Gule kanter

Pistiane mine har begynt å få gule blader i fra ytterkantene og innover. Jeg skifter vann og heller i en skvett gjødning en gang i uken. De andre plantene ser ganske så friske ut.

Hva kan det være?
Pistiaen er ikke glad i varme. Om det er like varmt hos deg som hos meg så mistenker jeg at det er det varme været som har skylden. De tåler høy temperatur i korte perioder, men varer det lenge så dør de rett og slett.

Jeg kjørte en lengre periode med varmekur her på nyåret og alle pistiaene strøk med i det karet. Reddet noen over i et annet kar da jeg så hvilken vei det gikk og hadde da noen å starte opp med igjen.
Joda jeg sliter fælt med temperaturen for tiden, her en dagen jeg kom hjem så var det 33 grader i akvariet. Nå ligger det jevnt litt under 30. Men hvem kunne ant det var temperaturen som gjorde pistiane gule da plantebasen sier den trives i mellom 17 og 30 grader. Ja ja, da er det ingen umiddelbar krise på gang så jeg får trave ut og male videre
Du kan prøve å senke vannstanden i akvariet litt. Det kan hjelpe å få økt antall cm fra lysrørene og ned til Pistiaen, ettersom det tett oppunder lysrørene nå sikkert er 50°C....
Det er nok 30°C i lufta, ja, men ikke et par cm fra lysrørene...
mona o
Du kan prøve å senke vannstanden i akvariet litt. Det kan hjelpe å få økt antall cm fra lysrørene og ned til Pistiaen, ettersom det tett oppunder lysrørene nå sikkert er 50°C.... Det er nok 30°C i lufta, ja, men [I]ikke[/I] et par cm fra lysrørene...;-)


Nok ett godt poeng! Alle luker er åpne nå og aircondition durer og går 24/7. Tok ut ett lysrør også. Vannstanden minker dramatisk helt av seg selv grunnet fordampingen.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap