Leifs verden (side 37)

Har fått ryddet opp i kjelleren nå og akvarommet er "strøkent" etter at reolen kom på plass. Men det ble litt plass da ettersom karrene blir stablet i høyden og ikke i bredden. Ja så da er det plass til enda flere karr.... Så jeg kjøpte 3x 85L karr i dag jeg (kona hyler) og ler. Var innom en dyreforretning i dag også og skulle ha 10 stk corydoras paleatus, men dem hadde bare 2 igjen. Trist og lei kjørte jeg til neste zoo butikk og der hadde dem ingen, men det dem HADDE var corydoras sterbai. Ja ettersom jeg får noen yngel om noen dager, ville jeg ikke betale hele verden for dem, men spurte og gravde og skjønte fort at cory ikke var hans sterkeste side. Spurte om pris... prutet masse og gikk derfra med en gruppe på 7 stykker. Litt unge til å være kjønnsmodne tror jeg, men gud så skjønne ;- =)
Da blir det to grupper her med sterbai og dobbelt moro. En av de fineste synes nå jeg, men likevel skal jeg ha en gruppe med paleatus etterhvert. I helgen kommer det også mer ancistrus i hus, men er ikke helt sikker på str og antallet enda.

Mossambicus egg igjen torsdag
Nå har han "bukken" vært ute igjen.... Tredje og siste hua ser jeg nå også tyggende med diger henge hake. Da er det to tyggende huer i karret i 350L og ei som ikke har spytta riktig enda nede. Skal jeg fore frm all denne yngelen trenger jeg nok mer enn de tre karrene ekstra jeg kjøpte tidligere i dag. Men nå er det stopp..... ingen flere huer å ta av nå for han bukken. Om noen vil ha et par av meg med O. Mossambicus (1+1) skal den som tar kontakt først få det. På en betingelse at den som henter dem strippen den hua som går i karret nede. Ta evnt med stor bøtte med lokk!!! Legger også til at en må regne med mengder av yngel etterhvert. Disse er mer enn villige.....

Den som sender meg mail eller sms først får seg et fint par

mailen min står på profilen og tlf nr mitt er 99446703

Ellers var det fint å se at det til en forandring var ryddig å fint i akvarommet i kveld når jeg skulle ned å mate. Er verdt et smil om munn. Men nå, nå er det senge tid



Reolbygging
Da har jeg fått ordnet meg slik at jeg har marerialer til reisverket av 2 stk reoler. Den ene blir til de sist innkjøpte 3x85L og den andre til 2x70L og en 54L, om jeg ikke kjøper en juvel 70L til slik at det blir 3 like karr der også. Vil prøve å få samme høyden på disse to som den første jeg byggde. Ja slik at alle tre reolene kan stå ved siden av hverandre nede i akvarommet mitt. Har skjedd lite siden i går, bortsett fra at det igjen er egg i sebra ciklide hula igjen. Har flyttet dem for seg selv nede i kjelleren.

Den første mossambicus hua som jeg flyttet ut av karret i stua som tygget, hadde ikke yngel i kjeften. Hun mistet alt da når jeg tok henne ut fra hovedkarret, etter å ha strippet henne i dag. Så hun er tilbake i hovedkarret igjen. Får drøye 1,5-2 uker før de to andre taes ut slik at jeg denne gangen får yngelen frem.

Har så vidt begynt på reolen til 3x85L, men har en del å gjøre i helgen, så det vil nok ta litt tid før den er ferdig. De nye C. Sterbaiene ser ut til å trives i sitt nye hjem. Venter spent på malle egg etter at jeg fikk 2 nye ancistrus albino huer i hus. Leiksparret mitt er vel også snart klar for et nytt kull med egg.

Skal hente noen nye ancistrus i morgen og ser frem til det også. Blir vel 3, kanskje 4 malle karr her da. Har jo 2 nå.
Reolen begynner å ta form. Holdt på noen timer i dag og er ikke så veldig mye igjen før den er ferdig. Det ene karret som skal inn i reolen måtte jeg ta i bruk i går etter at 11 nye ancistrus kom i hus. Et leikspar og 9 yngel som er på 4-6cm. Fin størrelse det. De to andre karrene må vaskes og gjøres i stand.

Har flyttet den ene mossambicus hua ned til et spytte karr. 10-15 yngel gikk i hoven, men kom med ned til karret i kjelleren. Denne gangen var det yngel og ikke egg ;-=)

Ble ikke noe yngel ut av den første flyttingen min ettersom hun spytta alle egga i hoven, etter at jeg var utolmodig og ville flytte henne. Regner med å strippe den nede og ta henne ut samtidig som jeg flyter hu siste ned. De legger veldig mye egg så om det blir 4-500 yngel ut av de 2, overrasker ikke det meg. Har hatt yngel på slike før uten å måtte flytte huene ut.

Har hatt ute en annonse på sebra par og et mossambicus par som skal gies bort. de blir hentet her i morgen.

For dere som ønsker mer info på denne fine og produktive cikliden kan jo se på denne linken:

http://www.aquaticcommunity.com/tilapia/Oreochromis-mossambicus.php
Gratulerer med ny reol.
Frister å få noe sånt. Har ikke plass nå, men i fremtiden. hehe
Black_Flys
Gratulerer med ny reol. Frister å få noe sånt. Har ikke plass nå, men i fremtiden. hehe



Jo takk for det. Ja det er greit når en kan bygge i høyden når det ikke lenger er plass i bredden. Har jo et helt kjeller rom da, men mye vil ha mer. Er ingen snekker men reolene blir greie nok til å ha i kjelleren.

Bilde 1. Den første reolen jeg bygde
Bilde 2. Den jeg holder på med nå ;- =)

Regner med at disse blir stående ved siden av hverandre om jeg får rikket på den første da.... Har iallefall bygget dem i samme høyde og form
Da er den andre hjemme lagede reolen min ferdig og sånn midlertidig på plass i nærheten av der den skal stå. Fikk ordnet resten og satt den på plass før jeg reiste på sykehuset og fikk operert en finger i dag. Blir å ligge litt lavt med stress ett par dager iallefall. Trenger å vaske karrene før de settes inn for godt, men det haster ikke akkurat, selv om jeg vil ha det ferdig snarest mulig
Det går sakte fremmover med den nye reolen, men har iallefall fått skaffet sand og hatt oppi. Trenger en del skjøteledninger før jeg får gjort noe vesentlig mer. Fikk kjøpt noen nye fisk og litt planter på klubben i kveld. Trenger jo en del planter til de nye karrene. Har nå fått et karr til yngelen av mossambicusen og sebraene. De har samme str så det går bra. Er enormt med sebra yngel i kokkosnøtta igjen også. Har ikke sett på maken. At ei så lita hue har så mye egg i seg er nesten ikke til å tro ;- =)
Ellers ikke mye nytt
Endelig
Endelig kom jeg meg til biltema etter de tingene jeg trengte for å få reolene på plass i dag (går). Endelig er ting på plass, men det tok sine timer. Er kun et karr som det ikke er corydoras i, i reolene. Der går det to unge par av Sajika, men det skal inn en gruppe Paleatus? der etter hvert

Reol oversikt:

H. øverst: Aeneus
H. nederst: yngelkarr for div corydoras
V. øverst: 2 par sajika
V. midten albino
V. nederst sterbai

Ellers i kjelleren slik det er akkurat nå har jeg to tomme karr som skal rengjøres, ett karr med mossambicus yngel og et karr med ei sebraciklide med en drøss med yngel. Har også 160L som jeg har delt i 2. Der er det ancistrus i ene enden og ancistrus albino i andre enden. Ellers er det 350L i stua som stort sett inneholder ciklider.

Det blir ikke til at jeg bygger enda en reol, men et bord til 2 stk 70L. Tungvindt med reol når det er heldekkende topper synes jeg, derfor blir det et bord. Legger ved noen bilder. Noen som vil kommentere så er jeg mottagelig for det :- =)
Må jo ha med noen corydoras bilder også da :- =)

aeneus
albino
sterbai
gratulerer.
Det ble jo fantastisk.
Blir mange timer med stirring nede i den kjelleren.

Ser hva jeg ønsker meg nå... hehe
Black_Flys
gratulerer. Det ble jo fantastisk. Blir mange timer med stirring nede i den kjelleren. :) Ser hva jeg ønsker meg nå... hehe




Takk takk Black_Flys

Ble ikke mye stirring i dag, men mange timers arbeid ;- ) Ble ikke så verst synes jeg da, men til å være til et kjellerrom får det duge. Måtte bruke hodet da jeg skulle flytte den reolen som sto i hjørnet (den første). Ville jo ikke tømme karrene helt for å flytte reolen, for ja.... den er tung. Så mine tre små grå der oppe.... fant er genial løsning. En 2x2 tom og en biljekk (av alt i verden) og veggen på motsatt side, så jekket jeg den på plass. Genialt ikke sant. Har flyttet fisk, flyttet karr, tømt karr, vasket karr, vasket pumper.... ja det har vært en del arbeid i dag, men i morgen (i dag) skal jeg bare nyte det. Bare litt opprydding og småtteri i morgen samt et par vannbytter. Men for i dag... ja da får det være nok
Bordet er nesten ferdig, men likevel satt på plass. Mangler å lage en hylle og male alt sammen. Ja reolen skal jo også males... om jeg kommer så langt,,,,
Torsdag fikk jeg noen nye fisk, bl annet til 350L min i stua. To nye mossambicus huer til bl annet. I flere dager har min mossambicus høvdig gravd og "stelt" med huset og når det har blitt riktig fint har han innvitert den ene nye dama på middag og for å se på frimerkene hans, men hun har heller hatt intresse for mynter....

Men i dag la hun myntsamlingen til side og ville gjerne se på frimerkesalingen hans.... og jaggu likte hun det hun så. Full leik og full guffe.... og nå går hun med munnen full (av frimerker?).

Det kom også egg i hula hos albino ancistrus gruppa mi i dag. Ettersom det ikke er så mange egg som det pleier, regner jeg med at det er en av de to mindre hunnene jeg fikk for et par uker siden og ikke den store hua.

Cory gruppa jeg kjøpte sist viser seg å være trilineatus og ikke sterbai. En liten nedtur, men sterbai... de kommer også.

Ettersom alt er slukket i kjelleren får oppdateringer med bilder komme senere
loffa
Må jo ha med noen corydoras bilder også da :- =) aeneus albino sterbai



Altså... ikke sterbai, men trilineatus.
Etter søk på corydoras
CC skal ha sterbai inne nå
frosken
CC skal ha sterbai inne nå



Hørte at dem skulle ha noen inne ja, men vet du størrelse og pris på dem Frosken? Er du hjemme utover ettermiddagen? Kanskje tatt en tur med noen tasser herifra. Kan du sende meg en mail om du er hjemme utover
Er hjemme jeg.
Da skal jeg finne to par med kongo munrugere til deg.

Tror ikke de var så dyre på pris,men du kan sikkert ringe dem i morgen og høre
frosken
Er hjemme jeg. Da skal jeg finne to par med kongo munrugere til deg. Tror ikke de var så dyre på pris,men du kan sikkert ringe dem i morgen og høre



Kjempe fint. Har iallefall funnet en flott ancistrus hann til deg og plukker ut de største aeneus ynglene. Ikke sikker på hvor mange det er men det finner jeg ut ;- =) Og noen andre småtasser som overraskelse; )
Da går jeg i kjelleren
Masse flott fisk

Håper de du hentet også har det bra.
frosken
Masse flott fisk :-) Håper de du hentet også har det bra.


Godt du ble fornøyd ;- =)

Jeg hadde så vondt av siggi at han fikk alle fire.... Han har mast om slike Kongo munnrugere natt og dag i evigheter, hehe. Ser der den iveren jeg selv har når jeg ønsker en fisk såååå mye. Jeg fikk et leikspar med palettciklider og en del av de siste ynglene deres igjen og prisen vi ble enig om. Så jeg har gjort i stand et karr til palettene akkurat nå, så det skal få stå til i morgen med sand og vann. Så får jeg plante å gjøre det fint for dem. Ellers så skilte jeg sebra ynglen jeg fikk sist fra mora deres i kveld. Ynglen fikk klekkekarret mitt og hua tilbake til hovedkarret for nye "frimerker" hehe. Har tatt noen bilder som jeg lovet i går av det nye bordet i tilknytning til reolene jeg lagde. Så de kommer her sammen med litt fiskebilder ;- )

De tre første her er fra reol og bordet jeg har laget (ikke helt ferdig m bordet)
Tilfeldig bekjentskap
© Vidar Alfei
Reklame for plussmedlemskap