Hviorfor dør alle sneglene mine!!!

motttat snegler for noen dager siden dette er den andre forsendelsen med snegler til meg. no er alle døde akurrat som dei andre hvorfor!?
hvilke vannverdier har du? Ta og mål alle vannverdier du har tester til.

Du bør ha tester til Nitrit, PH, GH, KH. Og evt Ammoniakk

Hvilken temp har vannet?

Ser det ut som noe har spist på dem, skalla osv er fine?

Ser dem noe annerledes ut enn når du fikk dem? (misfarging e.l.)
Hei
ph= 7
gh= bra
nitritt= bra (tror eg)
temp=26


eg har fisker i detta kare som overølever så det må da vel vere bra vannverdier.

har kasta sneglene ettersom dei var døde, dei lukta dritt, og det ene huset var det ingen snegle inni altså er snegla spist.
Litt mer info.
Hva slags snegler er det?

Er du sikker på at de var i live og friske når du fikk dem?

Dør de fort - snakker vi om timer/dager/uker?

Hvor stort kar - og hvilke fisk går sammen med dem?
Hei
det er snakk om eplesnegler

dei døde etter noen dager

sammen går det 2kileflekktetra og en guppy i eit 20-literskar

ja di var friske.
Har du sirkulasjonspumpe i karet med filter?
Snegler er vare for lite sikulasjon i karet.så hvis det bare er lufttilgang kan det være årsaken.
hei, jeg har filter, men det er lite bevegelse i vatnet, hva må jeg gjøre?
Det var trist å høre ja. Du bruker ikke salt i karet? Det tåler snegler dårlig. Normalt sett så tåler eplesnegler endel så dette var mystisk. Du sier at du tror nittrit er bra, den skal være på 0.
Hei
eg bytter vann ofte og har godt filter så eg regner med det ja.

ph-en var litt lav så eg har tatt inn litt natron for å høyne noe som hjalp, men det er ein stund siden nå.
Snålt.
Hvis de har vært igjennom posten så holder jeg en knapp på at problemet lå der. Eplesnegler tåler mye rart (har hatt mange - og sendt mange i posten). Har hørt at store eplesnegler tåler trasport betydelig dårligere enn små.

Jeg skal en tur til Aurland ila august regner jeg med, hvis du vil så kan jeg ta med noen til deg (skånsomt fraktet) - i så fall sender du meg bare en mail
hvis det er lite bevegelse i vannet så kanskje filteret ditt er tett. Da bør du kanskje renske filteret ditt og ta å slamsuge. Mulig det er noe i sanda som de ikke tåler.?
Hei
har ikkjje slamsuger, og filteret er ikkje tett, men det var kanskje noe der ja.
Har hørt før om at noen har problemer med at eplesnegler bare dør. Uten at noen vet noen eksakt grunn. T.o.m. den ene dyrebutikken her har sluttet å ta inn eplesnegler, for de får de ikke til å overleve....
Da
da er det store spørsmålet.... HVORFOR!?
angående nitrit, de holder faktisk ikke å tro at det går bra siden du bytter vann ofte.

Når man har et nitrit problem (for mye av det) så må man bytte hele 50% av vannet hver morgen og kveld. Og til og med etter byttet så er det målbart med nitrit.

GH er viktig for skallet, men som jeg vet så skal det ganske ekstreme verdier før sneglen dør av GH verdier.

Selv om jeg er nybegynner så holde rjeg en finger på nitrit. Har du ikke en slik test, gå og kjøp en, det høres kanskje litt frekt ut, men det må du ha. For nitrit er veldig viktig å vite nøyaktige verdier på.

Et skikkelig dumt spørsmål, men.. må jo stille det sånn i tilfelle :p

Er du sikker på at de er døde? Snegler kan finne på å trekke seg inn i skallet sitt og gå i "dvale" i lang tid.

Forskjellen på død snegle og en levende i dvale er lukta. Død snegle lukter skikkelig ILLE.

Kjenner du ingen lukt er det mulig at de har gått i dvale.

Hvis de virkelig har dødd håper jeg du finner årsaken har desverre ingen gode forslag til årsak.
Hei, ser du har samme akvarium som meg. Da lurer jeg på om du har forandret på filteret etter at du kjøpte karet, eller om du bare har latt det være med en liten bit filterwatt?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap