Tar aceton akryl?

Har fått hjem en tank som jeg tror er av akryl. Var i hvertfall veldig lett så må nok det. Det er en stor sprekk i det. Denne sprekken går fra ene sida over til fronten. Karet er bare på 60 liter men har slik helstøpt front og side i ett. Lurte på om Aceton tok knekken på akryl. Og om det er noe annet jeg kan bruke til å vaske klart med før jeg skal tette sprekken. Noen som har en ide til noe som ligner teip som jeg kan lime fast. Noe som er av glass e.l.
Inaktiv bruker
hei eivind
ja det finens noe, husker ikke hva det heter, men det legges over, så tetter du med polyester eller epoxy eller noe... tror noen andre kan hjelpe deg der
Glassfiber? Men det er svinedyrt tror jeg. Får høre om fattern har noe på jobben. eller om morra mi.
I denne tråden vises en film der de bruker en lim som sveiser akryl. Aner ikke hva den heter, men det er iallefall mulig å få tak i.
Ja det hadde vært kjekt å hatt. Men har ikke fått det helt hjem enda så får sjekke nærmere. Må sette på støpsel på lyset og. Men alt slikt er gjort på 123 med en paps som er elektriker.
Akvariet er ødelagt. Foreslår at du bare hiver det
Aceton skader ikke akryl. Det var vel egentlig spørsmålet.

Tviler på at karet er av akryl. Prøv å lag ripe et sted med en knappenål. Karet er jo ødelagt alikevel. Ingen ripe; ikke akryl. OK, var det akryl (eller plast) likevel?

Uansett tror jeg ikke det akvariet kan repareres og se brukbart ut.
Helt enig med Håvard: Hiv det
hvis det er akryl, så kan du få det sveiset (plast sveising). Stikk innom nærmeste karosseri verksted og få det ordnet. Etter sveisingen så kan du pusse det for å få det flatt og jevnt. Men som de andre sier så vil du se en flekk der det er sveiset og det ser ikke så pent ut.

Evt så kan du kanskje sparkle med noe, pusse, og så male/lakke med noe som ikke er farlig for fiskene på begge sidene slik at du ikke ser flekken. Hva du kan bruke som sparkel og farge, må du sjekke med ekspertene her.

Men å kaste det er tullprat, i alle fall behold det som et karantene/yngel kar e.l.
Det var av glass. Jeg skal se litt videre om det faktisk kan restaureres. Men tror ikke helt. Fant ut at vis jeg presset i fronten så stoppet vannet. Men siden det er sprekk er det vel større sjangs for at det spreker andre plasser. Men jeg hadde egentlig ikke brydd meg om utsende. Hadde tenkt på det til yngelkar.
Ha marsvin i det
Eller slamkryper hvis man kan fylle det litt..
Legg inn et bilde av karet så kan det vurderes om liming er mulig. Pent blir det uansett ikke, og heller ikke gratis. Og du må kunne litt om liming så det ikke blir bare gris.
Tror det er både enklere og kanskje ikke dyrere å kjøpe en annen brukt 60 liter.
Utseende spiller tydligvis ingen rolle, så du kan kjøpe et brukt til en lav pris og det ser bedre ut og er sikrere.
Jeg holder på at du bør hive det sprekte.
Har hatt noe silikon både på innsiden og på utsiden.
Jeg ville sagt det var mulig å sette en glassplate før sprekken begynte å limt den fast godt. Men i følge far ville ikke det holde for alt skal vist ha en ramme. Marsvin blir for lite å ha i det. Liker heller da å bruke buret på 360 liter:P Det er 120cmx75cm. Hadde jeg fått lagd det om til kar hadde det blitt veldig fint cory kar.

Mor og far holder på å ha det som terrarium men vi får jo ikke lov å ha verken tarantell eller skorpion.

Har desverre ikke bildet før jeg limte.

Må bare si at det er limt på begge sider. Inni og utpå. Men gud så fort det har tørka i denne varmen. Sto ute nå til kvelden og nesten alt er helt tørrt og hardt.
Ups! Ser ut som om du har brukt byggsilikon, og ikke akvariesilikon. Byggsilikon/sanitærsilikon er giftig for fiskene. :S
Det er tec7 jeg har brukt
Ok, da er det sikkert ok.
Skal testfylle det i morgen. Men får aldri ha det i hus sikkert. Ikke engang i badekaret nok. Kanskje jeg får lov på vaskerommet. Men kan jo si at jeg bare skal ha halve med vann. Sånn jeg får ca 30-40 liter vann
første testfylling til topps gikk fint. Venter nå på at slamsugeren skal ta resten av vannet. Tar evigheter. Må fylle og tømme det et par ganger for at zalo blandinga skal forsvinne. Men skal heller gå å hente en tykk slange. Som er tykkere en vanlig hageslange. Mye bedre.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap