Kan jeg ha disse fiskene sammen? tanganyika

sitronciklide, hesenese, lamprologus occelatus, cyphotilapia frontosa og julidochromis regani? og hvor mange bør jeg ha av hver? har ett 240l

Sitronciklide
Hestenese
Lamprologus Ocellatus
Cyphotilapia Frontosa
Julidochromis Regani

La inn linker til deg!

Utfra den størrelsen du har på akvariet ditt vil jeg ikke anbefale deg Frontosa, de krever 720 liter.

De andre artene som du har skrevet kan du fint ha sammen, men se på de ulike artene og finn en gjennomsnitts PH og GH som passer alle de artene du har valgt foruten Frontosaen.

Gjennomsnitts PH kan ligge på ca. 8,3 og GH på 5-15, alt etter ønske.

Ville nok ikke hatt mer en kanskje 5-6 av hver art, mens av Lamprologus Ocellatus ville jeg ikke hatt mer en maks 10 stk. Men NB! Viktig med mange sneglehus til ocellatus.
'Lamprologus' ocellatus

Tycker kanske inte att du skall ha för många av dessa om du tänker att ha annan fisk i akvariumet oxå för de har ett revir som de verkligen vaktar.

En hanne kan ha ett litet harem med flera honor .
Det är en mycket intressant fisk och tuff som rackarn.
Kanske den tuffaste av alla snäckhuslekare enligt mina erfarenheter.

Du skall inte bli förvånad om den tar och biter dig i fingrarna när du kommer för nära snäckhusen som den bor i.

Hade jag valt denna art så hade jag max tagit 2 par i240 liters.
Fast heller en hane och några honor.Men det kan vara svårt att köpa för de flesta säljer de parvis.(Iallafall butiker)

Hade dessa för ett tag sedan i ett 285 liters akvarium med just 2 par och den ena hannen som var dominerande tyckte att hela akvariumet var hans.
DEn andra hannen slet och hade det inte bra

Julidochromis regani .

Man ju ha båda dessa men då får du ha snäckhusen i ena ändet på akvariumet och grottorna till Julidochromis regani i andra änden.

Men bara ett par av varje om de skall ha det bra med tanke på revir.

Reganin behöver många grottor och gömställen .Skiffer grottor är ett bra alternativ .Lägg skiffret så så att det blir ganska trånga grottor.

De fäster sina ägg i taket på dessa.

Hästnosar Eretmodus

Skall du ha dessa tycker jag att du skall bygga stenformationer som går ända upp till vattenytan .Ha kraftig cirkulation dessa kräver syrerikt vatten

Om du är helt nybörjare hade jag styrt undan dessa till att börja med.
De är ganska känsliga

mvh Kjell
takk for alle svar

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1227 kan jeg ha denne fisken sammen med alle de andre fiskene?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap