Hydor ario color med sand? hjelp!

Vi startet med å ha grus i akviaret, og kjøpte en ario color luftpumpe:
uk/tropical/view/509[/URL]

Så byttet vi til råsand - altså helt finkornet sand.. Dette gikk jo selvsagt ikke bra. luftpumpa ble tettet av sanda. vi prøvde med noe slags "netting" til pumpe, men dette holdt ikke. det kom fortsatt inn sand, og effekten ble veldig nedsatt.

gikk til en annen butikk og spurte om råd, og de foreslo nylonstrømper, og at dette ville fungere mye bedre. den gang ei.. det kommer fortsatt inn litt sand.

er det noen som har tips å komme med, som evt har klart å løse dette selv? vi har en sånn "vulkanpynt" som man kan kjøpe ved siden av som står rundt pumpa, og den har nå en strømpe rundt selve luftpumpa, og en strømpe til rundt vulkanen..

Der vi kjøpte den ble vi rådet til å sette fast en plate med silikon i bunnen, men dette vil ikke funke siden man må rengjøre filteret i pumpa nå og da.. samt at botiaene elsker å gjemme seg oppi den av en eller annen grunn - kjekt å kunne vite at de er ute når du skal ta den opp :S
Hvis det er denne det er snakk om så hadde jeg samme pumpe i sandbunn. Det eneste jeg gjorde var å plassere den litt høyere over sanden (la noen skiver skifer under) og da gikk det bra, ihvertfall i forhold til sanden. Kvittet meg med den etterhvert siden den bråkte litt mye for meg. Vær også obs på at denne ikke må plasseres dypere i karet enn beregnet (står på paktningen). Det vil også gi lite futt i denne.
med 0,4-0,8 mm (rådasand)? vi var nemlig i en butikk hvor de hadde denne typen pumpe i litt grovere sand enn vår, og det gikk helt fint. problemet er at vår er så finkornet at når pumpa suger inn luft så får den med seg sand inn, bl.a som stopper propellen men også luftinntaket virker det som. sanda har null problem med å komme seg gjennom strømpene.

har sjekket dybden osv, dette er ok.. den står jo også i samme høyde som den gjorde da vi hadde grus, hvilket gikk helt fint
Min sand er enda mer finkornet enn rådasanden, men som sagt, jeg plasserte den såpass høyt over bunnen at sanden ikke ble noe problem.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap