En, eller flere ganger om dagen

på min tetra PRO flakfôr står det : for flere ganger daglig i små porjoner
hvor mye for skal jeg gi pr fisk og hvor ofte?
kor stort akvarium og kor mangen fisker har du i ?
Som regel i normalt belastede akvarier skal du fore det fisken spiser opp på et visst antall minutt, det er mangen forskjellige meninger men la oss si 7 min. Vis du gir mye så vet du at du kan minske litt neste gang. Det er mangen som forer en gang om dagen og forer litt mer da. Noen forer lite og 3-4 ganger. Jeg forer 2 ganger. Og det syns jeg funker bra.
da eg kjøpte fisker så dei at eg skulle gi så mykkje mat at dei kunne spise i 2 min.
men eg pleier å gi slik som eivind å mate 2 ganger og ikkje gi dei så mye som eg hadde gjort viss eg hadde gitt dei 1 gong til dagen
Hvis man ser på fiskenes naturlige spisevaner, så vil de jo i naturen spise litt her og litt der, kanskje ikke mer enn en munnfull eller to. De spiser når de kommer over et insekt e.l. som er spiselig. Sånt sett er det jo ikke spesielt naturlig at akvarister dynger oppi en haug mat på èn gang, bare en gang pr døgn.

Det er altså bedre å fôre bare littegranne, men heller gi flere ganger pr dag. Selv mener jeg at maten da bør være oppspist i løpet av et knapt minutt! Det skal ikke være mer enn noen munnfuller pr fisk. Man må passe seg for overfôring. Er man usikker på om man mater riktig mengde, tar man sannsynligvis for mye pr gang

Det går dessverre ikke an å si noe konkret om "hvor mye mat pr fisk", for det avhenger jo helt og holdent av fisken det gjelder. Stor eller liten, storspist eller småspist art, er det yngel, ungfisk eller voksen? Akkurat som jeg ikke setter til livs like store middagsporsjoner som en voksen kar på 100 kg, så spiser jo ikke en liten guppy det samme som en voksen scalare (stor ciklide) eller en fyldig gullfisk.

Unntak fra denne tiden det tar å spise opp, må man selvsagt gjøre med fisk som maller f.eks. De bruker lang tid på å spise, det er slik deres måte å spise på er og det må man ta hensyn til.
Jeg forer mine tre guppyer med en liten klype flakfor en gang om dagen (de dagene de får flakfor). Da er det nok til at de klarer å spise alt opp i løpet av 1-2 minutter. Det de ikke har spist til da tar rekene. Jeg kan ikke se at de lider noen nød av dette, for de er gode og runde alle tre. Jeg vet at jeg har en del alger på glasset som de forsyner seg av, også er det disse små hvite dyrene på 1 mm som svømmer rundt i karet som de også gladelig forsyner seg av.
Jeg deler også synspunktet om små porsjoner flere ganger daglig. Nå er det ikke slik for meg at jeg får til det hver dag, men så sant jeg klarer prøver jeg å slippe en liten porsjon tørrfor oppi før jeg drar på jobben, en liten porsjon tørrfor til når jeg kommer hjem fra jobb; og en gang til senere på kvelden med noe litt mer snadder; frossen artemia/mygglarver el.l.

I helgene, hvor jeg er mer hjemme, prøver jeg å få til enda et måltid midt på dagen; altså fire totalt. Men selvsagt, relativt små porsjoner.

Men det hender også at de kun får ett måltid daglig i perioder, og jeg prøver også å legge inn dager helt uten mat også.

Jeg tror cluet, på veldig mange områder av fiskeholdet, er variasjon. Variert mat, variert mengde, variert tidspunkt. Jeg tror det er bra. Kanskje vi moderne mennesker hadde blitt stressa av å ikke få våre faste måltider, men jeg tror ikke fisker er slik. Som Mona sier, tenk på hvordan de har det i naturen; ikke én dag er lik der...
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap