Oppsett av malawi-biotop

Hei på dere, folkens!

Nå er jeg endelig kommet godt i gang med å planlegge og kjøpe inn ting til karet mitt på 180l som skal bli en malawi-biotop (mbunaer). Nå håper jeg på å få litt tips, råd og hjelp fra alle dere der ute som har erfaring med slikt og hvordan disse fiskene liker seg best!

- Jeg har tenkt å bruke Biltemas groveste blåsesand i akvariet. Hvor mye sand trenger jeg? Har kjøpt en 25kg sekk allerede, men lurer på om det kanskje blir hakket for lite sand. (Har selvfølgelig mest lyst til å slippe å kjøpe en til en..men alt for at fiskene skal få det bra!)

- Lys i akvariet: i akvariet jeg kjøpte måtte alt av lysrør og tennere byttes. Har enda ikke kjøpt nye rør, for er i sterk tvil om hvilke jeg skal velge (2xT8 30W). Hva ville dere hatt? Holder det med et par "vanlige" og litt billigere lysrør (varmhvite, Osram), eller bør jeg heller kjøpe de litt dyrere i dyrebutikken? I så fall: blå, grønne eller vanlig dagslys? (Regner med at jeg ikke trenger et planterør i og med at jeg bare kommer til å ha noen få vallisneriaer i karet...)

Takker på forhånd for alle svar dere gir
Lini
- Jeg har tenkt å bruke Biltemas groveste blåsesand i akvariet. Hvor mye sand trenger jeg? Har kjøpt en 25kg sekk allerede, men lurer på om det kanskje blir hakket for lite sand. (Har selvfølgelig mest lyst til å slippe å kjøpe en til en..men alt for at fiskene skal få det bra!)
Jeg er selv i ferd med å sette opp et 180L for Malawi med Bilteams groveste blåsesand. Kjøpte 2 sekker, men når jeg hadde hatt oppi den ene så det nok ut. Har ikke "gredd ut" sanden godt enda, men det ble et lag som er ca 3cm tykt. Håper dette var litt til hjelp
Det var til STOR hjelp Tusen takk!
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap