Er det noen som kan gi meg ideer til oppsett i en 35 liter?

Hei!

Siden jul har jeg hatt et "kar" på 35 liter, hvor ideen var å oppholde platyyngel i, men da denne hele tiden blir spist opp av tetraen i hovedkaret, så har jeg bestemt meg for å gjøre om 35 literen min til noe som kan være litt mer spennende.

Jeg vet det er veldig, veldig store begrensninger jeg kan ha i et slikt kar, men kan det være noe annet enn reker (det er bare et eller annet som ikke får meg til å like dem, men kanskje jeg klarer å bytte mening seinere)

Går det an med en gjeng dverg-corydoras, en type med små levendefødere, galaxyrasbora (nå mener jeg endten eller av en type, ikke alle disse tre sammen).

Jeg trenger innspill, tips og råd.

Mvh Iselin=)
Galaxyrasbora er et godt forslag Det er en nett, liten stimfisk, og med tett beplantning vil de sikkert stortrives der. Jeg ville nok ikke hatt andre fiskearter enn dem der da, for de er ganske lettskremte av seg (min erfaring iallefall). Du bør ha 10 stk minst, kanskje 15. De er ikke store så jeg tror helt sikkert det går bra i et kar av den størrelsen.

Forslag til innredning fra meg (hvis du er interessert)

Mye javamose, en redmoor-rot og en liten jungel av stilkplanter plassert i to grupper vil bli veldig dekorativt Plasser gjerne treroten slik at den kommer opp i høyden, at grenene nesten rører overflaten, det skaper et blikkfang og gir høyde til oppsettet.

Javamosen kan du både tvinne løst i tynt lag rundt grenene på trerota, men også legge den som et tynt teppe over deler av bunnen. Husk å ikke ta for tykt lag, det skal kun være et spindelvevtynt lag, for hvis javamose pakkes for tett eller tykt, visner og dør det underste laget.

Har i noen måneder holdt 14 stjernedanioer (også kallt galaxyrasbora) i min 35 liter og det virker som de trives veldig bra. Leker jevnlig gjør de også. De krever riktignok ganske tett beplantning for å slappe av. Hver gang jeg luker i plantene så blir de ekstra sky noen dager så jeg anbefaler godt med gjemmesteder.

Jeg skal riktignok flytte mine over i en nystartet 120 liter om noen uker, men det er ikke fordi jeg synes 35 literen er for liten til de, men fordi de har begynt å plage rekene som de deler bolig med

Hadde også en periode tre guppy-hanner gående i samme karet (før danioene), men må innrømme at det virket som om det ble litt i trangeste laget for de. De stresset en del opp og ned langs veggene blant annet.

Om du ikke synes reker er tingen så kan du kanskje holde snegler som algespisere hvis du liker de bedre
Mange killier trives helt fint i 20 liter, og det er en gurami som kun trenger 30 liter... Er det trestripet knurregurami den heter? Med fare for å høres ut som en stor klisje... kampfisk trives også i et kar på den størrelsen. Du kan ha en hann, eller 2-3 hunner.

Personlig synes jeg eplesnegler er veldig gøyale, og dersom jeg hadde hatt et lite kar til overs tror jeg nok jeg ville gått for enten en liten stimfisk eller et par litt større fisk til å fylle midtsjiktet, og så hatt en gruppe snegler på bunnen.

Men du kan jo søke i fiskebasen, der kan du oppgi størrelse på karet så får du en liste over fisker som ikke trenger mer plass.
Så gøy med utfyllende svar, det gir meg litt kikk på å fortsette med et nytt oppsett i 35 literen.

Til Mvjnz:
Jeg har "allerede" en HM-kampfisk i en 43-liter og synes han for tiden er meget flott, underholdende og gøy å se framgang på, derfor tenkte jeg det kunne være spennende med noe annet enn kampfisk denne gangen

Galaxyrasbora høres veldig spennende ut og jeg må si at ideen til Mona O tente litt:P Dette skal jeg tenke mye mer på og kanskje jeg setter opp en redmoore rot oppi karet når jeg har fått mitt nye (mye større rom med plass til flere akvarier) rom til høsten.

Men med snegler er det en ting jeg har fått for meg og det er at de "klatrer" på plantene og suger seg fast der og lager hull i bladene? Eller er det igjen min skrekk for ting som slimer seg bortover som slår til igjen? (Jeg har nettopp blitt vandt til pestsneglene i karet.. xD)
Med mindre du har hygrophila-planter, vil ikke eplesneglene røre dem. Med mindre du sulter dem da, da kan de ta en munnfull planter, men som regel foretrekker de fiskefor som blir til overs, alger og råtnende blader fra planter.

De er heller ikke slimete Det var jeg også bekymret for da jeg kjøpte min første, men de legger ikke igjen noe slimspor slik landlevende snegler gjør.

Det er også veldig lett å kontrollere bestanden, for i motsetning til pestsnegler er de ikke tvekjønnede, du trenger en hunn og en hann for at det skal bli egg, og eggene legges over vannflaten, og er svært enkle å få øye på og å fjerne.
Så fint at Hygrophila-planter er lette, da...xD

Men tusen takk for gode ideer og tips! Nå for tiden stemmer jeg for Galaxyrasbora, men kan jo hende jeg tenner på noe annet innen rommet mitt er klart til å flyttes inn i Valgets kvaler.

Om det er noen andre som har andre ideer eller tips, vil jeg gjerne høre dem

Hilsen Iselin
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap