Leifs verden (side 7)

Så du nevnte at du har L-144 og ancistrus albino i samme kar. Du er klar over risikoen for at de kan krysse seg så du ender opp med hybrider? Du burde skille dem i separate kar dersom det er kjønnsmoden fisk du har.

Du stortrives i din nye bolig, ser det ut til? Har ikke glemt den forrige "slemmingen" dere leide av. Pappa er du blitt også, hvis jeg ikke husker feil..?
mona o
Så du nevnte at du har L-144 og ancistrus albino i samme kar. Du er klar over risikoen for at de kan krysse seg så du ender opp med hybrider? Du burde skille dem i separate kar dersom det er kjønnsmoden fisk du har. Du stortrives i din nye bolig, ser det ut til? :-) Har ikke glemt den forrige "slemmingen" dere leide av. Pappa er du blitt også, hvis jeg ikke husker feil..? :)



Hei Mona o
Uff da. Trodde ikke albinoen og 144 krysset hverandre, men var mer usikker på kryssing med vanlig ancistrus. Derfor skilte jeg ut gruppen på di 5 ancistrusene mine til sitt eget kongedømme og karr. Men får skille ut den hannen også da til et annet karr. Albinoene, nå ei hunne og 2 hanner har jo bare for noen dager siden laget barn, hehe, der, så di vil jeg nødig flytte. Albino yngelen som nå teller 28 har fått eget karr i kjelleren ;- =)

Ja visst trives vi godt og det yngler i både hjemmet og i karrene. En liten jr er kommet til for ca 3 uker siden og gleden er stor. Rett etter på har det jo kommet både albino og corry yngel. Når kan jeg ha corry yngelen over i eget karr Mona? De er vel nå ca 2 uker yngelen og er aeneus. Nå går di i en 15L med luftestein. Di er vel sårbare og vil ikke miste noen av di som er igjen av disse små vimsete krabatene.

Den gamle slemmingen er for lengst glemt og den nye huseieren har sett samtlige karr og hadde heldigvis ingen innvendinger. Alt i alt er det vel nå... skal vi telle først i hodet...10 karr tror jeg. Ja 10 karr med di nye yngel karene i kjelleren. Blir liksom både artskarr og oppvekst karr på engang, omtrent som et kinder egg. Takk for din veiledning Mona O.

Leif



Inaktiv bruker
jøss da leif, ser du har fått teken på detta mossambicus yngelen du fikk av meg har det bra? hehe, det kommer vel 100-150 småtasser til snart, da jeg har 2 hunner i 160 litern som spytter etterhvert
takk for 160 litern leif, jeg er meget fornøyd jeg tror jeg snart skal dra på skolen, bussen kommer om 20 min, så vi ses vel utpå dagen beklager dårlig humør de siste dagene
loffa
Når kan jeg ha corry yngelen over i eget karr Mona?


Tenkte du et vanlig akvarium (men uten voksne fisk), altså eget yngelkar? Det kan du i grunnen gjøre nå om du vil.
Du mister litt oversikten, de blir litt "usynlige" og syns jo ikke så godt på bunnen når det er innredning i karet. Men flytte dem kan du. Bruk god tid på tilvenningen, og slipp dem ut i overflaten på karet. Jeg ville brukt en hel dag, ved å tilsette vann fra karet de skal til, over i 15 literen du har dem i nå. En kopp eller to nå og da gjennom hele dagen. De tåler ikke stort i denne alderen, så vær forsiktig. Orker du å vente et par uker til slik at de er rundt fire uker, er de mye tøffere da.

Husk at små Corydoras også er ømtålige for kaldtvannsdusjer, så bruk helst romtemperert vann til vannbytter.

mona o
[QUOTE=loffa]Når kan jeg ha corry yngelen over i eget karr Mona?


Tenkte du et vanlig akvarium (men uten voksne fisk), altså eget yngelkar? Det kan du i grunnen gjøre nå om du vil.
Du mister litt oversikten, de blir litt "usynlige" og syns jo ikke så godt på bunnen når det er innredning i karet. Men flytte dem kan du. Bruk god tid på tilvenningen, og slipp dem ut i overflaten på karet. Jeg ville brukt en hel dag, ved å tilsette vann fra karet de skal til, over i 15 literen du har dem i nå. En kopp eller to nå og da gjennom hele dagen. De tåler ikke stort i denne alderen, så vær forsiktig. Orker du å vente et par uker til slik at de er rundt fire uker, er de mye tøffere da.

Husk at små Corydoras også er ømtålige for kaldtvannsdusjer, så bruk helst romtemperert vann til vannbytter.




Takk for svar Mona o

Hehe det kom jaggu corydoras egg igjen i dag, samme gruppen ;-=)

Det jeg da har gjort er å flytte den tidligere yngelen til eget karr, men dog bare i ei fødekasse i karret nede i kjelleren. Er litt pysete, men vil helst at flest mulig overlever. Jeg telte 52 småtasser som vimser rundt og da er det vel ikke så langt store frafallet? Denne gangen har jeg flyttet gruppen ned i kjelleren også i eget karr og latt eggene forbli i hovedkarret. Hat telt ca 70 egg totalt denne gangen. Er godt det er kommet flere små karr (54L) i hus og et nytt er også på vei inn etter kjøp i går. Ser ut som di trengs for det kommer stadig vekk yngel/egg etterhvert som jeg får mer erfaring og teken på dette. Rett på meg Mona om jeg i min corry forfjamselse har gjort noe galt i det jeg har gjort i dag. Atter en gang takk for svar
Bilder
Lovet noen bilder, og her kommer det

1. Bilder av malle yngel før di ble sluppet fri i karret
2. Yngelen endelig fri i eget karr
3. Et av di nye yngelkarrene i kjelleren
Mer bilder
1. Slok akvarie rommet var for et parr dager siden. Alle karrene er nå fylt opp. Ramme karrene står noen dager til før i setting av fisk

2. Siderom og arbeidsrom for akvarie hobbyen, inn fra akvarie rommet

3. Skjønn forening av ancistrus, ancistrus albino og et parr L-144 (alt yngel)
Den største der er vel nå 4-6 cm og vokser fort
Og til slutt disse bildene
1. Corry egg på front glass og temp måler
2. temp måler
3. front glass
loffa
3. Et av di nye yngelkarrene i kjelleren


Wow det karet var skikkelig fin satt opp.. Du er jammen flink Leif=)

Gratulerer med enda flere cory egg, får håbe du får til og klekke dem og
Ny oppdatering
Tusen takk Lissi87

Alltid gøy med ros. Har nå fått oppdatert så godt jeg kan 7 av karrene her på min profil. Når en har så mange karr og en gjør så store endringer som jeg har gjort siste tiden, er dette en stor oppgave.... Di nye karrene + den 54L som er på vei inn er ikke med enda i min profil. Det vil si 3 stk 54Litere. 80L er heller ikke oppdatert enda. Hvor mange karr har jeg egentlig... hehe. Ikke lett å holde telling lenger

Nok om det. Trodde corryene før i dag var ferdig med eggleggingen da jeg flyttet gruppen ned til et karr i kjelleren, slik at eggene kunne forbli i hoved karret. Men neida, etter å ha hentet opp over 30 egg til, blir det altså godt og vel 100 egg gruppen la i dag!!! En økning fra sist da det var ca 60-70 om jeg ikke husker feil. Jeg har også sluppet ut corydoras yngelen fra fødekassa og dem går nå sammen med malle yngelen som også nettopp er sluppet fri. Kan ikke annet enn å smile og le når jeg titter inn i det 54L karret. 52 bitte små korryer og 28 bitte små malle vimser.... Ser di knapt i den nye sorte sanden. Om jeg har lovet bilder av noe som ennå ikke har kommet og nettopp du venter så gi meg et vink. Skal evnt sørge for nye bilder. Har byttet ut en del vann og senket gradene i malle karret med bare ancistrus i dag i håp om å få dem i gang igjen også. Ellers også hatt vannbytte i 160L her oppe.

For tiden har jeg 3 like 54L og en til kommer bare jeg får hentet den. Grunnen til dette er at en reol i kjelleren er høyt på ønske listen, og da med like karr. Når bichir var innom her i dag snakket vi om to lengde hyller med 5x 54L. Mao 10 x 54L karr på den ene veggen i kjelleren, men dette blir kanskje i drøyeste laget og en drøm..... Har vel egentlig nok karr nå???
Liter syken har virkelig grepet mannen i huset, men ser at karrene trengs ettersom yngel tyter frem stadig vekk her. Stopper for denne gang, da dette ble for langt allerde. mvh Leif

bildene er fra 160L her i andre etg


Høres ut som du har fullt opp å gjøre, Leif Bleieskiftarbeider, eggplukking og yngelmating

Det er få ting i fiskeverdenen som er søtere enn en gjeng små Corydoras som ligger og glor med bartene sine Det er fryktelig lett å bli bitt av basillen iallefall. Selv har jeg lyst å sette i gang og drette Corydoras adolfoi igjen. Lenge siden sist nå. Fikk brått lyst å begynne oppfôringen av de voksne idag, kondisjonere dem til lekshumør med god mat og masse vannbytter.

Det er Corydoras aeneus du har fått yngel på, er det ikke? De er hardføre og spiser det meste. "You couldn't kill those little buggers with a rock" (uttalelse fra en amerikansk fyr på et utenlandsk forum jeg er medlem av, han beskrev en hardfør Corydoras-art der det vokste opp så uhorvelig mye yngel) Hehe!
Hei igjen mona o
mona o
Høres ut som du har fullt opp å gjøre, Leif:-) Bleieskiftarbeider, eggplukking og yngelmating :-) Det er få ting i fiskeverdenen som er søtere enn en gjeng små Corydoras som ligger og glor med bartene sine:-) Det er fryktelig lett å bli bitt av basillen iallefall. Selv har jeg lyst å sette i gang og drette Corydoras adolfoi igjen. Lenge siden sist nå. Fikk brått lyst å begynne oppfôringen av de voksne idag, kondisjonere dem til lekshumør med god mat og masse vannbytter. Det er Corydoras aeneus du har fått yngel på, er det ikke? De er hardføre og spiser det meste. "You couldn't kill those little buggers with a rock" :-) (uttalelse fra en amerikansk fyr på et utenlandsk forum jeg er medlem av, han beskrev en hardfør Corydoras-art der det vokste opp så uhorvelig mye yngel) Hehe! :-)



Må si meg helt enig i at det ikke er mye som kan måle seg med corydoras, annet enn ancistrur yngel da ;- =) De ser på deg lenge..... og blunker.....hehe
Ja corryene mener jeg. Ja det er aeneus jeg har for andre gang fått yngel/egg på, og hadde ikke store frafallet til å være min første gang... Av mellom 60 og 70 egg fikk jeg så langt 52 sjarmtroll. I dag ble det lagt omlag 100 egg så det er fremgang der også.

Må vel innrømme at jeg er stolt over det jeg så langt har klart og føler stor fremgang. I april nå i år kjøpte kona et karr på litt over 100L, det første og i dag, under et halvt år etter vet du hvor jeg er med yngel, fisk og karr, om du har fulgt trådene mine. Husker første gangen jeg var innpå her å leste. Bitt av liter syken skrev flere og skjønte ikke et kvekk..... Jeg skjønner det NÅ...... Og kan vel si jeg er bitt......
du må passe på så du gir rett mat til rett unger da;-D
Prosjekt: 150l mallekarr
Fikk forrige dagen hentet den nye 54L som er planlagt som karr nr 4 i reol nede i kjelleren. Byttet på den turen også en del fisk. Men som vanlig kommer en hjem med mer enn hva som er planene.... På den siste plassen av di to jeg var på denne dagen, kjøpte jeg med meg et perfekt malle karr. Nesten kvadratisk, 63x60x40=151Liter. Bord med trille hjul fikk jeg med på kjøpet og veldig praktisk ettersom jeg ikke har tid til å vente med starten på dette før det som skal flyttes må flyttes. Har ikke helt planløsningen på innredningen i hodet, men får begynne så kommer veo det etterhvert. Legger ved et parr bilder før jeg starter innredningen

Mvh Leif
Rett mat skal bli......
guttn
du må passe på så du gir rett mat til rett unger da;-D




Rett mat ja, det er ikke bestandig så lett guttn. Var faktisk litt stresset her en dag og skulle mate guttungen og yngelen samtidig. Faktisk ;-S var jeg på vei ned i kjelleren til akvarierommet med flaska til guttungen.... Flaut... ja. Men slik er det når en har mange baller i luften og akvarier fordelt på 3 etasjer samt et spebarn i hus. Kan bli litt pes....


Albino ancistrusene mine, ja det jeg trodde var albinoer, ser mer og mer ut til å være vanlig ancistrus. Di er iallefall veldig mørke. Og av dette har jeg fått en ny erfaring. Ikke bland sammen ancistrus, ancistrus albino og L-144 i et og samme akvarium, og alle mallene er nå fordelt typevis i tre forskjellige karr. Overnevnte karr på 150L skal selvfølgelig kun brukes til min ancistrus-gruppe på 5. Er det deres yngel som går nede kan jeg nå faktisk kalle dem en leiksgruppe. Hehe. Ikke værst bare det. Nå er det bare å sette i gang med mallekarret og få sving på sakene. Bilder og oppdatering følger etterhvert
Da er jeg i gang med mallekarret
Ja da har innredningen av det nye mallekarret i gang. Litt planter, 2 mallehuler, et parr steiner og grus er på plass. Kjekt med trille hjul på bordet for overføring av vann. Tar en del vann fra 160L karret som står ved siden av og mesteparten av vannet som mallene er i nå, 54Literen. Da er det bare en slump med vann som trengs til slutt. Nå er det tid for VANN
Endelig ferdig...
Da er mallekarret ferdig. Må kjøpe topp plate og ha en større armatur ellers er det greit
Flere bilder
Flere bilder her


bartesam og bartesvein i det nye karret ;- =)
Inaktiv bruker
oi ja se det du leif, den rota du har i karet er jo gamle rota mi bartesam kom sjelden ut derfra egentlig...
hehe, jaja, ser du bygger på med karr, å jeg som aldtid har hatt lyst på et kvadratisk karr
om 1,5-2 uker regner jeg med at du kommer å henter meg leif, da jeg skal tømme mossambicus hoa for deg? hehe, det er leif vett dere, han har lyst til å spare mest mulig yngel, pluss at han ikke har lyst til å tømme selv... får lære han det mens jeg er der da
jaja, jeg får snart opdatere profilen min....
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap