lønne seg prismessig og lage karet selv kontra og kjøpe ett kar? harregnet litt på dette selv og glass er ikke spesiellt billig for og si det på den måten da. må vel opp i rundt 10mm glass til veggene om jeg ikke husker helt feil og det koster. så hadde jeg vært dere ville jeg bedt om tilbud fra glass mestere og funnet priser på amatur og alt det som trengs da. selv om man kjøper nytt kar så kommer jo pumpe og slikt i tillegg uannsett så det er jo greit.
om man kjøper glass til og lime sammen så kommer det tillegg på slipping av kantene og. det blir fort noen lapper det og.
lykke til.
lys så får men kjøpt amaturer so er rundt den lengden, ikke veldig billig men det finnes.
og vil det lønne seg prismessig og lage karet selv kontra og kjøpe ett kar? harregnet litt på dette selv og glass er ikke spesiellt billig for og si det på den måten da. må vel opp i rundt 10mm glass til veggene om jeg ikke husker helt feil og det koster. så hadde jeg vært dere ville jeg bedt om tilbud fra glass mestere og funnet priser på amatur og alt det som trengs da. selv om man kjøper nytt kar så kommer jo pumpe og slikt i tillegg uannsett så det er jo greit.
om man kjøper glass til og lime sammen så kommer det tillegg på slipping av kantene og. det blir fort noen lapper det og.
lykke til.
Postet 16.07.08 kl 15:47
Endret: 16.07.08 kl 15:50
Inaktiv bruker
kjøper man seg et akvarium brukt, får man det billig,mest mulig trygt og vanlighvis med bord skulle jeg laget et akvarium selv o kryssfiner osv, hadde det skulle vært over 1500 liter før jeg skulle begynt i bygd det selv, med tanke på pris osv
bord er altid tøft å lage selv, siden man da kan designe det man vil, med best mulig kunstruksjon og bygge tøffe skaper osv så var jeg deg hadde jeg kjøpt et stort kar, og bygd bordet selv
bord er altid tøft å lage selv, siden man da kan designe det man vil, med best mulig kunstruksjon og bygge tøffe skaper osv så var jeg deg hadde jeg kjøpt et stort kar, og bygd bordet selv
Postet 16.07.08 kl 16:21
Postet 16.07.08 kl 20:51
Oki, takk=) Tror vi har blitt enige om å kjøpe isteden i denne omgang og kanskje bygge seinere=) Dessuten vet jeg ikke om vi kan ha så stort her da vi leier i andre etasje med tregulv, gambler ikke på d liksom, selvom jeg ønsker meg et stort kar til sølvhaien min som jeg har blitt veldig betatt av=)
Postet 16.07.08 kl 23:20
er litt dumt og få huseier på døren søkkane våt for og si det slik ja hehe. og ett større hull i gulvet.
kan for all del gå bra ingenting som ikke tilsier det. men midre det er ett veldig gammelt hus da som er råtten og fælt.
men som sagt så store kar vil jeg helst ha i nærheten av betong da. da er men rimelig sikker.
knakket godt i gilvet når jeg fyllte 530 l og var rimelig nervøs for og si det sånn da hehe. og det sår på ett gulv som er lektet opp fra betonggulv da.
kan for all del gå bra ingenting som ikke tilsier det. men midre det er ett veldig gammelt hus da som er råtten og fælt.
men som sagt så store kar vil jeg helst ha i nærheten av betong da. da er men rimelig sikker.
knakket godt i gilvet når jeg fyllte 530 l og var rimelig nervøs for og si det sånn da hehe. og det sår på ett gulv som er lektet opp fra betonggulv da.
Postet 17.07.08 kl 09:59
Postet 30.09.08 kl 22:29