Rengjøring av svampene

Hei.

Jeg har problem med svampene i filtret i akvariet mitt. Uanset hvor mye jeg skyller dem så sliter filtret med å pumpe vannet gjennom.
Filtret er satt opp slik at vannet som kommer ut blir blandet med lufta og det kommer ut små bobler. De første månedene var det nok med å vaske filtrene og alt var i orden. Men nå tar det opp til et par dager og filtret mister sin styrke.

Hvordan skal man rense svampene så filtret fungerer igjen?
Plussmedlem
Hva heter filteret?
YazzY
Hei. Jeg har problem med svampene i filtret i akvariet mitt. Uanset hvor mye jeg skyller dem så sliter filtret med å pumpe vannet gjennom. Filtret er satt opp slik at vannet som kommer ut blir blandet med lufta og det kommer ut små bobler. De første månedene var det nok med å vaske filtrene og alt var i orden. Men nå tar det opp til et par dager og filtret mister sin styrke. Hvordan skal man rense svampene så filtret fungerer igjen?
Regner med at dette er Tetratec el. tilsvarende. Uansett bør du også rense pumpehodet inkl. reveller. Lykke til
Regner med at dette er Tetratec el. tilsvarende. Uansett bør du også rense pumpehodet inkl. reveller. Lykke til


Det har jeg også gjort, veldig grundig med bomull og det hjelper ikke.
Det virker som det er porene i svampene som ikke slipper gjennom vann.
Loomis
Hva heter filteret?


Fluvel 2 Plus
Plussmedlem
Fluval 2+ blir ganske fort tett.
Selv om du rengjør impelleren så hjelper ikke det så mye.
Hva slags fisk går i dette karet (og hvor stort er det)?
Mulig du har kjøpt noen nye fisker som er flinke til å rote i bunnlaget...

De hvite svampene varer nok heller ikke evig i filteret. De blir nok mere kompakte i porene etter flere måneders bruk og krysting i akvarievann.
Loomis
Fluval 2+ blir ganske fort tett. Selv om du rengjør impelleren så hjelper ikke det så mye. Hva slags fisk går i dette karet (og hvor stort er det)? Mulig du har kjøpt noen nye fisker som er flinke til å rote i bunnlaget...


80L kar, 5 voksne tigerbarber, 5 indiske glassmaller, 4 voksne og rundt 5 små ancistrus samt noen få små snegler.
Noen forslag til hvilket filter jeg burde skaffe meg og hvilke fisk som er flinke til å rense bunnen?
Plussmedlem
Dette filteret blir lite til 80 liter. Det holder knapt i 54 liter hos meg.
Ancistrusene kan nok være en sterk medvirkende årsak til "griseriet" i filteret.
Fluvalfiltrene er greie nok hvis du går opp en størrelse og samtidig modifiserer filteret ble blåsvamp.
Dekk til innsuget med "Blåfilter". Da går det ikke så lett tett. Og når det evnt. etter lang tid gjør det, så er det bare å skifte ut blåfilteret.

Da slipper du også å gjøre rent filteret i pumpen hele tiden og bakteriene i filteret holder seg stabile.
Forer du ancistrusene med agurk e.l.? Jeg merket det veldig godt i 15 literen min da jeg foret med agurk at filteret ble fullt av gørr og slim og måtte vaskes minst en gang i uka. Da jeg sluttet å fore med agurk forsvant problemet.

I 90 literen har det aldri vært noe problem å fore med agurk, så kanskje det er agurk i tillegg til svakt filter som er et problem.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap