Hva gjør man?

Jeg annonserte i et forum at jeg ville kjøpe et lite kar, 30-40 liter. Fyren som sendte pm er en jeg har handlet med før, han har fått fisk av meg og jeg har fått fisk av han. Han har et kar med filter han vil selge meg for 150 kr, ca 60 liter, men det ser utrolig stygt ut. Det har metallramme og ser skittent og fælt ut.... så hvordan sier jeg at jeg ikke har lyst på det?

Jeg har ikke lyst til å være frekk og si at det ser så fælt at jeg ikke engang vil betale 150 kr for det... Jeg kan jo alltids si det er for stort, men hvem sier nei til ekstra liter...
vist det er skittent så er det vel bare til å vaske det ? 150 kr er jo veldig billig.
Ja, det er billig.. men det er ikke bare at det ser skittent ut, det har en stygg metallramme også.. Det er vel bare å si at jeg var ute etter helglass, men det virker jo nesten litt dumt å si nei til et så billig akvarium bare fordi det ikke er kjempepent lissom..
Hva med å maskere godt og lakkere ramma. Bengalakk er veldig vannbestandig.

Jon
Et annet problem er at det ikke har deksel heller... Og jeg har fisker som hopper og snegler som kan kravle ut.. og hvis jeg må lakke og få lagd dekkglass og kjøpe lys, da begynner jeg å lure på om jeg skal kjøpe et skikkelig kar fra dyrebutikken i steden.. med innebygd lys og filter og deksel... Og de er svært pene også, selv om de bare er 30 liter, og de koster ikke allverden, rundt 500 kr tror jeg.

Tror jeg går for sistnevnte jeg... men takk for råd
Er det ikke bare å si at du ikke synes det var pent med den metallrammen, og at du må ha dekkglass?
Mitt nye livsmotto er "si alt som Gordon Ramsay ville sagt det". Ærlighet varer lengst :P

Ser ikke helt problemet med å si du ikke vil ha det likevel da
biXen
Mitt nye livsmotto er "si alt som Gordon Ramsay ville sagt det". Ærlighet varer lengst :P Ser ikke helt problemet med å si du ikke vil ha det likevel da :)
Amen til det!
Tåler ikke mennesket at en på en vennlig måte sier at dette var ikke helt det jeg hadde sett for meg, så er det strengt tatt ikke mitt (og ditt) problem

Det finnes jo hårsåre mennesker i hele verden, som setter seg å tuter bare for at ikke hele verden er enig med dem, men igjen; er det ikke mitt problem.
Jeg tror nok at samfunnet snart må se at den dærre jæ... bomullspakkinga av hver settning, ikke er holdbar
En krakk er en krakk, ferdig med det.

Og her er ett kar som er så bøtt øgly, at de fleste ikke ville tatt i det om de fikk det. Hvorfor ikke si det rett ut; karet er modent for fyllinga?
Frank Angell
Og her er ett kar som er så bøtt øgly, at de fleste ikke ville tatt i det om de fikk det. Hvorfor ikke si det rett ut; karet er modent for fyllinga?


Jeg er nå en stor tilhenger av sarkasme og slag under beltestedet selv, så hva med å si noe som at "vel, JEG kunne tenkt meg at stua mi ikke så ut som en søppelfylling..." eller "selv så ønsker jeg ikke at hjemmet MITT skal se ut som en nedlagt returstasjon..." osv.

Det er viktig å få frem at det han tilbyr er fullstendig på jordet, at hjemmet til vedkommende er søplete og at du er av høyere klasse enn vedkommende. Klarer du å pakke alt det inn i én og samme setning, så har du gjort en god innsats.

Hvis jeg hadde vært i Norge hadde jeg gjort som dere sier og sannsynligvis bare sagt rett ut at jeg ikke liker det... Men her i Australia er det veldig viktig å være høflig og vennlig, og man svarer IKKE med sarkasme når man blir tilbudt noe for en veldig god pris

Men jeg sendte nettopp en mail til han og sa at jeg ikke likte metallrammen noe særlig og den vil måtte males og jeg trenger dekkglass, og sa jeg ville tenkte på det et par dager. Jeg sa han bare kunne selge det dersom han fikk noen andre tilbud.

Så har jeg vært litt diplomatisk i dag også
ikke noe galt i å være høflig.

Ville selv sagt at jeg vil måtte lage et dekkglass og at det er for mye jobb. Og hvis jeg skulle kjøpt det så koster det nesten like mye som et helt kar som er litt mindre.

Ingen grunn til å være uhøflig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap