Hjälp.!

Min ena blå reke har rom i magen hur ska jag göra för att dom ska kunna klara sig? Det går 9 st blå reker i karet tillsammans med 9 st små eple snegler och en platy (som ska flyttas till det andra karet) snegler äter dom upp romen eller kan det gå bra? tacksam för hjälp
Sneglene klarer ikke ta rekeyngel, til det er yngelen for rask.

Platyen kan ta rekeyngel, så flytt den slik du har planlagt.

Og sjekk om filteret er rekesikkert slik at ikke yngelen forsvinner inn der. Er du usikker kan du ta en strømpe og tre over.

Yngelen er bittesmå kopier av sine foreldre, og spiser samme slags mat. Har de javamose vil de finne masse mat der også
Okey tack upptäckte nu att det är två med rom i magen. hur länge går dom med romen i magen innan dom släpper den?
Har ikke blå reke selv, men vil tro det er rundt tre uker. På mine reketyper (kirsebærreke, CRS og biereke) mørkner eggene jo nærmere klekking de kommer, så det kan jo være en hjelp. Plutselig er eggene borte, og er du heldig kan du se en bitteliten (bare 2-3 mm lang) kopi av sine foreldre sitte i mosen
okey bara och vänta och se då. =) man kan inte ta bort pumpen under tiden? eller kanske bara funka för labyrintfisk?
Absolutt ikke

Reker er egentlig mer ømfintelige for dårlig vannkvalitet enn det mange fisk er. Og nitritt får du om ikke filteret går hele tiden.

Siden de store rekene ikke har forsvunnet inn i filteret vil jeg jo tro at det er rimelig rekesikkert allerede. Hva slags filter er det?

EDIT:
så i profilen til blå reke, og fant dette:

"Neocaridina artene praktiserer den spessialiserte formen for formering. Dette betyr at yngel er fullt utviklede reker og er derfor svært lette å drette i akvarium. Hunnene bærer på 20-30 egg i 28-33 dager. Rekene er kjønnsmodne i en alder av 3-6 måneder"

Så da var nok 3 uker litt lite. Mulig jeg bare ikke har sett at de går meg enn før etter rundt en ukes tid
okey. vet faktiskt inte ett sånt där vanligt som följde med när jag köpte akvariet i butiken
Hmm... da er det ikke så lett å gi noen gode råd

Generelt sett er filter rett fra butikkhylla ikke rekesikre nok. Det kan sikkert finnes unntak, men...

Du kan jo se om det er mulig å tre en strømpe (f. eks knestrømpe til dame) over innsuget på filteret. Vanskelig å si når jeg ikke vet hvordan det ser ut. Det at de voksne ikke har forsvunnet er jo lovende.. men så er jo yngelen så uendelig mye mindre enn de voksne.
okey men jag sätter dit en strumpa för säkerhets skull
Gjør det better safe than sorry, ikke sant?

Gratulerer forresten, og lykke til! Altid moro med "smått"
Tack återkommer med hur det går
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap