Leifs verden (side 59)

Endelig noen bilder av Apisto mor med yngel
Er så godt i gang nå, så det følger her noen bilder fra karene i kveld

1.Zebradanio yngelen
2.Under her vil jeg ligge
3.De ukjente coryene og albinoene i skjønn forening
Kona og guttungen er på sørlandet i påsken og jeg er hjemme å snur døgnet på hue...... Det blir noen timer i akvarierommet på kvelden natta. Bare roter rundt egentlig og titter på yngel som popper opp overalt ;- =)
I dag har det klekket c aeneus egg og piler rundt i fødenettet. Har tenkt å gjøre om litt i C Metae karret og har begynt å ta ut reker. Men det er ikke lett å gjøre. De formerer seg enormt og det er yngel i alle str der : )
Har inntil videre satt de jeg har plukket ut, i den nye 54L. Tenkte å ta noen kraftige vannbytter i mallekarene også, se om jeg får fart i dem igjen....
Jeg blir både stolt og ydmyk når jeg ser alt som finnes av egg og yngel nede i akvarierommet mitt. Det er ikke alle forundt å få alt dette til. Jeg er heller heldig enn proff for å si det slik. Kan i fleng nevne hva som er av egg og yngel akkurat nå. Kongo dvergmunnruger yngel, Apisto yngel, Corydoras Metae yngel, Corydoras Aeneus yngel, og i dag kom det endelig albino egg igjen i det karet som de nye ukjente Coryene går i. Fant også egg i karet med aspidorasene, CW023 og apistohua med yngel. Plukket 10 egg der i dag på front glasset og er fortsatt usikker på om det er CW023 egg eller aspidoras egg
Jeg har tittet litt på bilder av C. undulatus rundt om, og dette med gull- eller sølvskjær ser ut til å være litt hippen som happen.

Ønsker deg lykke til med identifiseringen - og med all fisken!
TrudeHell
Jeg har tittet litt på bilder av C. undulatus rundt om, og dette med gull- eller sølvskjær ser ut til å være litt [URLBLOCK1]som [URLBLOCK2]. Ønsker deg lykke til med identifiseringen - og med all fisken!




Fikk sendt en link fra Mona O i den andre id tråden min og går for at dette er elegans. Takk for hjelpen Trude
Plukket Corydoras Metae, Albino og Aeneus egg igjen i går, og de forrige eggene jeg tok ut hos albinoene har begynt å klekke i dag. Er vel ca 50 tenker jeg. Metaene har også funnet seg til rette igjen etter at jeg gjore om litt i det karet, med bl annet å sette inn en litt sterkere pumpe. Der legges det hyppig med egg igjen. Metaene som gikk i nettet sammen med de siste eggene er flyttet til oppvekstkaret for Cory Metae (eggene jeg er usikker på er også der). De største Metaene begynner å få en fin størrelse så det er vel ikke sååå lenge til jeg har noen for salg igjen. Det gml oppvekstkaret (106L) går kun Kongo Dvergmunnrugerhannen i nå, så tenkte jeg skulle benytte anledningen til å flytte den og ta ut karet av reolen for rengjøring. Tenker bunnlaget der er rimelig bøssete (smågrus i bunnlaget). Mulig det gjøres i kveld. Ellers kapitulerte den minste Corydoras Elegansen min av en eller annen grunn, men ellers er det liv og røre i det karet.
Hei Leif Erik!

Vi på AkvaForum.no ønsker deg hjertelig til lykke på 46-årsdagen din i dag!
Ha en strålende dag!

mvh
AkvaForum.no


Vil først takke forumet og alle som har sendt meg tekstmeldinger og mail på dagen min. Kjedelig å bli minnet på at en stadig blir eldre, men takk takk alla sammen.

Har vært i dvale et par dager nå etter min sannsynligvis største blemme som akvarist. Hadde vannbytter og fikk byttet om vannbyttene på to kar. Skulle bytte med kaldtvann i det ene karet og temperert vann i det andre. Jeg klarte selvfølgelig å bytte om på dette og det fikk for meg katastrofale følger. Kaldtvannet endte i karet med Aspidoras, CW023 og apistohua som GIKK med yngel. Alt jeg ser av yngel nå er 1 enslig stakkar, resten tålte ikke det vannbyttet. En lettere frustrert, irritert og oppgitt akvarist er akkurat hva jeg føler meg som nå. Kan det være at jeg har for mange kar, eller kanskje jeg bør stresse litt ned? Det var en trist seanse som jeg vil prøve å fordøye så godt som mulig. Trist var det iallefall, etter å ha vært så stolt av å få yngel så raskt etter kjøpet av denne trioen. Men jeg får prøve igjen, det kommer vel et nytt kull forhåpentligvis ;- =)

Selv om jeg har dagen min i dag skofter jeg ikke møtet i DAK, Drammen Akvarie Klubb. Skal viktigere ting til om det må avlyses. Blir å levere litt registrering av oppdrett. Tror ikke jeg så langt har noe klart for salg enda. Mulig neste gang. Men kommer til å ta et overblikk før jeg reiser. Kanskje det blir med noen Ancistrus. Okey folkens, ha fortsatt en fiiiin dag
Gratulerer med dagen Leif.
Blir sikkert nye yngel på apsito damen skal du se.
Den ene til meg har fortsatt en stor skokk med unger.
Gøy å se de små magene fulle med micromark.

Ferie i noen dager til for meg.
Grattis med dagen da gamle ørn.

Snakkes på DAK møte i kveld. Noe å selge finner du veit du, kan ikke komme på møte uten noe å selge på auksjonen da bryter du jo alle tradisjoner
Grattler med dagen "gamle" mann Skal hilse fra den gamle her åsså (blondviking)

Mvh VT
Siggi
Grattis med dagen da gamle ørn. Snakkes på DAK møte i kveld. Noe å selge finner du veit du, kan ikke komme på møte uten noe å selge på auksjonen da bryter du jo alle tradisjoner :)




Takk alle sammen. Det tar på å fylle alle disse årene folkens.... ;- =)
Ja får håpe ny apistoyngel kommer etter hvert Espen. Ja får vel finne noe å selge i karene nede da siggi. Har også 3 oppdrett med meg ;- =) I allefall. Får se hva jeg orker å dra med meg. Vi snakkes i Drammen siggi
Gratulerer med dagen din i dag
Sees på klubben :o)
grattis med dagen(så lenge man føler seg ung så er man ung)
guttn
grattis med dagen(så lenge man føler seg ung så er man ung)



Takk guttn. Når en er 46, føler seg som 15 og oppfører seg som 20 ja da er livet herlig å leve. Kone og barn holder meg ung. Kom fra klubbmøte i kveld hvor det også ble litt mer fisk. 6 stk aspidoras til av samme slaget jeg har samt et par til av Kongo dvergmunnrugere. Men beste gleden når jeg kom hjem i kveld var å se på nettet at Liverpool knuste Benfica 4-1. Lenge leve LFC. Ett år eldre, mer fisk og hjemmeseier til LFC, akkurat som et kinder egg...... Ja livet er til tider herlig
Det er virkelig eggleggingsdag i Corydoras Metae karet i dag og i kveld. Har plukket ut enormt med egg i dag etter jobb. Og enda leiker de og legger egg selv nå når midnatt har passert. Kjøpte en plante på DAK møtet i går med store blader. Flott Coryegg plante tenkte jeg da jeg la inn bud på den. Tror det var Frosken som solgte denne. Etter jobb i dag kunne jeg bare fra det ENE BLADET plukke hele 23 egg!!! Jaggu flott at de samlet en del av eggene der slik at det bare var å ta ut planten, og over i nettet i 160L for klekking med eggene. Tar nel en tur ned å plukker ut de siste eggene før jeg finner senga. Når det gjelder det kullet med yngel jeg har på Kongo dvergmunnrugere, regner jeg med at jeg tar ut hua og setter hun sammen med hannen igjen. Så kan yngelen gå alene. Skal bli gøy å følge det paret videre samt det paret jeg kjøpte i går. Merkelig etter min mening at denne lille men flotte cikliden ikke er mer utbredt blant akvarister. Jeg har fått like stor sans for denne cikliden som Frosken og Siggi for å nevne et par andre jeg vet er begeistret for denne. En super hero når det gjelder å holde kar tomme for pestsnegler. Selv Botia blir parkert der. En voksen Kongo utrydder en 100L stappfull med pestsnegler i løpet av et døgn, og dette var vel grunnen til min første intresse for denne lille cikliden
Plukket noen Metae egg til før jeg gikk til sengs i går samt noen få til når jeg våknet i dag. Det ble en stor mengde med egg til å være Corydoras Metae. Antar ca 50-60 egg, minst denne gangen.

La ut mine CW023 for salg i går og satt opp som budrunde frem til klokken 21 i kveld. Bud har kommet inn så de forsvinner i løpet av helgen. Da skal det bli artskar for mine aspidoras det karet Har nå 13 stk tror jeg det er etter siste kjøpet på torsdag. En veldig snål og artig fisk som er i nær utseende av corydoras. Disse blir noe tynnere og lengre i kroppsform. Typen jeg har er egentlig snarlik Corydoras Paleatus. Om en ikke kjenner disse to, kan nok et utrent øye ta litt feil. Men etter min mening er det veldig stor forskjell. Ikke minst i størrelse.

Jeg er igjen glad, veldig glad
Sjekket alle huler før jeg la meg i natt, og ingen egg noen plass. Men kom ned i dag for å mate og titter da som regel i enkelte av hulene jeg venter egg. Jo da i karet hvor jeg har albino coryene og elegansene satt jeg jo inn midlertidig paret av apistoer når den andre hua i trioen fikk egg. Der har jaggu den andre hua lagt egg også, denne gangen også i bambushule. Så etter å ha gjort den tabben med forrige kullet ble jeg igjen glad for muligheten til et nytt kull, så raskt etter tragedien. Jeg må tenke kjapt nå for det tar bare et par tre dager så klekkes disse eggene . Antar jeg flytter sebrafiskene mine som går i eget kar (tenkte å flytte dem likevel) så kan hua, eggene og hula flyttes til dette karet og være der alene.

Satte inn sebrafiskene i dette karet alene for å prøve et nytt oppdrett på disse. Ble ikke veldig mange yngel sist, men hadde sandgrunn så kanskje ikke så rart. Noen ble det likevel og leverte oppdrett på disse på klubben sist torsdag. Disse har gått noen dager alene der nå og onsdag kjøpte jeg 6 sebrafisk til så det er da noen der..... Så da passer det å flytte disse å sette inn apisto hua og hula nå. På sikt må jeg nok selge enten ancistrus leikstrioen min eller det VF leiksparet. Oppdrett av yngel krever sin plass når en har flere typer/sorter fisk. Corydoras kan jeg til nød klekke egg og drette i samme karet, men når det samtidig er flere, bl a apistoer og kongoer på gang blir det straks litt værre.

Er håpløst å holde profilen min på AF up to date da yngel kommer og innkjøp/salg av fisk skjer nær ukentlig. Men noen kar er som de er hele tiden, eller brukes til det samme. Jeg gaper nok over litt mye innemellom, men det er ikke like lett bestandig å si nei til fisk og kar en får tilbud om.

Har vært inne på tanken å selge fisk jeg HAR hatt oppdrett på, og prøve noe nytt, kanskje innen samme fisketypen. Men noen av de jeg har betyr veldig mye for meg og har knyttet et bånd til dem som ikke lar seg forklare til andre. Albino coryene har jeg hatt veeeldig lenge og har gitt meg 1000vis av egg og er spesielle for meg. En av de siste gruppene med cory jeg fikk inn var Metaene. Disse kjøpte jeg i sin tid av Mona O, og dette er de fiskene jeg pr i dag holder som mine favoritter i samtlige 13 kar her. Har blitt veldig glad i disse.

Denne gruppen la egg allerde første natten i karet her og la enorme mengder egg med en gang i tiden som kom.

Ser dette begynner å ligne en bok avhandling, så stopper her før mitt engasjemang tar helt over her. Ha en fin dag alle sammen ute i sola som virkelig viser seg fra sin beste side i dag med en skyfri himmel

Så noen bilder fra de nye apistogramma eggene i bambushula
og et av kongo dvergmunnruger ynglene
Egg klekkes og egg legges over en lav sko om dagene her. Apisto eggene til hunne no 2 har klekket, det klekkes nærmest metae egg hver dag, nye aeneus egg, nye albino egg, nye metae egg og jaggu poppet det opp noen bitte små yngel i rekekaret i helgen også!!!! Aner ikke ennå hva det er, men må ha fulgt med noen planter jeg har flyttet på. Reker er det iallefall ikke. Har nok nærmest gjettet meg til at det er sebra fisk. Kan ikke skjønne noe annet. Men tiden får vise hva det er. Begge ancistus hannene ligger i hver sin hule i hvert sitt kar å vifter igjen, så kanskje det blir noe egg der igjen også. Solgte CW023 ene mine så nå har jeg fått artskar til aspidorasene mine. Skal plante om å gjøre litt forandringer der i nær fremtid. En herlig fisk ;- =)
Blir helt ør jeg av dette klekkeriet ditt.
Morro dette,at det skjer en del i vann-verden der hos deg.
Nå har CW 23 blitt husvarme her,og de spinner opp og ned langs glasset på corry vis.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap