Krystallrekeyngel forsvinner

Hei!

For kort tid siden var det en hel bråte med yngel av krystallreker i ett av akvariene mine. Nå ser jeg at det nesten ikke er flere igjen... Lurer selvfølgelig hva årsaken kan være.

Snakket med en akvariekompis som sa at han nesten ikke skifter vann i rekeakvariene, og at noen bare bruker regnvann når vann skal skiftes. Kan årsaken til at rekene forsvinner, være at de ikke tåler mine ukentlige vannbytter med vann direkte fra springen? At yngelen rett og slett dør?
Er rekene alene i karet, eller er det fisk der også?

Vannskelig å si noe om vannbyttene uten å vite hvordan vannverdiene i springen er i forhold til akvariet. (Og hvordan disse er i forhold til hva rekene liker)

Vær uansett forsiktig med temperert vann om du bor i hus med kobberrør. Reker er veldig ømfindlige for slikt. Noen kan også være ømfindlige for raske temperaturendringer.

Sist men ikke minst, kan det være at du har så lite minealer i vannet at du bør tilsette litt jod for å lette skallskifter.

Heller ikke umulig at du bør øke KH(natron) og eller GH(gips)
Nå er jeg ute på småtynn is, men... prøver meg

Reker er ømfintlige for endringer i vannverdier. Så dersom verdiene dine rett fra springen avviker fra verdiene i akvariet kan det jo ligge noe der. Yngel er jo også mer ømtålige enn voksne. Nettopp på grunn av dette vet jeg om fler som tar vannbytter sjeldnere enn de gjør i akvarier med fisk. Samtidig er reker ømfintlige for nitrat, noe fisk tåler mye bedre. Derfor kommer det helt an på nitratnivået og utviklingen på denne hvor ofte du bør ta vannbytter. Jeg kjører ukentlige vannbytter i mine kar med reker, og der vokser krystallreke yngelen som bare det. Men - jeg mellomlagrer vannet og passer på at verdiene er like, selv om tempen er noen grader lavere. Tempen synker 2-3 grader i karet når jeg skifter vann.

Grunnen til at jeg bytter vann hver uke (og ikke hver 10-14 dag f.eks) er delvis fordi jeg har fisk i samme kar. Men også fordi jeg har målbar nitrat rett fra springen (grrrrrr) og da er det vanskeligere å "vanne ut" nitratnivået i karet. Har du 12,5 mg/l rett fra krana er det liksom vanskelig å få det særlig lavere i karet :p

Forresten... antar at du har utelukket filteret som mulig årsak til at yngelen forsvinner?
Har du sett nøye etter på bunnen av karet eller i mosen. Tilsynelatende har ikke jeg mer enn ca 10 Kirsebærreker og 2 Kloreker men når jeg studerer mosedotten og bunnen er de plutselig utellelig. Helt utrolig hvor de kan gjemme seg i mosen. Skifter forresten "aldri" vann i rekekaret. Har de i et ca15 liter kar med en bitteliten pumpe med filtervatt i. Når vatten må skiftes skifter jeg 2-3 liter av vannet og.
Takker for svar!

Rekene går alene i et akvarium på 28 liter. Vannverdiene er mer eller mindre de samme i akvariet som i springen. Jeg tror allikevel jeg skal være mer forsiktig med vannbytter i perioden retter etter at et større antall småbabyer er født. Jeg får se om jeg også slutter å tilsette nytt vann direkte fra springen, og heller lar det "hvile" et døgn først.

Skal tilføre en liten kalkstein og litt gips også, om dere mener det kan hjelpe på. Så får jeg bare følge med og se om flere overlever de første ukene i tiden framover!
Røde krystallreker trenger ikke tilsetninger av hverken kh eller gh.
Økning i kh øker også ph, og det er ikke sikkert du bør. Hvilken ph har du i reke-karet?

Krystallrekene vil ha mykt og lett surt vann. Ikke øk hardheten med gh+ pulver. Det er er mange reke-akvarister som bruker regnvann til vannbytter på reker. Nettopp for å få så mykt vann som mulig. Det ville jo vært helt bakvendt å bruke regnvann ved vannbytter, for deretter å ødelegge alt med å øke hardheten igjen med kunstige midler...

Jeg bytter vann ca en gang i uken på alle min akvarier, og jeg mellomlagrer vannet i plasttønner med luftestein natten over før jeg bruker vannet. Eventuell ph justeres i tønnene før jeg tømmer vannet i akvariet. Det er ikke alle akvariene som skal ha justering.

I mine to kar med røde krystallreker og red bee reker, har jeg ph 6.4 og 6.6, og rekene yngler som bare det. Det er til enhver tid reker i alle størrelser, fra nyklekte til voksne, og også en hel rekke gravide hunner med egg. Jeg har knapt målbar gh, som så mange andre har i sitt norske kranvann.
Det byttes 20-25% vann i uken på CRS reke-akvariene, noe som er littegrann mindre enn i de andre akvariene mine (der bytter jeg 30-35%). Temperaturen ligger på mellom 23°C og 25°C. De tåler ikke høyere temperaturer over tid, noe som kan være et problem om sommeren. Det er jo umulig å ha kjøligere vann i akvariet enn det er i rommet... er det 28°C ute så blir det fort varmt inne også.
Det er ikke sommervarmen som har tatt knekken på rekene dine da? Jeg vet at små akvarier lett blir overopphetet, pga lyset. Har temperaturen gått over 25°C i akvariet ditt i disse hete sommerukene? Er du mye bortreist f.eks., slik at solen steker inn i rommet og varmer det opp?

I en 45 liter jeg har, satte jeg inn 8 stk Red Bee/CRS reker for 4 mnd siden, og nå er de ti ganger så mange - hvis ikke fler. Jeg tipper det er mellom 80 og 100 reker der nå, så jeg tror jeg gjør noe riktig iallefall

Jeg ville ikke satt i gang med gh-økninger i reke-karet, var jeg deg. De trenger det ikke, de trives best i bløtt vann. Om du har veldig lav ph, kan du tilsette littegranne kh+ men det er bare hvis ph er farlig lav. Er den mellom 6 og 7 ville jeg latt den være.

Jeg har dessverre ingen andre teorier om hva som kan ha skjedd med rekeyngelen din utover forslaget mitt om varme, men har du utelukket at filteret er synderen?
Sjekk filteret ditt .Der har eg funne mine
Hei igjen!

Jeg skal se over filteret igjen, og sette en ny strømpe over. Finner jeg yngelen der, har jeg i alle fall et mulig svar (bare rart at dette ikke har skjedd før...). Hvilke type filter er det forøvrig dere andre bruker i rekeakvariene?

Har lett litt rundt på nettet, og tendensen er klar: Disse rekene ønsker blødt og litt surt vann! Det er nettopp det jeg har i mitt rekeakvarium. Det blir ikke noen endring av de parameterne med det først.

Når det gjelder temperaturen, så er det er en relativt stabilt temperatur i kjelleren akvariene står i. Temperaturen går neppe over 24-25 grader om sommeren. I vinter har temperaturen i det aktuelle akvariet, som er satt opp uten varmekolbe, vært nede i 15 grader C. Rekene har sett ut til å trives, men synes dere dette er en litt vel lav temperatur? De har ikke fått unger i den kalde perioden, men dette er helt greit for meg så lenge rekene ser ut til å trives. Kan sikkert være greit med en pause i ungeproduksjonen, tenker jeg...
Jeg bruker Eheim Liberty Hang-on filter i mine to akvarier med Red Bee og CRS reker. Nederst på "sugerøret" til det filteret har jeg satt på en terning med blåsvamp, skåret til med tapetkniv. Den sikrer filteret. Fungerer 100%. Har enda ikke funnet noen reker i de filterne.
Hei igjen!

For å følge opp tråden over, så har følgende blitt løsningen for meg: Jeg skifter ikke vann i rekeakvariet med vann rett fra springen, men lar vannet stå ett døgn i en liten beholder før vannskiftet skjer. Nå vokser smårekene opp!
Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap