Vil eplesnegler spise tetra-egg?

Har en 30-liters som står relativt tom for tiden. Dvs. det er noen små eplesnegler der jeg har flytta fra et annet kar. Vel, jeg har endel kardinaltetra i et annet kar, og lurte på om jeg skulle satt en hunn og et par hanner i 30-literen for å se om det ble noe action.

Spørsmålet da er om eplesneglene vil gomle i seg evt. egg? Jeg har tenkt å dekke bunnen med javamose, men hvor høyt står tetra-egg på eplisenes meny?
Kanskje best å fjerne sneglene?

Jepp, eplesnegler spiser alle slags fiskeegg - de diskrimerer ingen

Jeg har en tetra-art der hannen vokter og passer eggene når hunnen har lagt dem. Ved et tilfelle glemte jeg meg bort og satte inn to eplesnegler for å bli kvitt et algeproblem i det karet.... og dagen etter satt den ene eplesneglen midt i eggene og gumlet uforstyrret i seg alt sammen. Den brydde seg null og niks om den fortvilte hanntetraen som føk forstyrret rundt den. Alle eggene ble spist.

Jeg har sett dem spise Corydoras-egg også. Det var det som til slutt fikk meg til å kutte ut eplesnegler i alle karene her ... selv om de er veldig gode algespisere. Det, pluss det faktum at jeg ble lei av å plukke opp selvmordsbombere med knust skall fra gulvet... :p (jeg bruker ikke dekkglass pga varme)
mona o
Jeg har sett dem spise Corydoras-egg også.

Oi, såpass. Er ikke de eggene relativt store? I alle fall i forhold til tetra-egg?

Det er ikke bare jeg som har funnet eplesnegler på gulvet nei; har dog funnet ut at de ikke klatrer altfor høyt over vann, så om vannstanden ikke er helt opp har i alle fall mine holdt seg på plass. Men en dag hvor jeg hadde hatt litt mye vann i det ene karet, våkna jeg opp til en eplesnegle på gulvet. Og det karet står på en bokhylle som er over metern høy, kanskje 1,20 eller noe slikt. Skallet var i orden og jeg har ikke peil på hvor lenge den hadde ligget der, men jeg slapp den nå oppi karet igjen og utpå ettermiddan tusla den rundt igjen.

Men da er anbefalingen ganske klar. Skal man prøve på noe som i utgangspunktet er noe vrient (kardinaltetra er vel ikke den mest vanlige fisken å drette), så trenger man kanskje ikke gjøre det vanskeligere enn det allerede er?

Takk for svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap