Leifs verden (side 76)

LOFFA
I butikken i dag så jeg den flotteste fisken jeg noen gang har sett, APISTOGRAMMA HONGSLOI, var det rett stavet mon tro. De jeg allerede hadde valgt, og som var pakket inn ble som hvite laken i forhold. Har sett litt på bildene her i basen, men disse lyver..... De er enda flottere. Den hannen jeg så var bare så skjønn, men hadde ikke økonomi til å kjøpe enda et par av disse. Men neste gang, om den er der blir den min, sammen med min ei hue. Tidligere tenkte jeg sjeldent på penger eller plass til fiskene, og bare kjøpte. Men har funnet ut at det ikke alltid er like lurt....




Hele uken har jeg tilbedt de høyere makter at nevnte fisk ikke var solgt. Så i dag ringte jeg å hørte om de fortsatt hadde sine Apistogramma Hongsloi. Tror vi har dem var svaret og turen til Kongsberg ja den kom fort. Jeg er nå noen hundrelapper fattigere, men en trio rikere. Disse apistoene var dobbelt så dyre som de A. Macmasteri jeg kjøpte forrige helg. Pleier ikke bruke mye tid til tilpassing (klimatisering), men disse var så dyre at jeg tok meg tiden denne gangen. Skulle egentlig kun har et par, men kostet på meg en trio. Dette ble da Apistogramma type nr tre her i Hof. En liten samling kan en vel kalle det. Når de har fått rot seg og hannen funnet sin drakt.... skal jeg legge ut noen bilder av dem. Blir nok ikke før i morgen. Frosken, om du er innom, beklager alt maset mitt på klubbmøte i går om disse Hongsloiene.--. Hehe, de er jo bare så flotte. De er nok ikke av de mest vanlige i salg ettersom jeg tolker det jeg har lest på nettet, men skal være en grei Apisto og holde. Håper etterhvert også å få oppdrett på disse, men akkurat nå har jeg nok med ynglene til mine F1 Apistoer. Hongsloiene skal få gå i et lite kar frem til jeg har fått gjort i stand et av de øvre karene i dobbelreolen. Må et stoooort vannbytte til, samt legge forholdene til rette sånn intereørmessig. Er lykkelig nå som disse er i hus, jippy ;- =)
Gratulerer med lekstrio av apistogramma hongsloi
Skjønte at du ønsket deg disse,jammen godt at ikke var solgt.Nå kan du puste godt og slappe av og nyte skjønnhetene hjemme hos deg :o)
Mas,skjønner ikke hva du prater om i det hele tatt jeg.Gårsdagen var et akvarie-treff i fiskens tegn,og da er det fisk i fokus!

Er veldig glad for at du ikke klarte å overtale meg til å ta med hjem mr.jaguar-ciklide i hvertfall
Den blir 55 cm lang,og spiser det meste til frokost.Se link her.
I posen var den liten og nusselig,enn så lenge...
frosken
Gratulerer med lekstrio av apistogramma hongsloi :-) Skjønte at du ønsket deg disse,jammen godt at ikke var solgt.Nå kan du puste godt og slappe av og nyte skjønnhetene hjemme hos deg :o) Mas,skjønner ikke hva du prater om i det hele tatt jeg.Gårsdagen var et akvarie-treff i fiskens tegn,og da er det fisk i fokus! Er veldig glad for at du ikke klarte å overtale meg til å ta med hjem mr.jaguar-ciklide i hvertfall ;-) Den blir 55 cm lang,og spiser det meste til frokost.Se [URLBLOCK1] her. I posen var den liten og nusselig,enn så lenge...




Tusen takk Frosken. Ja dette var gøy. Men for å si det slik; så er vel ikke dette fisken en "vanlig hobbyakvarist" kjøper, tror jeg. Tror dette er fisk for litt mer intresserte. Ikke minst pga prisen. En kan fylle et medium kar ganske greit for samme prisen jeg ga for disse tre. Er ydmyk når jeg ser å flott fisk, og glemmer ikke første gang jeg så en Apistogramma i Oslo når jeg var der for å hente noen Ancistrus for noen år siden. Nå sitter jeg selv med tre grupper av denne dverg cikliden. Har/har hatt oppdrett på to av typene av de 4 jeg har/har hatt, cacatuoides. Både oppdrettsvarianten og viltformen. Stolt og ydmyk som jeg er, håper jeg det blir flere.

Hehe, du er vel vant med gjøgleriet mitt på møtene, så det er vel en vane...... Var iallefall ved et par anledninger denne gangen at jeg kjente rødfarven i ansiktet etter egne uttalelse. Det er som det pleier, jeg klarer ikke holde kjeft noen gang.....

Et par dårlige bilder kommer her av hogsloi. Får ta noen nye i morgen, når de har roet seg og fått den rette fargen



Føler at de siste bildene ble en liten skuffelse, så fikk tatt noen til, som ble noe bedre. De kommer her
Et par kjappe kommentarer kunne jeg jeg ikke unngå å høre underveis,med en kledelig påfølgende rødme i kinnene hehe :o)

Venter i spenning på flere bilder av apistoene,og ikke minst yngel !
Oppdragelse, nå og før
Var en fin dag i dag til å få ryddet på akvarie/røyke/tv-stue rommet mitt. Støvtørking, støvsuging, dukbytte på bordet etc. Ja det ble som nytt himmelrike. Pappa flink sier 2 år gamle sønn min og gir meg en god klem og ber om å se på bebbissene i karene her. Takknemlig for ros og klem fra jr viser jeg han glad rundt i karene med yngel. Ja men ingen "høydare" uten en nedtur...... Min kone har stort sett en kommentar til det meste, ikke bare negativt da. Men når hun med ydmykelse står å sier at Tenk om du var likeflink i alle rom som i akvarierommet ditt? Uff det var et skudd i baugen!!! Noe måtte jeg jo komme opp med, og kjapt ble den ene cella satt på prøve. I min generasjon.... lærte vi at vi skulle holde rommet vårt ryddig. Det gjør jeg jo, en veloppdratt mann i sin beste alder.
. Neppe langt jeg kom med det svaret, hehe.

Nok om det. Skulle til å bytte vann i karene her, men vaskemaskin sto og gikk. 1:54 sto det igjen av tid, så den var nok nettopp satt på. Med andre ord blir det en "delay" på vannbyttene. Glemte å si at jeg fikk 2 nye oppdretts diplomer på torsdag. Det ble nr 19 og 20 på veggen i akvarierommet (se bilde) Tatt et par nye apistobilder også. Det ene av den nye A. Hongsloi hannen og det andre av A. Cacatuoides F1 hua med yngel i nøttehula si
Ble litt blanding av bilder her. Men her kommer hua med yngel
Da er vannbyttene unnagjort og C125 ynglene har fått sitt første bud. Budgiver har god erfaring med Aspidoras, så om de går til han, vet jeg de får et godt hjem. Etter vannbyttene fikk C125 gruppen og Apistogrammaene røde mygglarver. F1 hua som går med yngel fikk også dette og er første gangen jeg forer henne etter at eggene klekket. Hun var tydelig sulten da hun angrep myggissene som en hai angriper byttet sitt. Antar hun ble glad for mat. I løpet av få dager nå så vil hun ta med seg ungeflokken på tur ut av hula og ut og rundt i karet. Ser frem til dette
Mor på tur med yngel for første gang (f1)
Hurra for gamle mor, for nå era på tur med barnehagen sin ;- )))))))

Apistogramma Cacatuoides F1 hua har endelig tatt med dem små på utforskingstur i karet. Litt artig å kunne oppleve dette, og må si jeg blir både ydmyk og stolt på en gang. Legger ved et bilde og må vel si at ynglene er under halen hennes. Er ikke lett å se ynglene da de nermest har kamuflasje farge i forhold til grusen. De skal flyttes over i reolen i løpet av et par dager i en av 120Literene, selvfølgelig med SAND. Hadde ikke noe ledig kar når eggene kom og dette ble en nødløsning
Vakkert Leif, jeg blir like glad hver gang de kommer ut med nye kull.
Det er noe helt spesielt med ciklider for meg, selvom coryer også er flotte.
Coryene er flotte å se på allerede fra de er bittesmå mens mange ciklider må en vente i lang tid på å få se farve ut skikkelig.
ohr
Vakkert Leif, jeg blir like glad hver gang de kommer ut med nye kull. Det er noe helt spesielt med ciklider for meg, selvom coryer også er flotte. Coryene er flotte å se på allerede fra de er bittesmå mens mange ciklider må en vente i lang tid på å få se farve ut skikkelig.




Hei ohr. Ja dette er gøy, ettersom dette var mitt tredje forsøk for disse i viltform utgaven. Begge de to forrige kullene ble spist samme dagen eggene ble klekket. Denne gangen tok jeg ut hua og hula over i et eget kar, og alle gode ting ble tre. Den kritiske perioden føler jeg nå er over. Jeg har lest en del om Apistogramma siden jeg fikk den første gruppen min, som var oppdrettsvarianten av cacatuoides. (Den er byttet ut til fordel for viltformen). Jeg blir litt forfjamset da informasjonen varierer så veldig. Har konsentrert med om info på de tre gruppene jeg har, cacatuoides, macmasteri og hongsloi. Infoen kan faktisk variere så mye at en spør seg selv om dette er mulig? Men artikler og annen info er jo basert på egne erfaringer, men ikke lett alltid å forholde seg til. Iallefall ikke når info spriker så mye som jeg har erfart. Har akkurat solgt to grupper cory for å få plass til nettopp apistoene, så sitter igjen nå med to corygrupper og en aspidoras gruppe. Leste også et sted at en måtte forvente nesten et år før hongsloi hadde farget helt ut som voksen og at de var kjønnsmodne etter 6 uker???? Dette kan ikke være mulig? 6 uker.... det er jo bare yngel!!! Mye rart en skal lese ohr
Tror forfatteren har blingset litt mellom uker og måneder der Leif? Og de er ikke nødvendigvis ferdig utfarvet når de blir kjønnsmodne heller. Dette er jo i hovedsak annuelle fisker så de har et helt år å vokse på før det er parringstid og det er bare noen få som får gleden av å delta på to lek-sesonger.
Ellers er 6-8 uker ganske vanlig lengde på hunnens yngelføring, og de er ikke store tertittene når hun mener de er store nok til å klare seg selv.

Hilsen Ola
Etter hva jeg har lest meg til, ohr, er de flytteklare ved ca 7 uker. Regner da med den datoen de er klekket og ikke datoen eggene ble lagt. Har egentlig tenkt å flytte de fra det midlertidige karet de går i nå til et av 120L i reolen (mor og barn). Men vet ikke helt om jeg skal ta sjansen. Vannverdier er nok nær det samme, da jeg har samme rutinene på samtlige kar. Hva kan evnt gå galt ved en overflytting? Og bør jeg heller vente til yngelen etter 7 uker likevel skal flyttes?

Fikk et nytt kar i hus i dag også. Kar nr 13 i samlingen. Et 160L brunt akvastabil, maken til det jeg har som selskapskar i stua. Plassmessig er det kun plass til det der det karet som hua og ynglene er her i akvarierommet. Er bare karet så må bygge meg et bord og kjøpe inn innventar. Takk atter en gang Bichir for at du tenkte på meg ;- =)
er bare hyggelig leif bedre du kan bruke det enn at jeg kaster det
takker for festet jeg fikk til pumpa jeg har liggende og
ellers har det kommet ca 10 små guppy yngel i 450 literen her.. litt morro å se på at dem svømmer rundt blant sverddragere og mollyer og masse anned uten dem blir spist opp...
kan bli litt mye etterhvert sikkert men er god plass
Yngelbilder
Prøvd å ta et par bilder, hvor Apisto yngelen SYNES på bildene
Apistogramma er ikke annuell,det er enkelte killifisk-arter som er annuelle.


Leif.nå begynner tråden din å bli lovlig treg....Ser vi snart Leifs verden del 2?
frosken
Leif.nå begynner tråden din å bli lovlig treg....Ser vi snart Leifs verden del 2?



Mulig jeg kanskje burde gjøre som du sier, og stoppe denne tråden og lage en ny tråd kalt Leifs verden del 2. Med over 1500 innlegg kan det for noen lesere ta litt tid for å loade sidene. Om jeg starter en ny tråd, vil da denne tråden bli liggende tilgjengelig? Vil nødig at den blir "lagt på ei hylle" og ikke kunne taes frem. Må jeg evnt kontakte moderator teamet?
Ta kontakt med moderator,så får du hjelp videre.
Du kan sikkert gi beskjed i tråden her at det kommer en del 2 etter en gitt dato.
Mona o sin tråd del 1 fortsatt var tilgjengelig selv om oppfølgeren /del 2 ble opprettet.
Har tatt kontakt på mail til moderator Nils ; =)
Endring av tråd
Tar oppfordringen til Frosken og lager en ny tråd. Leifs verden del 2.
Dette fordi tråden har blitt så lang at det tar for lang tid å laste den opp og stenger tråden her etter at jeg har opprettet en ny tråd, med link til denne nye i denne tråden.





Ny tråd adresse. Den første funket ikke og derfor er dette RETT adresse til del 2 av denne tråden


NYE TRÅDEN FINNER DU HER PÅ DENNE ADRESSEN;



http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=57562&message_id=465396
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap