Den siste bestemmelsen

Jeg skal nå i morgen veldig sikkert kjøpe det endelige filteret. Valget er siden jeg har et litt lavt budsjett Eheim 2224(tror med filtermateriale), eller fluval 305. Disse har samme prisen og ville høre hva dere ville anbefalt. Kan hende jeg går opp til Eheim 2026 men det er neppe mulig for jeg vil ha nytt lysrørsett.

Ville gjerne hørrt deres formeninger om de 2 filtrene. Jeg skal ha det i et 160 liters kar med en ganske så liten belastning egentlig. Den er en del fisk og jeg kan kanskje ha en liten tendens til å overfore litt men det er 3 typer snegler som cruiser på bunnen. Vet og at de fleste ville valgt 2026 pga den er så mye bedre. Men den er jo ca 500-700 spenn dyrere. Og for en arbeidsløs 16 åring er ikke det helt oppnåelig. Men vil ha en begrunnelse for valget. Men vis det blir 305 må jeg ha biologisk filtrering. Hvilket er å anbefale utenom Ehfi pro.
Hva er litervolumet på filtertønnen til Fluval'en du nevner?
Det er viktig å vite det for å kunne anslå hvilken filterkapasitet det filteret har.

Selv sverger jeg til Eheim Pro 2224 Har mange av det filteret, til flere ulike størrelser på akvariene, og den drifter faktisk også 180 literen min. Jeg har ikke så stor fiskebelastning.
Eheim Pro 2224 har filtervolum på 3 liter.
Fluvalen har et totalt filtervolum på 6,6 liter. Så det er jo mye større. Større sirk og.
Jeg tror jeg tar å tester ut fluval 305. Så får jeg heller vente til jeg får oppfult den spesielle drømmen min om bord med 3 kar i. Så får den flyttes over det. Så får Eheim komme på rommet. Da blir valget med en gang 2026
Helt klart fluvalen, vis det stemmer at den har såpass "stort"filtervolum".
Ja. Nå blir det den. Men det får vente litt kanskje med bioballer. Det får jeg se. Kanskje jeg bestiller dem allerede i dag. må jo finne ut hvor mye det er i hver korg.
Nå skal en ikke alltid se seg blind på tallene som oppgis.
Fluval 305 har en beholder som rommer 6,5L, men den har ikke 6,5L filtervolum. Hvor mye tomrom med vann det er i en bøtte, spiller ingen rolle.

305 har ett volum til filtermasse på 3,1L, det er dette som er av betydning. Til sammenligning, har 2224 3L, og 2026 4L. Det er altså ikke den enorme forskjellen mellom 2224 og 305 (heller ikke 2026, siden denne oftest fylles med mer ehfimech enn behøvelig).

Kvalitetsmessig har jeg vært borti svært få tilfeller med problemer på noen av modellene, så jeg tror ikke at den ene er bedre enn den andre.
Jeg var og kjøpte meg en Fluval 305. Så nå er det bare å sette den opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap