Er dette en Baryancistrus sp. L018? (side 2)

Hei jeg har hatt min golden nugget i mange år og har ikke vært noe problemer siden jeg bare har en gibbiceps sammen med den. Da jeg kjøpe den betalte jeg 600 kroner for den . Alle slike maller vokser veldig sent og min er sky en ser den ofte bare på kveldstid og sjelden og aldri på dagtid.
Substrat til golden nugget?
Jeg har biltemasand i de karene eg har golden nugget. Den i 250 literen er ikke sky i det hele tatt, og er fremme hele dagen og spiser. Den roter masse rundt i sanden, spruter sand oppover og bakover og leker og leter etter mat og graver. Kan det være den "må" ha fin sand? Står jo i btn guiden om L-maller at de kommer fra et område med stenbunn men min koser seg hvertfall fælt i sanden..
min vel ikke spise... :/

Første natten mata jeg med røde mygglarver og agurk og i natt så mater jeg med reker og agurk. :/

håper den spiser snart, er litt nervøs.
Hermetiske erter er generellt bra for sugemaller. Har desverre ingen erfaring med golden nugget selv, men tipper at erter vil stå høyt i kurs når den får vent seg til det..
Tar jo fort noen dager før den er trygg i karet. Forøvrig har den ene min aldri spist på agurken når den er fersk, men er borte og spiser restene av agurken etter ancistrusen og eplesnglene har forsynt seg.
Mine eeeelsker mitt hjemmelagde discusfôr (rekemiks), men det gjør de fleste av mine fisker. Min erfaring med GN er at de ikke er så glad i grøntfôr, så de har aldri vært og nappet i squashen i mine kar. De vil ha mat med proteiner i. Jeg har opplevd GN som en fisk som er mer kresen en mange andre sugemaller, men det er selvsagt forskjell fra individ til individ. Ett tips kan være noe så enkelt som flakfôr (som en nødløsning en periode - det er ingen løsning på sikt). Mine sebrapleco er svært sjenerte, og på 1 1/2 år så jeg dem spise bare en gang (men selvsagt spiser de når jeg ikke ser, for de vokser sakte men sikkert). Den ene gangen jeg så dem spise, hadde jeg faktisk matet med flakfôr, og det greide de tydeligvis ikke å motstå. Selv om det var midt på lyse dagen, måtte de fram og smake.
Dammed
min vel ikke spise... :/ Første natten mata jeg med røde mygglarver og agurk og i natt så mater jeg med reker og agurk. :/ håper den spiser snart, er litt nervøs. :(


Der har du noe av problemene med den arten, mange sulter rett og slett ihjel, synd men sant.
Disse stopper ofte og spise mat når de blir fanget og sendt til dyrebutikkene og dør ofte en tragisk død.
Så når man kjøper disse mallene + egentlig alle L maller så bør man se på magen til fisken før man kjøper den.
Få selgeren til å fange opp fisken og studer den-det er første råd.
og er den tynn over magen eller magen er "inn hulet"styr unna, det tyder på at fisken ikke spiser og vil dø iløpet av noen mnd.

Så bare for på, prøv å friste den med alle slags godsaker du har. Så kanskje den begynner å spise etterhvert.
Disse fiskene og de fleste L maller kan faktisk leve utrolig lenge uten mat, men til slutt så vil de dø selvfølgelig.

Ønsker deg virkelig lykke til med en utrolig flott malle.
Håper den begynner å spise.

Men som noen har sagt, disse er veldig vanskelig til å få til å leve i fangenskap. Ikke umulig med veldig vanskelig.
uff. Skal ta og studere den litt når den suger seg fast til glasset. Men den ser fin ut for mine naive øyer. I kveld er Sera Spirulina tabs og erter på menyen.

Malla har flere gjemmesteder bla flere på en fin rot jeg har, men burde jeg skaffe meg en potte eller en skifer hule?

Inger Anne: Den nekter å spise flakfór, er noen rester fra tetraene mine på rota, men den vil han ikke røre.

hjemmelaga rekemiks, hmm... Er ikke utenkelig at jeg lager noe slik. Kunne du dele oppskrifta med meg Inger Anne?

Ken: Håper virkelig at dette er ikke problemet med min malle. Blitt glad i din lille krabaten. Så håper på at den sliter bare litt med miljøet. Den har tross alt vært bare i ca 48 timer i akvariumet.
Rekemiksen min er egentlig en modifisert utgave av oppskriften på oksehjertefôr du finner på hjemmesiden til Geir Kristiansen. Forskjellen er at jeg har byttet ut oksehjertet med reker, lagt til to rå filéter av kylling (slike Prior kyllingbrystfiléter, vet du), og også puttet i en dæsj med frosne erter. Ellers er det sånn noenlunde likt. Det er et usannsynlig drittarbeid å lage til, og det er ikke spesielt billig heller (men se etter hvor du kjøper reker. Prisforskjellene er helt ekstreme, fra 169,- pr. kilo hos Meny, til 18,- pr. kilo hos Rema - og jeg ser ingen forskjell på kvaliteten). Det stinker mens du jobber med det, og alt i fryseren vil smake hvitløk etter du har fryst det ned. Men det er verdt arbeidet. Du får et helt suverent fôr som gir god vekst hos discusene, og som ikke er for kraftig for mallene som lever sammen med dem. I andre kar er jeg litt mer forsiktig med bruken, og det brukes egentlig mest som en godbit i ny og ne. Coryene får det når jeg forsøker å trigge dem til å starte lek. At fôret inneholder hvitløk kan hjelpe til med å få fisken din til å begynne å spise. Hvitløk er en appetittvekker for fisker. Det brukes særlig i forbindelse til å få vanskelige kulefisker til å begynne å spise, men det kan overføres til de fleste fisker. Jeg vet ikke helt hvorfor, for jeg selv hater hvitløk! Og hver gang etter at jeg har fryst ned en ny porsjon rekemiks, smaker alt i fryseren hvitløk, inkludert isbitene mine. Og jeg drikker aldri Colaen min uten isbiter. Cola med hvitløkssmak kommer aldri til å bli en salgssuksess, det kan jeg garantere...
PS. Jeg ser du bor i Sarp. Hvis du vet om noen som skal innom Askim, eller i den retningen, kan jeg sende med en liten plate av rekemiksen, så får du testet den.
tusen takk for oppskriftet og tilbudet.

Jeg elsker hvitløk selv, men prøver å begrense bruket siden, som sagt så er den sjeldent en hit blant det motsatte kjønn. Hehe.

Neste gang du lager det så tror jeg det funker fint hvis du tar alle "porsjons" posene med miksen inn i en stor svart pose. Den posen stopper lukt spredningen. (rimelig sikker på det, men skader ikke å prøve)

Den miksen blir ikke så forferdelig dyr vel? Regna litt på det og det kommer vel på rundt 225kr for ca 2kg ferdig miks. Så siden dette ikke koster så mye og jeg regner med at de fleste andre fiskene vil elske dette, så tar jeg og prøver denne miksen.

Stikker i handel nå før det stenger.

PS: Jippiiiiii!!! Tok malla på fersken, den spiste diskus granulaten. Og vi fikk enda en glad sarping. (Jeg håper det i alle fall, den rota veldig i sanda hvor granulaten landa...)
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap