Sommerfuglciklide yngel!

sommerfugelciklidene mine har lagt egg i natt, HURRA! men har et lite problem, vi skal bort i morgen å blir borte til over helga, hvor lang tid tar det før de klekkes og skal ha mat? finnes det noe fôr som kan brukes i foringsautomater til disse små babyene? vil jo at de skal leve til vi kommer tilbake...
Egga bruker 2-3 dager på å klekke også vil yngelen være wigglers(ikke svømmedyktige med plommesekk) i ca 3 dager til. Først etter dette trenger du og fore dem med artemia, mikroorm eller bananmark.

Men hvis dette er første gang dem har lagt egg så er det stor sansynelighet på at de er borte i morgen, Disse dvergciklidene trenger gjerne 2-3 forsøk før de får dreisen på dette.

Men du kan jo ha flaks, og lykketil
hehe håper jo på litt flaks da hadde vært rågøy om de fikk noen søte småtroll oppi her til vi kommer tilbake på søndag... denne maten du nevner, er den lett å få tak i på akvariebutikker?
Mikroorm/bananmark kulturer får du neppe tak i butikker, men folk her inne selger slike for en billig penge.
Artemia kjøper du som egg, og disse skal klekkes i saltvann.

Hvordan du gjør dette kan du lese om under i linken:

Men du kan også prøve med yngelfor fra tetra etc, men jeg har opplevd i det siste da jeg har yngel på røde kurvciklider at det er levendefor som er tingen
har kjøpt noe artemia greier som jeg håper går greit, for vil ikke klekke, syns det høres ut som en vanskelig prosess...
finnes det ikke noe fôr som kan være i fôringsmaskinen?
kom endelig hjem til mine gull, hadde noen dager i oslo, hvor jeg travet rundt på dyrebutikker og fant masse intressant mat, vi skla prøve å gi de... dette blir gøy!

men klarer ikke å se yngelen som de skal ha fått nå, ser at foreldrene styrer veldig under ei rot og de andre fiskene er nyskjerrige, men ser ingen yngel, skal jeg fôre likevell med babymat i tillfelle de er der?

er blitt liggende masse mat i akvariet siden vi dro, kan de leve kun av den?vil ikke fôre mer, kommer til å dane seg enormt mye nitrit og nitrat nedi her om ikke denne maten blir spist å får ikke opp mere med hevert... råd?
Om du har yngel så vil du se dette, da foreldrene samler disse sammen. Ta å sjekk under rota du om du kan se noen der, ellers er det lite vits å fore. De vil også hente inn yngel som er på vilspor og ta disse i munnen og spytte dem tilbake i flokken hehe:P

Maten som har blitt liggende fjerner du med slamsugeren også tar du et vannbytte, ellers vil den mugne.
oki da har jeg nok ikke yngel for ser ingen i karret, lurer på hva de sirkulerer rundt for da....
Kan være at eggene har blitt klekket til stadiet hvor yngelet ikke beveger seg selv, men er blitt flyttet av foreldrene til "hulen" under roten.
det var min tanke også, men kunne ikke se noen å tørr ikke rote for mye oppi der, men nå er de sluttet å beskytte det stedet, så hqar nok mistet de får håpe på et nytt kull
Har de først lagt egg en gang så skjer det igjen om forholdene ligger til rette Lykke til neste gang.
vi har fått yngel! de er kommet frem nå! men får de ikke til å spise.... kjøpte noe yngel fôr da jeg var i oslo, med sommerfuglciklider utenpå, men yngelen ligger kun i ei grop å får ikke følge etter maten av foreldrene... råd?
såre enkelt at fisken har plommesekk ennå og ikke spiser:P, vent med å fore til de begynne rå svømme rundt av seg selv. Uansett grattis

De er frittsvømmende etter ca 6-7 dager etter at eggene er lagt.
de er frittsvømmende allerede... men får ikke svømme så langt før mamma og pappa hanker de inn igjen....
skal de ha mat på natta også?ser de har flyttet yngelen til soveplassen sin nå....
skal jeg ha av eller på lyset i natt?
nei det trenger dem ikke da de sover, men vil aboslutt anbefale å starte å fore med nyklekket artemia.
har ikke artemia... men har noe som heter liquifry og på forsiden er det bilde av sommerfuglciklide, går ikke den bra?
Det står skrevet i fiskebasen at yngelet tar til seg artemia når de er frittsvømmende. Ang. liquifry aner jeg ikke. Bruker å fore dette til mine kampfiskyngel. Og dette fungerer bra.

Det som kan være smart er å ha en sprøyte på 10ml. Så fester du en silikonslange til sprøyten. Så suger du maten til yngelen inn i sprøyten, og forsiktig nærme enden av slangen til yngelgropen, så sprøyte maten direkte inn i gruppen. Dette skal visst funke bra.

Har problemer mine par. Det ene paret mitt har lagt egg, men hannen vil ikke samarbeide med partneren sin. jager henne stadig fra eggene. Nå har eggene fått soppdannelse så eggene er nok døde... Men hannen gir ikke opp ennå.
Litt kjedelig, men håper dette forbedrer seg med tiden...
Alexus
Det står skrevet i fiskebasen at yngelet tar til seg artemia når de er frittsvømmende. Ang. liquifry aner jeg ikke. Bruker å fore dette til mine kampfiskyngel. Og dette fungerer bra. Det som kan være smart er å ha en sprøyte på 10ml. Så fester du en silikonslange til sprøyten. Så suger du maten til yngelen inn i sprøyten, og forsiktig nærme enden av slangen til yngelgropen, så sprøyte maten direkte inn i gruppen. Dette skal visst funke bra. Har problemer mine par. Det ene paret mitt har lagt egg, men hannen vil ikke samarbeide med partneren sin. jager henne stadig fra eggene. Nå har eggene fått soppdannelse så eggene er nok døde... Men hannen gir ikke opp ennå. Litt kjedelig, men håper dette forbedrer seg med tiden...

Dette vil bedre seg, ellers kan du klekke dem selv utenom karet. Jeg hadde en vellykket eggklekking nå. Tok ca 2 l akvarievann i en bolle med luftesten i, + 2 dråper esha 2000(mot sopp), samt at jeg putta oppi noen sandsnegler(tips fra Ingo Seidel, ekspert på L-maller) + egga. Bytta alt vannet hver dag og putta samtidig oppi 2 dråper esha 2000. Etter 3 dager klekka yngelen og da flytta jeg dem over i et yngel akvarie på ca 30l. Så da har jeg funnet ut at dette funker, selv uten metylenblått. Det var desverre ikke en stor egglegging, men har vel nå rundt 20 yngel svømmende rundt. Kan legges til at det var veldig få egg som mugna
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap