Tom sin akvaverden:) (side 9)

Hva slags kar har du Apistoene i nå Tom?

Simen
S i m e n
Har akkurat pløyd meg igjennom tråden. Her var det noen fine Apisto-øyeblikk med flotte bilder Tom... Jeg stemmer i Loffa, kjør på med mer Tom :)

Takk takk simen, har vært litt sløv med å oppdatere tråden:

For øyeblikket har jeg yngel på 2 apistogrammer

A.Cacatuoides fra Bretana Peru, disse ble sluppet ut av hula i dag.

VF Apistogramma (cf.) bitaeniata fra Rio Tigre, disse har jeg nå yngel fra flere kull gående, og det siste kullet er vel ca litt over ei uke gamle nå.

A. Barlowi paret har jeg ennå ikke fått yngel på, eller har iallefall ikke sett noen. Tror ikke hannen og hua kommer helt overens. Men får gi dem litt mere tid. Forholdene skal iallefall ligge til rette for lek og hua er stadig gul i hula, men ser ikke snurten av småtasser.

Videre har jeg fått en bøling med Nigeria killi unger

Ellers har jeg fått meg en liten gjeng med Gymnogeophagus rhabdotus sp"Neon" eller hva de het, disse er ennå ungfisk så skal bli morro å se om man klarer å drette dem også. Dette er fisk fra Uruguay.

Har også fått tak i Stjernedanio til å ha i 20litern, så skal bli spennenden å se om man får til litt mikrofisk også :P
Endelig en oppdatering ;- )

vet ikke hvor gamle dine barlowi er Tom, men antar de er kjønnsmodne godt og vel. Skal ikke komme å belære deg noen ting da jeg antar din kunnskap om Apistogramma er betraktelig større enn min,

Men når jeg fikk mitt første barlowipar, leste jeg en del på nett om lek og oppdrett. Ble da tipset om sorte frosne mygglarver og hyppige vannbytter. Det funket ganske så fort her, og har fortsatt med dette i de perioder jeg har hatt par av barlowi.

Har nå et ungt par jeg har brukt samme metoden på og har et kull nå på 15-20 yngel.

Har også yngel på disse vakre bitaeniataene fra Rio Tigre. Etter å ha vært borte noen dager kom jeg hjem i går til noe som forundret meg litt. Bitaeniata hannen har tatt over yngel pleien. Er dette vanlig for disse Tom, eller er dette kun et enkelt tilfelle?
Vel barlowiene mine bli stort sett fora med sorte mygg, frossen artemia eller levende artemia. Og hua blir ofte gul og holder seg i hula, men ser aldrig noe yngel. Kan jo være at en av partene er sterile. Men får prøve litt til. Disse er fullvoksne og tviler sterk på at vannbytter hjelper da de ofte er i lek.

Mine får vannbytte 1 gang i uken og noen ganger tar det 2 uker før jeg bytter. De får da torvvann med Ph mellom 4-5 som burde være optimalt.

Men jeg har ikke dårlig tid, så det skjer når det skjer.

Morsomt at du er igang igjen! Håper det kommer noen bilder av dine Apistoer framover
Hei Tom
Ja der er mange fine pistoer, spørs om det ikke dukker opp noen hos meg også, etter hvert
S i m e n
Morsomt at du er igang igjen! Håper det kommer noen bilder av dine Apistoer framover :)

Problemet mitt angående bilder er at man ikke har speilrefleks med makro, så da er det så innmari vanskelig å få tatt noen gode bilder :P Men hender jo at man har flaks
Bengt M
Hei Tom :-) Ja der er mange fine apistoer, spørs om det ikke dukker opp noen hos meg også, etter hvert :-)

Skulle bare mangle Bengt at du med så mange kar ikke skulle få det et apistokar. Noen arter du spesifikt kunne tenke deg, eller vil du begynne der hvor mange begynner, med cacatuoides? Finnes utrolig mange flotte av disse i viltform, og Tom K har og har hatt mange flotte av disse-

Tom. Har du noen for salg nå som er kjønnsmodne av vf cacatuoides?
Nei desverre Loffa, solgte ut all yngel jeg hadde før jul. Men er i gang et stort kull nå, men de er jo ikke salgsklare før om mange måneder.
He he har jo veldig lyst på adoketa men får se, dem e vist nok ikke ut av di snilleste.
Vurderer faktisk å ta med meg alt av Malawi på kvalitets auksjonen i Moss, for deretter starte med å bygge opp ny biotop i 450 literen

Vil nok ikke forhaste meg med valg av Apistoer, heller bruke litt tid på oppsettet først.
En liten videosnutt av mine Apistogramma cacatuoides fra Bretana, Peru
<embed src="http://www.youtube.com/v/BVHX2MlQqM8?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="480" height="360" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
S i m e n
Morsomt med film! Simen

Film er greit det når man har så dårlig fotokamera :P er enklere iallefall.
Egentlig mer genialt spør du meg. Da får du atferden i tillegg til pryden!
Er i grunn enig, men har bare et kompaktkamera som er noen år nå og filmen blir faktisk bedre enn 1000 bilder :P

Jeg syns det er for dyrt å investere i et speilrefleks bare for noen fiskebilder i ny og ned hehe
En liten snutt til
<embed src="http://www.youtube.com/v/PV_-zTCw2lI?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="480" height="360" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Litt dårlig kvalitet grunnet"myrvannet" er veldig mørkt. Hua passer på 2 uker gamle yngel og henter nyklekkede unger fra hula. Putter dem i munnen og spytter dem i klynga med de andre. Så nå er du full gass med yngel her :P
Kun to uker mellom kullene Tom? Utrolig don johan hannen din må være, hehe. Ynglene mine er vel ca 3 uker nå. Men en ting har jeg lurt på. Hannen har helt tatt over yngelpleien her og jager hua vekk om hun kommer for nære. Dette er deres første kull. Kan dette være en av grunnene eller har dette også skjedd hos deg?
Ble litt overraska når jeg tok lommelykta og lyste på på ynglene som er ca to uker gamle, sammen med dem drev hua å spytta ut wigglers så det ut som. Noen hadde ikke kommet ut av skallet enda en gang, så var røde egg med haler hehe.

Hos meg er det bare hua som styrer med yngelen. Hannen holder seg unna, ellers blir han banka hehe. Vet ikke hvor mange kull dem har hatt, for fora ikke med så mye artemia i vinter, så derfra er det nok ikke så mange som har vokst opp.

At hannen din har tatt over yngelen, er jo noe som skjer fra tid til annen med apistoer, men hos meg har det aldrig skjedd. Er alltid huene som tar seg av dem. Men hos noen arter er det jo mere vanlig at hannen også passer på yngelen. Om dette er vanlig for A. Bitaeniata er jeg mere usikker på, men dette kan sikkert Tom C svare mere korrekt på.
Herlig med filmsnutter Tom, og brunt vann er helt innafor! Gleder meg til jeg er i gang med torvfiltrering i akva-rommet. Kjører ph-minus til jeg er i gang.
Torvfiltrering er tingen, tok tid før jeg begynte med dette selv også. Brukte mye eikebarkekstrakt osv, men det fungerer ikke i lengden. Dessuten er tiurvtor vesentlig billigere i lengden. Selv bruker jeg en 30l gjæringsbalje til å filtrere vannet. Har en sirkulasjonspumppe oppi og en pose med veldig små hull som er fylt med torv.

Dette står et par døgn og så er alt klart
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Noer
Reklame for plussmedlemskap