Juvelciklidene mine har lagt egg. :-)

Er det noen spesielle "regler" jeg skal følge her? Kjøpte disse for ikke så lenge siden av en bruker her på AK og har aldri hatt slike før.
Det er kanskje litt for mange og forskjellige fisker her? ("Big ass Joe tanken")
Har lagt merke til at Gibbicepsen min har blitt nappet både i halefinnen og ryggfinnen, misstenker juvelciklidene for og ha gjort dette siden han "henger" rundt steinen de har lagt de på.

Tar imot alle råd med en smil.


MvH Tom
en smil? jaja.. Et smil skulle det være. :P

Uansett, kanskje jeg skal omformulere meg.

-Kan jeg ta vannbytte nå som det er egg der, eller risikerer jeg og gjøre sånn at det blir for liten plass og det blir krig?
-Kan jeg slamsuge rundt steinen eggene ligger på?
-Burde jeg flytte noen av de andre fiskene eller burde jeg rett og slett "avbryte" dette oppdrettet?`

Håper jeg kan få litt konkrete svar på disse spørsmålene. Beklager vist noen tar dette som "mas", men ut av det jeg har lest meg til, klekker eggene etter 2-3 dager, og jeg aner ikke hvor lenge de har vært der...

MvH Tom
En ganske grei regel er at du skal gjøre minst mulig med akvariet når foreldrene har egg. Da kan instinktene deres føre til at de spiser eggene sine slik at overlegne eggerøver ikke drar nytte av dem. Alltid ha lys mot eggene så mallen i akvariet ditt ikke spiser eggene før de klekker. Vannet kan jo byttes forsiktig når lyset i akvariet er av? Det er viktig å holde like vannverider og temperaturen burde være lik - yngel tåler ingenting. Pass på å ikke stresse fiskene, de har allerede mer enn nok å tenke på. Ergo: sett deg godt tilbake i godstolen og nyt synet av en knallgod fiskeforelder.

Lykke til!
Betta Splendens
En ganske grei regel er at du skal gjøre minst mulig med akvariet når foreldrene har egg. Da kan instinktene deres føre til at de spiser eggene sine slik at overlegne eggerøver ikke drar nytte av dem. Alltid ha lys mot eggene så mallen i akvariet ditt ikke spiser eggene før de klekker. Vannet kan jo byttes forsiktig når lyset i akvariet er av? Det er viktig å holde like vannverider og temperaturen burde være lik - yngel tåler ingenting. Pass på å ikke stresse fiskene, de har allerede mer enn nok å tenke på. Ergo: sett deg godt tilbake i godstolen og nyt synet av en knallgod fiskeforelder. Lykke til!


Tusen takk for svar.
Det skulle jeg jo forsåvitt klart og tenke meg fram til, men ting blir tyngre nå når det er så varmt ;P hehe!
Jeg fåretok en liten slamsuging i går kveld/natt og det ser ut som om det gikk bra Djevlene har flyttet eggene fra steinen de satt på til en liten grop under varmepinnen i karet.. Alle eggene ser ut til og være der i en liten klynge, ser jeg veldig nært etter ser jeg at det ikke er egg lenger men masse små merklige ting som vrikker på seg. Sikkert disse som er kallt "wrigglers"?
Begge foreldrene ser ut til og kunne det de driver med, ser hunnen henter de som driver litt ut av klyngen og spytter de oppi igjen. Litt bekymret for at mallen eller geophagusene skal munche yngeln opp når de blir litt større men det får nå gå som det går. Skal lage et artskar med Djevlene når jeg flytter i slutten av aug.

Bildene er fra øverst til nederst:
-Eggene på steinen og begge foreldrene på vakt. Litt kinki vinkel.
-Eggene på steinen, litt bedre bilde.
-Hannen som passer på wrigglies. (Det er den litt mørkere stripen til høyre for fisken.)
Du kan bare lene deg tilbake disske fiskene har vert gode foreldre hos meg.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap