Skal starte opp et kar med reker.. men?

Hva bør jeg begynne med..?
Er så mange sorter at man kan drukne i dem..

Hvordan skal jeg innrede det og med hva...?

Har små kar som passer, skal få tak i sand, mose hva mer...?
Reker har det samme behovet som fisk når det gjelder det meste. De er generelt mer ømfintlig for nitrat enn det fisk er, så jeg liker å ha noen hurtigvoksende planter som hjelper til med å holde nitrat under kontroll.

Ellers vil de gjerne ha mose som de kan pille på. Bortsett fra det er det bare å bruke fantasien. Søke litt på rekekar blandt medlemsakvariene kan jo gi noen tips kanskje.

En fin begynnerreke er kirsebærreke. De er vel regnet for å være en av de mer hardføre dvergrekene, og er jo veldig dekorative Ikke er de avskrekkende i pris heller
Kan jeg ta vann fra et annet akvarie og ha i rekekaret, eller må jeg ta rett fra springen...
Karet er brukt, ikke nytt..

Hvilken pumpe er det å foretrekke i slikt kar...?
Skal du sette opp akvariet? Eller har det stått og gått med fisk i hele tiden?

Er karet ikke oppsatt nå må du starte karet på samme måte som du starter et hvilket som helst kar. Du kan ta vann fra springen, eller fra et annet kar. Men ved vannbytter bør det jo være rent vann fra springen

Godt innkjørt filter er minst like viktig for reker som for fisk, siden reker generelt er mer ømtålige for dårlig vannkvalitet enn det mange fisk er. ER filteret nytt kan du kickstarte det ved å ta filterguffe fra et allerede innkjørt filter.

Filteret må være rekesikkert. Modifisert fluval, eller et powerhead med filterpatron er vel det beste. Luftdrevet filter er også bra, men det bråker jo gjerne litt. Hva du velger kommer jo også an på hvor stort karet er?

Jeg bruker powerhead fra aquaclear med filterpatron i mine rekekar. 100% rekesikkert. I tillegg er filterpatronen hul, slik at jeg har fylt den med efhisubstrat pro for å øke filterkapasiteten. Reken vil ikke ha alt for mye sirkulasjon (klarer ikke å svømme mot strømmen), men aquaclear er justerbar og da funker det helt fint.
Dette er et kar som har vært oppe å gått i 2 mnd.. vannet er innkjørt og friskmeldt..

Nå falt jeg ut..
Har lett inne på div ang pumpe for å ha i karet, men skjønner ikke bæra...

Så mye å lære...... ;o)
Hildrum76
Dette er et kar som har vært oppe å gått i 2 mnd.. vannet er innkjørt og friskmeldt.. ;)


Det er filteret som skal kjøres inn, ikke vannet. Så har du ikke filter i karet er det det samme som om du nettopp har tatt det ut av eska - du må kjøre det inn med filteret i gang i minst fire-fem uker før du kan ha reker i, hvis du ikke får tilført bakterier fra et allerede innkjørt filter.
om pumpa har vært i bruk, går det bra det...?
Hva bør jeg gjøre med pmpa for at ikke reke og yngel blir slukt..?
Er det filter (svamp e.l.) på pumpa? Isåfall går det bra om den har vært i kontinuerlig drift. Hva du evt må gjøre med den kommer helt an på hvilken pumpe det er.
Det er en elite pumpe, står og går i dag i en 30 liter..
det er svamp i den..


Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap