Nytt akvarie... div spørsmål...

Hei!

Jeg har kjøpt et Netthandel-akvarie som er omtalt i flere tråder her inne. Egentlig så var det et impulskjøp, men begynner å bli litt bitt av den o store akvariebasillen Så jeg har tenkt å begynne i det små (noen vil vel si i det mikroskopiske..) med dette, og så gå til anskaffelse av noe liiitt større etterhvert, litt pga økonomi, men hovedsaklig av plassmessige årsaker.

Har trålt gjennom endel tråder uten å finne et (for meg) tilfredstillende svar på det jeg lurer på, så spør i en ny tråd

1. Hva slags fiskekombinasjoner er gangbart i dette karet (som etter mine beregninger er 13 liter)? NB: Har skjønt at det er en viss motstand mot å ha fisk i så små akvarier (ser det er mange som anbefaler å bruke dette til reker, snegler, yngel osv.). Forstår hvorfor, men lurer altså på hva man kan ha i dette av fisk Har som sagt en plan med dette

2. Må man ha en typisk algespiser, eller går det an å kjøre inn en mindre hardfør fisk med en gang? (med en gang mener jeg så klart etter at vannet har gått seg til

3. Hva må jeg gjøre/tenke på når jeg etterhvert skal flytte fisker over i et nytt større kar?
Inaktiv bruker
1. den gennerelle regelen for fisk i akvarie er 1 liter van pr cm fis (voksen) for fisk in til 5 cm større fisk over 5 cm trenger man 7 liter pr 5 cm noe i den duren, folk anbefaler ikke fisk i så små akvarier fordi det er vanskelig å holde friskt vann uten å bytte for ofte, hvis du insisterer på ha fisk, så 1 hu og en han guppy av den naturlige arten ikke opdrettsarten den blir over 5 cm. og da har du brukt opp kvoten din (disse får fort yngel) eller du kan ha en labyrint fisk feks. kampfisk en kjedlig fisk som står helt i ro. man bør jo absolull ha noe alge fisk og bun fisk men du har brukt opp kapasiteten.

2. er svart på i 1 du kan ikke ha noe algespiser det er ikke plass til det, men guppy ekte type spiser alger hvis du forer beskjedent, det gjør de fleste fisk.

3. har du planer om å starte et større kar start med noen 2 guppier i det lille, ved flytting samme prosedyre som når du setter det inn i akvariet.

4. jeg startet med gulfiskbolle og endte opp med 530L det er et fint møbel, det er noen guppyer der også en skjeldenhet da folk med så store akvarier har fått oskar discus eller noe sånt på gjernen, men jeg har holdt meg til små stimfisk Kardinal og rødmuntetra men har noen tøffe store bunnfisk som feks. synodontus Angelicus.
Som du sikkert har fått med deg bør du la filteret stå og gå uten fisk i ca 4 uker før du putter fisk oppi..

1. Det er svært begrenset hvilke fisker som trives i en 12 liter.. Jeg vil foreslå en kampfisk og en eplesnegle. Kampfisk sitter ikke bare stille, den er faktisk ganske aktiv. Jeg savner å ha kampfisk for de er veldig stilige og nysgjerrige.

2. Jeg ville ikke puttet noen algespisende fisker i et så lite kar, kanskje med unntak av en bitteliten ancistrus som flyttes over i større kar etter hvert. Jeg foretrekker eplesnegler som algespisere, synes de er mer effektive enn maller personlig.

3. Filteret i det nye karet må seff være innkjørt og dersom det har andre vannverdier enn lillekaret må fisken aklimatiseres på samme måte som når du henter den hjem fra butikken. Dersom det nye karet har samme vannverdier og temp er det bare å putte dem oppi.
Inaktiv bruker
bra forslag fra han over, og så hadde jeg stjelt litt vann fra det gamle akvariet hvis du skal ha et nytt, men jeg hadde droppet hele greia hvis du ikke skal ha noe større med tiden. Vanstjeling er for å snappe bakterier.
Du kan også sjekke ut killi-fisk; kan ikke så mye om disse selv, men leser stadig vekk om folk som har disse i små kar.

Gunnart
Vanstjeling er for å snappe bakterier.

Bakteriene finnes ikke i vannet, de finnes i filteret og på bunnlaget hovedsakelig.
Inaktiv bruker
jo de finnes i vannet også men ikke i så store mengde det beste er å stjele filter masse fra det lilt, noe jeg selv må pga.problemer. uansett ikke stol på hva folk sier her for det er så mye erfaringer, du må finne de sjøl.
Hilsen -Bjørn E. på ei måte då.
Hei
Har samme akvarie som deg,den 12-13literen fra netthandelen,jeg har kampfisk i den og han er bare nydelig..har ikke pumpe,men skifter vann ofte,du han også som nemt tidligere ha eplesnegler sammen med kampfisken, har også hørt noen har "otto" sammen med denne men jeg synes han er finest alene ... neontetra kanskje??
Takk for gode råd og observasjoner Kommer garantert flere spørsmål etterhvert!

Det dere sier stemmer ganske godt med det jeg har greid å plukke opp her og der, altså enten guppy, kampfisk eller killi (med snegle(r) på slep :P

Mvjnz: Har fått med meg at vannet og filteret skal gå seg til en god stund, men 4 uker? De fleste steder (både bøker og nettsteder) angir 3-10 dager. Eller gjelder det kun vannet?

Tanja: Du sier at du ikke bruker pumpe, betyr det at du har droppet å bruke den pumpa som følger med? (regner med at du har det ettersom du har det samme opplegget som jeg har?) Og hva gjør du med lys og varme?
det er filteret som skal gå seg til i ca 4 uker, for å bygge opp en bakteriekultur som kan hanskes med avfallet fra fiskene. uheldigvis tar det så lang tid =)
Sanne
det er filteret som skal gå seg til i ca 4 uker, for å bygge opp en bakteriekultur som kan hanskes med avfallet fra fiskene. uheldigvis tar det så lang tid =)


OK, da er det sikkert jeg som har misforstått noe av det jeg har lest, takk for oppklaringen
johnogaunt
OK, da er det sikkert jeg som har misforstått noe av det jeg har lest, takk for oppklaringen :)


Ikke nødvendigvis, mener selv jeg har lest i flere "nybegynner-bøker" at 3-10 dager anbefales, men det trenger ikke bety at det er riktig av den grunn.

De som har peil på det sier at det tar drøye 4 uker før de rette bakteriene har utviklet seg i fornuftig mengde til at filteret klarer å rense vannet effektivt.

Du kan selvsagt ha i fisk tidligere, men da er det viktig å være klar over risikoen. Iom at filteret da ikke har utviklet nok riktige bakterier til å ta seg av filtreringen ordentlig, må du fungere som filter - m.a.o. du må skifte vann relativt hyppig inntil filterbakteriene er på plass. Kanskje et par ganger daglig om du er litt uforsiktig med hvor mye fisk du setter inn på en gang og hvor mye du mater. Setter du inn fisk så tidlig som etter 3-10 dager, må du kun sette inn noen få - i ditt kar vil det være få fisk uansett; men 1-2 fisk maks. Du må også mate veldig sparsommelig, og det er et problem for nybegynneren. Det tar litt tid å lære seg hvor lite mat fiskene egentlig trenger; de aller fleste nybegynnere mater for mye. Når du da i tillegg har et filter som ikke er innkjørt; og et såpass lite kar, kan du fort gå på en smell om du ikke er forsiktig...

Derfor er anbefalingen til nybegynneren å vente en drøy måned med å sette inn fisk. Da sparer du deg selv for mye jobb, og fiskene for stress - som veldig lett fører til sykdom, og da har du fort enda et problem...
I denne og denne artikkelen så forklares det som skjer i filteret under innkjøring og hvorfor det er best å vente.
Snegler
Jeg ville heller anbefale sandsnegler istedenfor eplesnegle. Disse er ikke så stor, trenger lite plass og du kan ha mange av dem. Da gjør det ikke noe om du overforer for de er kjappe til å spise opp maten som havner på bunn.
Da bør du ha enten sand eller grus i akvariet. grusen bør da ikke være så stor så sandsneglene klarer å flytte på den.

en kampfisk er veldig aktiv om den får muligheten, men tilpasser seg mindre kar, men da ser de ofte veldig triste ut og henger med halen.
Du kan ha bare guppy hanner også. 2-3 stykker. da slipper du at de formerer seg, samt at de ofte stresser mindre når det ikke er hunner i akvariet.
OK, da virker det mye klarere Tar en tur innom apoteket etter at jeg har vært på dyrebutikken for å kjøpe tålmodighetskrem :P

Skal bort en uke f.o.m i morgen, men når jeg kommer hjem skal jeg starte opp for alvor, det blir spennende!

Takk for gode råd så langt alle sammen!!
johnogaunt
OK, da virker det mye klarere :) Tar en tur innom apoteket etter at jeg har vært på dyrebutikken for å kjøpe tålmodighetskrem :P Skal bort en uke f.o.m i morgen, men når jeg kommer hjem skal jeg starte opp for alvor, det blir spennende! :) Takk for gode råd så langt alle sammen!! :)


Ta og start opp akvariet før du drar så sparer du jo en uke. Sett på filteret og sleng oppi et par-tre flak tørrfor så er du i gang...
Joakim
[QUOTE=johnogaunt]OK, da virker det mye klarere :) Tar en tur innom apoteket etter at jeg har vært på dyrebutikken for å kjøpe tålmodighetskrem :P Skal bort en uke f.o.m i morgen, men når jeg kommer hjem skal jeg starte opp for alvor, det blir spennende! :) Takk for gode råd så langt alle sammen!! :)


Ta og start opp akvariet før du drar så sparer du jo en uke. Sett på filteret og sleng oppi et par-tre flak tørrfor så er du i gang...

Hehe, tenkte på det egentlig! Men, mangler grus/sand så må desverre vente til jeg kommer hjem. Men, hadde vært kjekt å kunne spart inn ei uke, det har du helt rett i!
sand/grus kan du ha i karet mens det er vann i. Bare vask den godt på forhånd.
PG
sand/grus kan du ha i karet mens det er vann i. Bare vask den godt på forhånd.


Aha, tusen takk for tipset!
Da er akvariet oppe og rusler. Fikk det ikke i gang før jeg dro på ferie, men satte det i gang når jeg kom hjem.

Så da dukker det jo opp flere spørsmål, naturlig nok...

Kjørte i gang karet med bare vann (og litt for). Altså uten grus/sand. Så da er spm: Hvordan skal jeg ha oppi grusen når det er vann i karet fra før?

Hvor viktig er det med planter? Og andre ting, rot, steiner etc?
Gratulerer med oppstart av nytt akvarie Håper du har tålmodighet til å vente ca 4 uker før du hiver oppi en snegle, event, fisk, det er utrolig mye jobb om en slenger de oppi før tiden!

Det beste du gjør ang. grusen(selv om jeg faktisk ikke ville hatt grus, men heller en blanding av grus/sand, event. kun sand er å ta ut en del av vannet, (og da slå av pumpen for den korte tiden) og legge grusen oppi karet.
Det beste er å ha isopor i bunn, men i et slikt lite kar trengs ikke dette.
Ikke hiv grusen oppi, da dette fort kan lage riper/skade bunnen, og vask grusen før du har den oppi

Planter er viktig å ha, du må ikke ha det NÅ, men sett de oppi så snart du får tak på noen. Disse hjelper til med alger,sov i karet.

Forresten vil jeg også si at jeg ikke anbefaler guppy eller neon tetra til ditt kar.. Disse er stimfisk og vil trives best med minst 5 artsfrender
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap