Leifs verden (side 47)

Høres ut til at det er stor egge-boom hos deg

Julemøtet ja,det må du få med deg.
Riktig trivelig,og de fleste av klubbens medlemmer kommer denne dagen
frosken
Høres ut til at det er stor egge-boom hos deg ;-) Julemøtet ja,det må du få med deg. Riktig trivelig,og de fleste av klubbens medlemmer kommer denne dagen




Ja her er det booom skal jeg si deg Trine :- =) Kjempe gøy. Har nå begynt med tiltaket.... 160Literen. Har flyttet albinoene inn til kirsebær rekene og trilineatusene til paleatusene inntil videre. Så nå står 160L å tømmer seg... eh for vann. Sanden skal skyldes godt og karet skrubbes med egnet børste før det fylles igjen. Det blir nok ikke før i morgen antar jeg, men vaskingen blir i kveld. Dvs nå....
Må vel si jeg er mer enn positivt overrasket over min Corydoras Metae gruppe. Det ble sagt at de legger mindre egg og at de leiker et par ganger i uka som regel. Men her legges det egg stort sett hver dag, og i dag kom det 30-40 egg på en gang. Ja en egg booom i metae karet med andre ord. Det klekkes også nye egg i det store klekkekaret hver dag og det blir stadig flere små knøtt som piler rundt. Har tatt ned det lille klekkekaret da det var liten suksess med eggene der av en eller annen grunn. 160L er fylt opp, men ikke gjort mere med. Skal ha i planter og overflytte aeneus gruppa dit, den nye.
Ikke vært det store akkurat med karrene nå. Min ste far gjennom ca 35 år har endt på sykhuset med hjerte infarkt. Det setter en liten demper på alt og setter ting i perspektiv. Men må nok gjøres litt på fredag og kanskje jeg rekker litt etter møte i DAK i morgen. Tenkte å ta med noen aeneuser til auksjonen, fra den gamle gruppen min. Som de faste leserne vet har jeg kjøpt en ny aeneus gruppe, silver stripe. Ble 21 stk av dem
Det ble et par nye planter, rot med javabregne, en pleco samt et juvel ciklide par på klubben i går. Juvelene farget ut i full rødfarge etter bare en times tid i 350L. 30 kroner betalte jeg for paret og er meget fornøyd. Ingen av de andre juvelene i det karet har jeg sett farget ut slik som dette paret. Selv kona ble begeistret over di flotte fargene og ville ha flere slike fargerike fisk ;- =)

Corydoras Metaene fortsetter og overraske meg. Plukket ut i to vendinger til sammen 19 egg i går, og i dag så har jeg funnet 28 egg og kvelden er ung ;- =) Pleier å sjekke akkurat det karet før jeg legger meg. Som dere da sikkert skjønner med all eggleggingen, popper det opp stadig nye yngel i det 106L store klekke/yngel karet. Det vrimler som i ei maurtue og jeg er i EKSTASE. Virkelig gøy. I kveld blir det en tur ut i Drammen med klubbstyret på jobben, hvor jeg sitter som klubbleder. Vi pleier som et plaster på såret for jobben vi legger ned som tillitsvalge blant annet å ta en bedre middag og noe å drikke fra AASS bryggeri en gang i året. Synes det er veldig hygglig og sosialt. Vi prater om alt annet enn tillitsvalgt saker og jobb.... dvs litt for mye dameprat hehe. En er litt anderledes hjemme på privaten enn det en er på jobb. Synes vel kanskje litt tydligere på meg som bærer en del tunge tillitsverv. Foruten verv i jobbsammenheng er jeg også ny valgt fylkes-kordinator for NNN i Buskerud. Håper.... selv om hode vil være en tanke tungt i morgen, å kunne holde på en del i akvariekjelleren min i morgen og en del på søndag. Har litt å gjøre samt at det skal vannbytte til i 350Literen.
Da er det ti for litt bilder igjen. Legger ut diverse her ......

1. yngel kar for corydoras
2. Corydoras Metae
3. Aeneus gold stripe
Noen til....

1. Corydoras sp black som ligger å slapper av på et planteblad
2. 160L med aeneus gold stripe
3 Rota med java bregnen som jeg kjøpte på klubb auksjon sist torsdag
så noen bilder fra 350 liters ciklide karet i stua

1. Den nyinnkjøpte plecoen
2. Et par juvelciklider
3. Et par palettciklider
og til slutt noen til....

1. En av tre Heroser som jeg har. Nydelig fisk
2. Plecoen
3. Detter er fra yngelkaret nede i kjellern. På pumpa kan en se em corydoras metae yngel. Skjønt lite knøtt
Mitt innlegg 1300 rundes nå på AF og mye info/erfaringer er både gitt og mottatt av medlemmer her inne. Håper det blir minst 1300 til,=)

Enda en corydoras sp black døde til morran i dag og det selv etter et vannbytte i går. Målte nitritten og fant den likevel for høy, så tok et 50% temperert vannbytte igjen i dag. Metae eggene klekker i orgie i klekkekaret og det vrimler stadig mer for hver dag som går. Smilet blir bredere og bredere for hver dag jeg ser det kommer nyklekket yngel. Er sikker på at det er over 100 Corydoras Metae yngel i 106L nå. For første gang på mange uker, har jeg ikke plukket egg fra hovedkaret til Metaene i dag. Men en gang må en slik maraton egglegging slutte :- =) Egg skal jo produseres igjen etter at de er lagt.... Aner ikke hvor mange dager coryene bruker for å produsere nye egg, men kanskje noen som leser tråden vet og kan informere meg om det? Skulle ikke tro det tok så lange tiden etter hva de legger av egg her iallefall. Ellers har jeg fått gitt bort 12 stk juvelciklider i dag og beholdt kun det ene paret jeg kjøpte på klubben sist torsdag. De har en utrolig flott utfarging, noe de andre ikke fikk på den tiden jeg hadde dem. Kanskje de ikke var kjønnsmodne enda. Men NÅ MÅ jeg i seng, da jeg skal tidlig opp på jobben, dvs om 4,5 timer
loffa
For første gang på mange uker, har jeg ikke plukket egg fra hovedkaret til Metaene i dag. Men en gang må en slik maraton egglegging slutte :- =) Egg skal jo produseres igjen etter at de er lagt.... Aner ikke hvor mange dager coryene bruker for å produsere nye egg, men kanskje noen som leser tråden vet og kan informere meg om det? Skulle ikke tro det tok så lange tiden etter hva de legger av egg her iallefall.



Det var ikke lenge Metaene holdt opp meg eggleggingen sin. I kveld har jeg plukket 19 nye egg. Dette ser ikke ut til å ta slutt ;- =) Ikke for det, jeg er bare glad til jeg. Flere dødsfall i black gruppa mi i dag og det tynnes fort ut. Aner ikke hva som skjer. De går sammen med den siste VF septentrionalisen som er igjen. Kan den ha dratt med seg noen smitte av noe slag mon tro. Føler meg maktesløs og at svartedauen er over meg. Har tenkt en del siste tiden på å redusere på antall kar og få inn litt mer variasjon i typer fisk igjen. Et par kar med maller, et med sverddragere, f.ek et med reker, 3-4 med cory og ha et par yngel kar. Savner veldig et ancistrus leikspar og får et litt senere denne uken. Har faktisk vært et stort savn når en har hatt så mye glede av dem tidligere. Får vurdere litt i tiden fremover hva jeg gjør, men forandringer vil komme tror jeg
Har ikke skjedd så alt for mye de siste dagene, men har fått i hus et leikspar ancistrus med noen yngler på kjøpet. Ser ut til at de trives også i sitt nye hjem. Hannen ligger å vifter i bambus røret sitt. Fikk plutselig se en drøss med sebraciklide yngel i 350L i stua i dag. Aner ikke hvor di eggene har ligget, men iallefall ikke i noen av de 2 hulene i karet. Tar de ikke ut denne gangen men lar naturen gå sin gang. Orker ikke styre mer med ciklide yngel. Ellers popper det ut egg som vanlig fra Corydoras Metae gruppa mi. I dag tok jeg ut 45 egg og er det største antallet på en dag jeg så langt har tatt ut
synd å høre at du fortsatt mister fisk.
Hvordan går det med de andre gruppene dine?
Opptelling?


Ha ei god helg.

Espen
Black_Flys
synd å høre at du fortsatt mister fisk. Hvordan går det med de andre gruppene dine? Opptelling? ;) Ha ei god helg. Espen




Ja det er trist når nesten hele grupper går bort Espen. Av de gruppene som nesten er utryddet er Septentrionalis, 1 igjen og sp black, 3 igjen. Ellers virker det som de andre gruppene klarer seg bra. Har som vanlig hatt egg sjekking i Metae karet før natten kommer og enda flere egg ble tatt ut ;- =) Det ble totalt 51 egg i dag fra Metae karet og det er jeg kjempe fornøyd med ;- =) Det overgår all forventning. Er ikke kjønnsmodne enda den nye gruppen med corydoras aeneus gold stripe. Iallefall har jeg ennå ikke høstet... egg. Adolfoiene har også enda en stund igjen til det samme. Er så kjempe fornøyd med C. Metae gruppen min at jeg ikke kan få sagt det. Ingen fra fall og masse yngel og egg. I morgen og søndag skal jeg ha en del vannbytter og et par av karene skal renses helt fra bunn av.

Når det gjelder karet i stua gleder jeg meg over det "nye" paret med juvelciklider. De er så flotte i fargene og er en pryd for karet. Skal se om noen i nærheten har for salg noen golden malawi. Den ene jeg har trenger litt selskap, og vil dermed få litt mer farve i karet. En får prøve å holde humøret oppe Espen så godt en kan. God helg til deg også
Fikk tatt noen vannbytter i dag som planlagt. Fikk også tømt den ene 85L helt og renset/vasket den og satt den på plass. Sanden får jeg rense i morgen. Plukket ca 25-30 egg fra Corydoras Metaene i dag også. Vurderer å bruke den tomme 85L til yngel av Metaer. Som oppvekstkar. Begynner å bli et stort antall yngel i den 106L nå, så kanskje greit å flytte de største over til eget kar. Tok også ut ynglene (ancistrusene) av yngelnettet og fikk renset opp der. Ble totalt 27 yngel, etter å ha plukket ut de som ikke klarte seg ;-=(

Har vurdert å kutte ned på antallet med kar, og heller øke antallet med liter på karene. Kanskje ha 2-3 typer fisk i et par tre kar. Er en del arbeid med så mange småkar, så dette ville lette en del på vedlikehold etc. Etterhvert som jeg får kjøpt større karr vil jeg selge de mindre jeg har.

Har også i planene å prøve med et nytt akvamøte her hos meg føre jul. Sist gang jeg prøvde gikk det i vasken grunnet div klubbauksjoner etc. Direkte dårlig planlegging av undertegnede. Kommer nå til å legge litt mer arbeid i planleggingen og kanskje høre med noen om spesielle datoer som passer.


1. Mallekaret
2. En av palettene i 350L
3. Noen av mine Corydoras Metae
Plussmedlem
loffa
Foruten verv i jobbsammenheng er jeg også ny valgt fylkes-kordinator for NNN i Buskerud.

Nytelsesmiddelarbeider...
Dette høres jo ganske bra ut Arbeide med midler for nytelse
Loomis
[QUOTE=loffa]Foruten verv i jobbsammenheng er jeg også ny valgt fylkes-kordinator for NNN i Buskerud.

Nytelsesmiddelarbeider...
Dette høres jo ganske bra ut Arbeide med midler for nytelse



Ikke sant Loomis. Jobber med øl og det er vel et av verdens eldste næringsmidler.... Reklame for bryggerier er jo ulovlig så får heller si jeg jobber..... for norges eldste bryggeri. Vært der i 23 år. Så en kan vel si det går i det våte element... både på jobb og i hobby. En kan også kombinere begge deler... En stol i akvariekjellern og ei brun ei i hånda så har en det godt med utsyn til diverse akvarier med flotte fisk. Kan sitte i lang tid å nyte begge deler....

Så litt fra 350L i stua. Har to kokkosnøtthuler i 350L og nå ser det ut som det er flere par som ønsker å bruke dem samtidig... Palettene, løvehodene, juvelene og sjaikanen faktisk surrer rundt begge hulene og nær sloss og jager hverandre for å kapre hulene. I tillegg går ei sebraciklide bak den største rota med en drøss yngel. Ja en kan vel trydt si det er action i karet her i stua i aften....
Aas bryggeri slår NORGES beste øl med ett fattig år.
DAHLS bryggeri fra Trondheim. 1856.

Hva går jobben din ut på da?
Jobbet du ikke i dyrebutikk nå?

Gleder meg til å sjekke ut dyrebutikk på mandagen. Håper å finne noe spennende. kanskje en apistogramma art. Kakaduene mine tok kvelden ganske fort. Den ene døde av å sette fast en bit av rota i halsen. Hvorfor den skulle tygge på den trebiten skjønner ikke jeg, men men.

Espen
Aass..
slår Dahls på smak

Har selv jobbet på Aass bryggeri i nesten 2 år som vikar og takk for det!

Akvarie og en Bayer er det som teller for min del, men hva som er den beste nytelsen av en bayer eller akvarie, ja se det er en smakssak

Flotte kar du har, håper mine blir like store en dag, hehe!
Om det var mine kar du mente ToBe takker jeg for det. Avslutter her diskusjonen om Aass. Det holder for denne gang.

Hva får deg til å tro at jeg jobber i dyre butikk Espen. Nope, jeg er produksjonsmedarbeider. Tror jeg hadde egnet meg dårlig i dyreforretning... Spesielt grunnet min alergi for dyrehår og fjærkre.

Har ikke fått gjort annet enn å fore i karene i dag, og så langt så jeg ingen egg hos Metaene. Men dagen er ung. Er jo blitt så bortskjemt med egg i det karet at det er nedtur nesten, ikke å plukke egg der en dag. Skal få renset sanden i den 85L jeg tømte i går og gjøre det klart for oppdrettskar. Har litt liten tiltaks lyst akkurat nå, men håper den stiger utover dagen.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap