Oppstart av akvarium (artikkel) (side 2)

Er veldig enig Loffa! Denne artikkelen bør definitivt skrives om...
Sissimor
Er veldig enig Loffa! Denne artikkelen bør definitivt skrives om...




Det poengteres flere feil/mangler i denne artikkelen så det kunne være et behov for omskriving ja.....
Vi har jo fått den flotte salmiakk-innkjørings-artikkelen til Sigmund da, den har jeg begynt å henvise til stadig vekk nå. Men det virker som folk blir litt "slått i svime" av den, den virker litt omfattende for nybegynnere. Selv om den IKKE er det, bare man gidder å lese...

Man er ikke nødt til å pine og kanskje ofre noen stakkars "innkjøringsfisk" for å få startet et akvarium...! Litt småuggent at det faktisk finnes som begrep overhodet, det der..."innkjøringsfisk" liksom?
Jeg synes det er helt forferdelig å skulle drepe fisk for å kjøre inn akvarier. Enten kan man klare seg uten fiskene og heller satse på annet biologisk nedbrytbart materiale som hjelp under innkjøringen, eller så kan man bruke salmiakkmetoden.
Artikkelen bør oppdateres slik at det ikke står at man skal bruke innkjøringsfisk.

Og godt sagt Mona, hehe - at man kan føle at man blir slått i svime av salmiakk metoden. Føler meg litt i svime iblant hehe
Da har jeg sendt inn mine ord ti redaksjonen og bedt dem gjøre noe. Skrev at det er skammelig at vi i 2011 kan lese at vi skal bruke innkjøringsfisk....

LOFFA
mona o
Men det virker som folk blir litt "slått i svime" av den, den virker litt omfattende for nybegynnere. Selv om den IKKE er det, bare man gidder å lese...;)


Helt enig med deg her Mona. Man kan nok bli noe overveldet til å begynne med, men den metoden er jo absolutt å anbefale.
Brukte den innkjøringa på mitt siste kar, og fant ut at det egentlig er ganske enkelt, og spennende. Nå har jeg prøvd den en gang, og det blir ikke noen annen metode i framtida her hos meg.
Som innbarka motstander av Facebook innerst inne er det litt skremmende å kjenne savnet av en !liker"knapp her. For jeg liker virkelig alle forslag om å unngå innkjøringsfisk, og stor takk til Loffa som var oppmerksom og så det! Man blir fort blind som "lettere øvet".

Og jeg liker virkelig Salmi-innkjøring. Bratt læringskurve er ikke til å unngå, men med den metoden lærer man en hel masse det er godt å ha i verktøykassa videne...
Jeg burde vel sagt noe om dette før du rakk å endre artikkelen Geir, men det er vel aldri for sent.
I artikkelen står det at det er viktigst å teste nitritt og pH i oppstartsfasen. Jeg ville vel ha tilføyd ammoniakk som første punkt fordi dette dukker opp før nitritt og er minst like skadelig for fiskene.
530
I artikkelen står det at det er viktigst å teste nitritt og pH i oppstartsfasen. Jeg ville vel ha tilføyd ammoniakk som første punkt fordi dette dukker opp før nitritt og er minst like skadelig for fiskene.


Tenkte på det, men er litt redd for å ta med for mye siden artikkelen er ment for å være en enkel oppstartsguide for nybegynnere. Tok heller med en oppfordring til å søke på nitrogensyklusen og da vil man få med seg ammoniakkproblematikken.

Dette engasjerte, og har endelig valgt å registrere meg her på akvaforum

Jeg er helt fersk i dette gamet, med en flunka nytt 50 liters akvarium i stua. Har lest ulike guider her inne nå om innkjøringsfasen, og kan si meg enig med flere ovenfor, at det virker som skumle og vanskelige saker for en nybegynner.
Kan godt tenke meg at for mange av dere som er aktive her på forumet, har mange år, eller mye er faring på nakken når det gjelder akvariesjangeren. Det er kanskje derfor ikke like lett å se det gjennom en nybegynners øyne.
Her er noen punkter jeg skulle ønske det var litt mer tydelighet rundt, når det gjelder innkjøringsfasen:

1. Skal det byttes noe av vannet under innkjøringsperioden? (Det ligger i kortene at det ikke skal det, men ingen skriver det helt bokstavelig)

2. For oss som kun er interessert i å få akvariet opp å gå, for å ha noen få lettstelte fisk, frister det ikke å kjøpe inn dyre instrumenter, eller å reise langt av gårde for å teste vannkvaliteten. Om man antar normal hardhet på vannet, råd om forhåndsvask av alt som skal puttes oppi følges, og en kraftig nok punpe, er det ikke da mulig å lage en generell guide som forteller deg hva som skal gjøres til hvilke tider(ikke til ulike målte verdier av vannet)? Ser for meg: dag 1: gjør ditt, dag 7: fyll en skvett salmi per liter, dag 14: ... osv.

3. Når det kommer til valg av innkjøringsmetode: Husk nå på at det for sånne som meg, helt uten erfaring, ønsker bare å få akvariet opp og gå. Fram til dere har utviklet artikkelen om salmiakken (Ja, jeg har lest den i detalj), er vel det kanskje best for oss å følge den utprøvde og sikre vei med innkjøringsfisk (Det samme som å si Voldemort, har jeg skjønt).

Vel vel, nå blir jeg vel kastet på dør ut av forumet igjen vel.. hehe

Er både enig å uenig med Svante i det hun sier.
Det som hadde vært fint,hadde jo vært at men hadd noe å følge etter.
Det som jeg er uenig med er jo at det ikke går å følge en oppskrift helt.
Det er jo forskjell på filter,varme,lysstyrke,hvor du bor og størrelse på kar.

Det er jo akkurat som å følge en bake oppskrift. Den må alltid stå lit lengere eller lit kortere ett hvor varmt og hvor bra varmeovn du har.

Tenk på det lit som å bake.( ikke helt likt selfølgelig) jo lengere bollene står å gjærer jo bedre blir de.
Jeg brukte salmimetoden i mitt første akvarium, etter å ha lest om den på internasjonale nettsteder. Det viktigste jeg lærte på disse stedene er at selve innkjøringen, altså det som på fint kalles nitrifikasjonsprosessen, er noe som kommer til å skje nærmest uansett hva man gjør, med mindre man dreper alt grunnlag for bakterievekst med klor el.l. Metodebeskrivelsen gir en retning på hva man kan gjøre og hvorfor samt noen obesrvasjoner under selve prosessen som kan være høyst individuelle.

Hvis du vil bruke fisk til innkjøring og ikke vil måle noe av vannverdier, kan selvsagt ingen nekte deg det, men du får en mye vanskeligere, og sannsynligvis dyrere start på hobbyen på denne måten. Hvis du ikke har råd til å kjøpe de nødvendige dråpetester fra en nettbutikk og bruke 3 - 4oo kroner på det, bør du kanskje overveie en annen hobby som ikke er så dyr.

Ettersom du oppgir Fredrikstad som hjemsted, kan jeg vanskelig se at du må reise langt for å finne en butikk som kan teste vannet ditt. Problemet er heller at de kan bli lei av å ha deg på døra daglig for å få testet vannet.

Det er levende organismer som skal dyrkes frem her og det kan man ikke gi noen dag for dag bruksanvisning på. Jeg vil i et hvert fall ikke være den som skal svare på masser av spørsmål av typen: Det sto at dag 5 skulle .... , men hos meg er det...., hvorfor det? eller, dere sa at jeg kunne ...., men alle døde, dårlig gjort.

Vannverdiene utvikler seg forskjellig og derved også utviklingen av selve prosessen. Noen har surt vann som utgangspunkt, andre basisk og dette gir ulike forhold helt fra start. Noen måler nøyaktig, andre "fyller en skvett". Med andre ord, hvis du ikke vet hvor du starter fra og ikke sjekker hvilken vei du går, blir det spennende å se hvor du havner, ikke nødvendigvs der du ønsker.

Ok, så innser jeg kanskje at det vil bli vanskelig, selv på en generell basis. Brukte et par timer i går kveld til å lese en del tråder her på forumet om salmimetoden, og fikk en del mer innput enn det artikkelen gav meg.
Har som sagt et 50 liters kar her hjemme som har stått og gått en ukes tid nå. Det er foreløpig uplantet, men det kommer ila de neste dagene Den første dagen fulgte jeg rekomanderingene fra butikken om et Nitridac - product fra Prodac, som etter litt research er det samme som Aquasafe. Har foreløpig ikke hatt i mer enn én dose av det. Videre har jeg hatt oppi i underkant av 1 ml med Salmi ca annenhver dag.
Har som sagt ingen testere, og selv om det for noen virker som en kort avstand med en rundt 7 kilometer, blir alikevel den veien litt lang for meg for vannets skyld. hehe

Er litt vanskelig det med å finne allrighte tester. De jeg på forhånd hadde funnet fram til, kom på ca. 1300 kroner (JBL prof. tester, kan det passe?), for dere skriver at man med svært stor fordel skal ha dråpetester framfor strips. Har noen et par lenker til noen ok tester da?
JBL vannverditester får du kjøpt til halve prisen på nett i forhold til vanlige zoobutikker.
Aquamanias har JBL tester til salgs her. Velg de fire viktigste for en nybegynner:

-ammoniakk
-nitritt
-nitrat
-ph

Svante
Er litt vanskelig det med å finne allrighte tester. De jeg på forhånd hadde funnet fram til, kom på ca. 1300 kroner (JBL prof. tester, kan det passe?), for dere skriver at man med svært stor fordel skal ha dråpetester framfor strips. Har noen et par lenker til noen ok tester da? :)


Å kjøpe en hel koffert med tester er overkill for de fleste. Mona gir lenke til de testene du trenger i første fase. Testen for ammoniakk er den samme som for ammonium. Ammonium får du når pH er under 7 og lavere, ammoniakk ved pH 7 og høyere.

Velg i første omgang en pH test i intervallet 3 til 10. Den er grov, men nok tilstrekkelig i første fase, særlig før du vet hvilken pH karet ditt kommer til å legge seg på, eventuelt hvilken pH du ønsker. Skal du ha fisk som er nøyere på rett pH, kan du senere velge den som viser pH ca 7 og lavere eller den som viser ca 7 og overs og om er mer fingraderte. JBL dråpetester er vil også jeg anbefale.

mona o
Vi har jo fått den flotte salmiakk-innkjørings-artikkelen til Sigmund

En absolutt framifrå metode for de som har god tid og spesiell interesse for vannverdier og målinger. Jeg vil tro denne metoden er for viderekomne, da nybegynnere mest sannsynlig finner den litt for komplisert og tidkrevende


mona o
Jeg synes det er helt forferdelig å skulle drepe fisk for å kjøre inn akvarier. Enten kan man klare seg uten fiskene og heller satse på annet biologisk nedbrytbart materiale som hjelp under innkjøringen, eller så kan man bruke salmiakkmetoden.

Jeg leser i den personlige tråden din, Mona, at du skal få filter-hjelp, ferdige innkjørte luft-filtere, slik at du kan sette fisk inn i akvariene med det samme. Samtidig skal de store utvendige filtrene innkjøres i samme kar.

Er virkelig den biologiske rensekapasiteten, tenker filtervolum, i luftfilteret stort nok til å drifte et 100 liters corydoras kar, og samtidig rense vannet for ammoniakk og nitritt som det utvendige filteret spyr ut under innkjøringen?


Ja, det tror jeg, hun jeg får dem fra har belastet dem nok med fisk osv. Og jeg er ikke den som har altfor overbefolkede akvarier heller, så den biten tror jeg nok jeg skal ha kontroll på. Kjenner jeg meg rett, vil jeg nok teste vannet hver dag likevel, og dermed fange opp tidlige tegn om ting ikke skulle gå som ønsket.

Er det slike svampfiltre som gjerne brukes i yngelkar?
Om et filter er hardt belastet er ikke det viktige; hardt belastede kar trenger "større" filter. Men det vet du selvsagt.

Uansett ville eg skviset mest mulig gugge fra svampene inn i de utvendige filtrene, for å hjelpe ytterligere til med bakteriekulturbygging. Du starter likevel nesten på 0, etter min mening, men det fikser du lett, Mona. Kjør på!
Har jeg misforstått eller står det i artikkelen her at jeg må vente 35 dager før jeg kan sette i fisk?
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Nødland
Reklame for plussmedlemskap