Amanoreker med rogn..

da var minst en av amanoene mine med rogn.. oppdrett i ferskvann går jo ikke, så lurer på om larvene bare blir levendesnacks for fiskene, eller om det blir noe forurensing som krever ett ekstra vannbytte eller noe..

var forøvrig ett morsomt skue, skye er de ikke, kurtiseringen holdt på nesten en hel dag, og de var påan igjen med ei anna hoe for et par dager siden... synd de krever brakkvann, hadde vært morsomt med mini-amanoer :p
Hvordan vet man at amanoene har rogn? Jeg har 7 stykk og er ganske sikker på at minst to av dem er hunner. Lurer litt på hvordan man ser at de har egg :/
det er lett å se eggene er svarte, så du kan ikke unngå å se at de bærer rogn. har desverre ikke greid å ta bilde av henne med rogn, fikk bare noen halvgode bilder av leken demmes..
Her er et bilde fra rekebasen av en amanoreke med egg.
rart, min ser ikke sånn ut i det hele tatt.. eggene er mørke o.O skal se om jeg får tatt ett bilde imorra av min, det er natta nå :p
da har man fått seg en liten aha opplevelse... :p

bilde en tatt med blitz..
[External Image]

bilde to tatt uten blitz..
[External Image]

men jeg lurer fremdeles på om jeg bare skal la naturen gå sin gang eller om jeg burde tatt ett ekstra vannbytte/måle vannkvaliteten litt oftere...

(okay, ignorer bildene til høyre..)
Har aldri merket noe på vannkvaliteten når amanoene har sluppet egg eller larver. Eggene er populære hos både fisk og reker, mens larvene regner jeg med at viftereken og stjernedanioene deler på. Større fisk kan nok ha problemer med å se disse som mat siden de er så små, men det er jo ikke store mengdene det er snakk om så jeg regner med at filteret greier å ta seg av det.
eneste svømmefisken jeg har er jo neontetra, de er jo ikke store.. dobbeltkjører med både utvendig pumpe og et modifisert powerheadfilter, så der burde det gå bra
Da spørs det om neontetraene får litt ekstra snacks innimellom, ja
så feite og matglade som de er, trenger de det egentlig ikke.. de forsyner seg både av sin og andres mat, så har blitt nødt til å vente til de har "sovna" før jeg forer resten... :p
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap