Salt mot blågrønnalger (bga) (artikkel)

En metode for bekjempelse av blågrønne alger.

[URL=/text.cfm?id=1700]>> Les hele artikkelen her[/URL]
Etterbehandling?
Jeg tok liksågodt ut alt fra akvariet og saltet det i ei diger bøtte.. Men så kom jeg til å tenke på; hva gjør jeg nå? hvordan kan jeg være sikker på at alt saltet er borte etter koking og skylling?:O
Sterud
Jeg tok liksågodt ut alt fra akvariet og saltet det i ei diger bøtte.. Men så kom jeg til å tenke på; hva gjør jeg nå? hvordan kan jeg være sikker på at alt saltet er borte etter koking og skylling?:O



Eneste jeg kan tenke på er å skylle, og skylle til du er sikker. Så kan du jo smake på det, hvis ikke det smaker salt langer burde det vere borte. Alternativet er dyrt labratorieutstyr, så vidt jeg vet...


må jeg ta ut alt av andre planter og fisk av karet før jeg prøver med salt?
er jo ikke bare bare å ta ut en del ancistrusyngel osv....
Halvorsen
må jeg ta ut alt av andre planter og fisk av karet før jeg prøver med salt? er jo ikke bare bare å ta ut en del ancistrusyngel osv....


Hvor mye BGA er det snakk om da? Den saltmetoden fungerer nok best bare dersom det er snakk om få og/eller små flekker med BGA. Jeg ville ikke benyttet salt-metoden dersom BGA'en er spredd over mye av karet.
Har du prøvd mørklegging?

Det finnes diverse algemidler å få kjøpt på markedet også, som man kan ty til hvis salt-metoden skulle vise seg å ikke være hensiktsmessig i visse tilfeller.
jepp. hadde 0 lys i en uke. da var alt borte. noen dager senere kom det tilbake. sitter på alt fra kokosnøtter, til planter til grusen. har få planter så kanskje det er litt for mye næring i vannet.

tror du det vil hjelpe med flere planter? (hurtigvoksende)? har en del ancistrus i karet, trodde de ville ta en del av algene, kanskje de gjør det, men ikke nok....
Verdt å prøve: Algin Extra
ok, tusen takk.
vet du forresten hva jeg burde gjøre for å få vekk svarte alger som sitter på plantene i mitt andre kar? [External Image]

svart og ser ut som shit! kommer sakte, men sikkert...
Hvis du finner ut hva plantene mangler (de bærer tydelige preg av mangelsykdom) så vil det hjelpe mye mot algene å tilsette dette.
Som jeg kan se mangler plantene dine både jern og kalsium, antageligvis mer.

Næringsbalanse gir mindre alger da plantene vil oppta næringen før algene får nyttiggjort seg denne.

Anbefaler deg å starte med plantenæring uten nitrat og fosfat. Da får du tilsatt de mikronæringsstoffene plantene trenger.

Bra side om algebekjempelse
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap