Helt fersk

Jeg har nettopp kjøpt et lite akvarium på 12-13 liter og har ingen erfaring. Hva slags fisker bør jeg starte opp med og hvor mange bør jeg ha i dette lille akvariumet?
Velkommen til Akvaforum ! det er veldig gjildt med nye Akvarister.

Hvis eg hadde vert deg ville eg ha brukt dette akvariumet til reke-akvarium. Som f.eks kiresbærreke. Det er ein reke som formerer seg lett og den er veldig lett å holde.

Det er kun ein fisk som eg veit om som ikkje krver meir enn 10 liter og det er Paedocypris progenetica. Men det er ein fisk som er veldig vanskelig å holde og krver spisielle vannverderdier som f.eks 2,0-3,0 ph, så det er ikkje ein fisk for nybegynnere.
Og når du har så pass lite akvarium så er det mye vanskeligere å holde vannverdiene stabile.
Så eg vill heller anbefale deg å kjøpe eit akvarium på ca 100 liter, då blir det mye lettere å holde vannverdiene stabile og det er mye mere fisker å velge mellom. Fiskene kommer til å trives veldig mye bedre hvis du føller krava til dei forskjellige fisketypene.

Det var bare eit lite forslag !

Deter kanskje noen som har noen andre forslag ?
Takk for svar!
Jeg var ikke klar over at et lite akvarium var vanskeligere og jeg vil jo at fisken skal ha det bra. Et rekeakvarium hørtes jo egentlig morsomt ut. Men hvordan gjør jeg det og hva trenger jeg da? Får jeg kjøpt reker i vanlige akvariumsbutikker?
Tijuana
Takk for svar! Jeg var ikke klar over at et lite akvarium var vanskeligere og jeg vil jo at fisken skal ha det bra. Et rekeakvarium hørtes jo egentlig morsomt ut. Men hvordan gjør jeg det og hva trenger jeg da? Får jeg kjøpt reker i vanlige akvariumsbutikker?


Det er ikkje så mye anet du trenger enn det vanlige som brukes til fisker. Reker kan du få kjøpt i vanlige akvariebutikker men eg vill heller anbefale deg å kjøpe hos noen privatpersoner. Vis du går inn på Rubrikk som står øvest på siden så kan du se gjennom anosnene. Eg veit at det er ein i Oslo som selger kirsebærreker til 15 kr stk. Ta kontakt med han .
Det er også lurt å ha litt mose når du skal ha reker. F.eks Javamose. Det får du også kjøpt her.
det er bare kjekt å hjelpe.
det er bare å spørre om det er meir du lurer på
Denne og denne artikkelen forteller litt om oppstart av akvarium og viktigheten av å vente til filteret er innkjørt før det settes inn reker eller fisk. Reker er faktisk enda mer ømfintlige i forhold til giftstoffer i vannet så det er viktig å ikke forhaste seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap