Saltvannsakvarium

Hei!

Jeg er helt fersk i gamet, selv om jeg har hatt lyst på akvarium siden jeg var liten.

Jeg kan tenke meg å ha klovnefisk og har sjekket på nettet at dette er en saltvannsfisk. Også at de bør ha anemone for å trives.

Kan noen gode sjeler der ute hjelpe meg med å finne ut diverse utstyr jeg trenger til saltvannsakvarium?

Jeg har begrenset plass så trenger ikke store akvarium. Vil helst at den skal stå på en sjenk.

Leste på denne http://www.saltvannsakvariet.no/oppstart_av_akvarium.htm

Men det så litt overveldende ut!

Jeg kan anbefale å lese alt på www.saltvannsakvariet.no og www.korallrev.no og melde deg inn på www. www.saltvannsforum.no
Les ALT på disse sidene, gjerne flere ganger før du begynner. Det gjorde jeg og jeg lærte masse.

Jeg startet opp ett 120 liters saltvannskar i november 2007.
Jeg gjorde da om ett ferskvann rekekar.

Av utstyr så trenger du akvarie (helgalss er best siden ramma på rammeakvarium kan begynne å ruste pga saltet)

Masse, masse sirkulasjon. 20 x vannvolumet er helt vanlig., men gjerne mer. HUSK; noen koraller liker ikke for mye sirkulasjon

Sand/grus. Dette er av samme grunn som til ferskvann. HUSK; noen fisker kan grave, så husk på at levende stein kan velte og resultere i død eller at glasset knuser

Man trenger mye levende stein. Steinen inneholder mye mikroliv og jobben dens er å holde vannet friskt og fint. Jeg har 14 kilo i min 120 liter, men kunne nok hatt noen kilo til.

En skummer er noe man ikke nødvendigvis må ha hvis man har nok levende stein og liten belastning, men alle har en skummer for å være sikre på å kvitte seg med alle avfallsstoffene. Det finnes utvendige og innvendige skummere. Jeg har selv en innvendig i 120’n. Min er som sagt en innvendig, men da trenger du også en luftpumpe for å drive den.

Man trenger også en varmekolbe, siden man skal ha 25-28 grader. Personlig har jeg alltid 2 kolber i tilfelle 1 ryker.

Saltet er jo igrunn ganske viktig i ett saltvannsakvarie. Her kan du IKKE bruke vanlig salt kjøpt på den lokale Rimi-sjappa!! Bruker selv Tropic Marine Pro Reef. Inneholder alle 70 sporelementer som finnes i naturlig sjøvann.

Og så det til som koster litt… Lyset! Her brukes som regel T5 rør eller halogenlamper.
Jeg bruker selv 4x24w T5 med reflektorer og det er nok for min 120 liter

Anbefaler å handle på www.korallen.no da det er kjempegode priser og fantastisk kundeservice der.

Oppsummering i kroner og øre;
• Akvarie, her har de fleste ett fra før og det er uansett stor prisforskjell
• Sirkulasjon, 675 kr. Her bruker jeg Tunze NanoStream 6025 som har 2500 l/t:
• Sand/grus, 361 kr. CaribSea Aragamax Sugar-Sized - 13.6 kg
• Levende stein, 700 - 2800 kr for 14 kilo. Pris fra 50 til 200 pr kilo
• Skummer, 389 kr. Aqua Medic Miniflotor + luftpumpe 200 kr
• Varmekolbe, 200 kr
• Salt, 161 kr. Blandes 4 kilo pr 120 liter vann
• Lyset er veldig opp og ned i pris forhold til hva du velger. Beregn 1000 – 3000 kr

Totalt 2686, (minus lys og akvarie) for å gjøre om fra ferskvann til saltvann og det er jo ikke en pris som er umulig å klare.

Ønsker dere alle lykke til i denne fantastisk fine hobbyen.

Du blir fort hekta, nå har jeg også en 540 liter med saltvann
Du burde da virkelig begynt med ferskavannsakvarium først da det er endel enklere å få til. Det blir som å gå i fra ludo til sjakk eller noe sånt.
Tusen takk for ditt svar! Mye enklere å se hva man virkelig trenger.

Innser at det nok blir for mye foreløpig med et slikt akvarium, selv om det også betyr at jeg må gi opp drømmen med clown fish som jeg jo ville ha.

Tror jeg får satse på et ferskvannsakvarium i første omgang. Vil jo gjerne ha levende fisk oppi dette.



Helge
Du burde da virkelig begynt med ferskavannsakvarium først da det er endel enklere å få til. Det blir som å gå i fra ludo til sjakk eller noe sånt.


Hei

Tusen takk for svar!
Ja, jeg har innsett dette selv. Skal jo tross alt ikke ha plastikkfisk oppi det heller

Har bestemt meg for fersvannsakvarium. Greit å begynne nederst og så arbeide seg oppover etterhvert som jeg blir mer sikker på dette.
ClownFish/NeonTetra
[QUOTE=Helge]Du burde da virkelig begynt med ferskavannsakvarium først da det er endel enklere å få til. Det blir som å gå i fra ludo til sjakk eller noe sånt.


Hei

Tusen takk for svar!
Ja, jeg har innsett dette selv. Skal jo tross alt ikke ha plastikkfisk oppi det heller

Har bestemt meg for fersvannsakvarium. Greit å begynne nederst og så arbeide seg oppover etterhvert som jeg blir mer sikker på dette.

Men kjøp gjerne ett stort ferskvannsakvarium! Det er det aller enkleste å få til. Sjekk brukt her på forumet eller finn.no, det trenger ikke å bli så dyrt. Men altså; større er bedre, enklere, penere, mindre vedlikehold etc etc.

Lykke til!
Helge
[QUOTE=ClownFish/NeonTetra][QUOTE=Helge]Du burde da virkelig begynt med ferskavannsakvarium først da det er endel enklere å få til. Det blir som å gå i fra ludo til sjakk eller noe sånt.


Hei

Tusen takk for svar!
Ja, jeg har innsett dette selv. Skal jo tross alt ikke ha plastikkfisk oppi det heller

Har bestemt meg for fersvannsakvarium. Greit å begynne nederst og så arbeide seg oppover etterhvert som jeg blir mer sikker på dette.

Men kjøp gjerne ett stort ferskvannsakvarium! Det er det aller enkleste å få til. Sjekk brukt her på forumet eller finn.no, det trenger ikke å bli så dyrt. Men altså; større er bedre, enklere, penere, mindre vedlikehold etc etc.

Lykke til!

Hei!

Vi har kjøpt akvarium idag

Kjøpte et 110 liters. Følte det var nok. I forhold til plass. Ikke billig å kjøpe fra scratch nei. , måtte jo ha ganske mye. Jaja, da vet jeg jo at det kun er oss som har holdt på med det, og slike summer blir det jo ikke hele tiden. Vi kjøpte også 10 seifinnemolly i første omgang. Noen var visst gravide også, senere så jeg på nett at de kunne få opptil 100 yngler...hjelp. hehe.

Storkoser meg med akvariumet allerede

Tusen takk for hjelp med å velge

God helg!!!!!!
Hei!
Gratulerer med nytt Akvarium. Fornuftig å starte med ferskvann.
Du har sikkert lest endel her inne om oppstart av kar, så jeg skal ikke legge ut så mye om det. Men, når du nå har satt inn fisk fra dag 1 vil jeg bare minne om at det kan by på noen problemer i starten. Filteret ditt har ikke engang begynt å kjøre seg inn, og det betyr at det ikke vil være istand til å håndtere avfallet (bæsjen) fra 10 seilfinnemollyer. Sørg for å bytte vann veldig hyppig, og mål nitritt-verdiene ofte med dråpestester. (Ihvertfall etter 10-12 dager og en tid fremover). Sjansen for at du vil få en nitritt-topp er ganske stor. Men hvis du er påpasselig med å bytte vann, og måle verdiene bør det helst gå bra.

Lykke til, og hjertelig velkommen til Akvarieverden. Og husk; litersyken er smittsom
Anbefaler deg å lese denne og denne artikkelen om oppstart av akvarium og hva som skjer i filteret. Siden dere allerede har kjøpt fisk må dere regne med hyppige delvannsbytter fremover for at fiskene ikke skal lide overlast. Innkjøp av en dråpetest for nitritt kan også lønne seg selv om det første som dukker opp er ammonium/ammoniakk. Du kan lese mer om dette i linkene jeg har lagt inn.

Gratulerer med nytt kar og lykke til! Du kan forresten lese om fiskene dine i fiskebasen under kunnskap her øverst på siden.
Tusen takk begge to!

Vi fikk anbefalt og kjøpt en hel del tester m.m. som ifølge stedet vi kjøpte akvarium av, skulle være bra siden vi ville ha fisk i fra 1.dag. Bokser for det ene og det andre. Foreløpig ser det ut til å gå veldig bra. Fiskene ser ut til å trives godt

Leser en del her inne, er mye å sette seg inn i, men det er jeg forberedt på. Tror nok dette er avhengighetsskapende ja!

Gleder meg til fortsettelsen!

PS. Vi fikk beskjed om å teste hver dag fremover for å kunne bli kjent med det.
Tilfeldig bekjentskap
© RunarH
Reklame for plussmedlemskap