12 liters akvarium

Jeg har kjøpt meg et fabelaktig 12 liter akvarium på netthandelen :o)
Det fulgt med en liten pumpe og en plastplante :oD.

Men må jeg ha varmekolbe til denne? Og lys....må man ha lys til et sånt kar, vil det holde å sette en bordlampe?

Noe annet jeg burde tenke på med et sånt lite kar?
Lothiriel
Men må jeg ha varmekolbe til denne? Og lys....må man ha lys til et sånt kar, vil det holde å sette en bordlampe? Noe annet jeg burde tenke på med et sånt lite kar?

Det første du bør tenke på er hva du putter oppi? Det er jo alt for lite til fisk. Jeg har et likt et, og bruker det til reker, yngel og snegler.

Om du må ha varmekolbe kommer også an på hva du skal ha oppi, men jeg har kjøpt en liten "varmeplate" som legges under sanden.

Jeg har også laget dekkglass av plexiglass, sånn at sneglene ikke skal gå ut.

Lampe leter jeg selv etter, og bruker for tiden en leselampe fra IKEA, men tror ikke den er så bra i lengden.
Vil det være for lite for yngel? For det var det tanken min var i utgangspunktet....
Neei...ikke for en periode i hvert fall! Det er jo 10 ganger bedre enn en fødeboks, og filteret som er med er ynglesikkert da det er et luftfilter.

Jeg har endlersyngel oppi der nå, og de ser ut til å trives godt ennå, men blir nok flyttet om ikke så alt for lenge.
Lothiriel
Men må jeg ha varmekolbe til denne? Og lys....må man ha lys til et sånt kar, vil det holde å sette en bordlampe? Noe annet jeg burde tenke på med et sånt lite kar?

Varmekolbe er som å be om omstokk i vri-åtter, totalt unødvendig.. Speielt nå på sommeren, og på den litt kjøligere perioden av året vil nok lampa holde koken om du ikke skal ha noe særlig til plantevekst holder det med ei lese lampe el.
Ang varmekolben
Jeg hadde ingen kolbe til mitt 20 liters akvarium så jeg brukte romtemperatur'en fra rommet og lampen.
karet var alltid 22 -23 grader
Inaktiv bruker
Hva slags yngel er det du skal bruke det til?
Hvis det er levendefødere er jeg tilhenger av survival of the fittest og heller hatt mage høye planter i hoved akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Utne
Reklame for plussmedlemskap