De andre fiskene er slemme med neontetraen min!

Har et 54 l akvarium. Har hatt neontetra og guppy i det siden oktober.
Nå har jeg 10 guppy (pluss unger) og 1 neontetra som heter Tiger-Pingla.

I dag merket jeg at to av guppyene jaget etter Tiger-Pingla og beit etter ham
Kan det være han har blitt syk? De har aldri vært etter ham før.

Hva bør jeg gjøre?
Vurderte å sette Tiger-Pingla i en fødeboks, men tror han blir veldig stresset oppi der, han er ganske skvetten av seg, så han er sammen med de andre ennå.

Hjelp?

Tror det hjelper vis du skaffer flere. Neontetra er jo tross alt stimfisk.
Er ikke rart han er skvetten, da neontetra er stimfisk og ikke trives alene. De føler seg ikke sikre før de har flere artsfrender rundt seg
Jada, jeg hadde selvfølgelig 20 neontetra til å begynne med.
Men 19 av dem har dødd, så nå er det bare ham.

Det har gått fint siden april, men nå har altså noen av guppyene begynt å plage Tiger-Pingla

Skjønner ikke helt hvorfor, de har latt ham være i fred frem til idag.
Derfor tenkte jeg at han kanskje var syk eller noe?
killers
Skjønner ikke helt hvorfor, de har latt ham være i fred frem til idag. Derfor tenkte jeg at han kanskje var syk eller noe?


Det er ikke utenkelig det, men det var vel egentlig bare et tidsspørsmål iom at som nevnt, slike fisk ikke trives alene? Da blir de stressa og stress senker immunforsvaret...

Evt. så skjer det samme med denne som de 19(!) andre neontetraene. Vet du hvorfor de kvelda, da?
Da bør du kjøpe flere som erstatning for de som har dødd.
I naturen lever neontetra i enorme stimer, ofte mange tusen i samme stim. Vi kan umulig matche dette i små akvarier, men vi kan i det minste gi dem noen artsfrender å stime med.

Å si "det har gått fint siden april" er ikke godt nok - det har åpenbart ikke gått "fint". Denne ene neontetraen mistrives. Han blir svakere og svakere, og dette merker de andre fiskene. Fisk oppfatter fort hvem som er svak eller på noe vis "veik" og ikke føler seg bra. Da er de på den stakkaren og hakker og mobber.

Jeg er temmelig sikker på at mistrivsel har fått den enslige neontetraen til å bli svak, og derfor har guppyene nå begynt å mobbe ham.
Kjøp flere, eller gi ham bort til noen som har en stim neontetra fra før.

killers
Jada, jeg hadde selvfølgelig 20 neontetra til å begynne med. Men 19 av dem har dødd, så nå er det bare ham. Det har gått fint siden april, men nå har altså noen av guppyene begynt å plage Tiger-Pingla :( Skjønner ikke helt hvorfor, de har latt ham være i fred frem til idag. Derfor tenkte jeg at han kanskje var syk eller noe?
Hei Killers.

Du hadde en tråd om en lignende situasjon som dette tidligere. Jeg er redd Neontetras krav til leveforhold, og svarene du får ikke kommer til å endre seg så mye siden den gang.
Den må ha en stim for å trives. Så enkelt er det.
Har bestemt meg for å kvitte meg med den guppyen som jager Tiger-Pingla, for han/hun jager de andre guppyene også.


Har satt guppyen i en fødeboks foreløpig, så nå går det bra med Pingla

Han koser seg sammen med de andre, svømmer rundt og spiser godt (kanskje litt for mye).
Om natten sover han sammen med guppy-kompisen sin Torres.
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap