Oss og våre små.. :-)

Fant ut at jeg ville skrive litt om mine erindringer innen akvastikkens lumske verden. Har hatt akvarie før i flere år. men det var bare for "pyntens" skyld.
(Fiskene ble behandlet godt).

Men for en god stund siden ville jeg gå litt mer seriøst inn i hobbyen.
Så jeg ble skikkelig bitt av denne beryktede sykdommen; litersyken...

Jeg har ett 70 liters akvarie som jeg bestemte meg for å ha kun endlers guppy i.
Har drevet masse med levendefødende fra før, så jeg hadde en god del erfaring når det kom til disse enkle fiskene. Så jeg satte opp akvariet med ett sør-amerikansk biotop, og skaffet meg 8 endlers. To av de jeg kjøpte døde av alderdom, da disse lever stort sett kun i 12 måneder. Men bestanden vokste og vokste.

Bestemte meg en dag for å prøve meg på reker, som var nytt for meg.
Kjøpte meg 7 kirsebærreker. Meningen med disse var å ha dem sammen med endlers'ene, som "vaktmestere" på bunnen. Men som mange andre akvarister prøvde, og feilet jeg. Da det viste seg at rekene er god næringsrik føde for endlers, og andre fisker forøvrig.

Så jeg fikk skaffet meg ett lite ti-liters akvarie, og reddet opp de fem resterende rekene som hadde overlevd det traumatiske oppholdet.
Nå lever rekene i beste velgående sammen med en svær javamose-dott.
De får egg stadig, og til nå er det reker fra to kull som svømmer rundt og spiser alger fra glassene. Disse rekene får mat av meg av og til, gir de gjerne erter da. Ellers ser det ut til at de har all mat de kan ønske seg fra før av.


Så til da hadde jeg to akvarier.

En dag var madammen og jeg innom en lokal akvarieforetning. Der fikk madammen øye på en flott kampfisk hann som var plassert sammen med noen tigerbarber. Sannt å si, var hannen ikke flott der og da, finnene og halen var fillete og stakkaren gjemte seg under en liten tett plante, hvor det var helt mørkt. Det var bare flaks at han viste seg akkurat når vi gikk forbi.
Madammen ble helt besatt og jeg hadde ingenting å si, han måtte "reddes"!
Så vi kjøpte fisken, impulsivkjøp. Vi fikk de anstatte til å passe på fisken i mellomtiden vi var ute å kjøpte ett nytt akvarie. vi fikk så tak i ett 30 liters akvarie som så ut til å være passende for en enslig kampfisk.

Etter en tid med kampfisken Hard i sin tank, ble han sakte men sikkert "sunnere". I dag er hans finner nesten helt "reparerte", og han er så lykkelig som aldri før. Men madammen syntes at han så litt ensom ut, så vi kjøpte en liten partner til han. kampfiskhunnen Sofie. Disse kampfiskene er da hennes ansvar. For bare en uke siden fikk madammen yngel å passe på også.

Så nå har vi fire "akvarier". Ett på 70, 30, 20 og rekekaret på 10 liter.

For noen dager siden solgte jeg alle mine endlers (rundt 40-50 stk), ville prøve meg på noe nytt og spennende. Kjøpte meg så en Sommerfugl ciklide. Samme dag ble det også kjøpt 4 til. Den førstekjøpte cikliden oppførte seg apatisk og holdt seg utfor og gjemte seg hele tiden. Dagen etter var hun værre. Hun spiste aldri og pustet fort. På kvelden feilet svømmeblæren og hun pustet sakte. vi visste at det var ingen vei tilbake, og det gjorde vondt å se en fisk lide slik. Så fisken ble humant avlivet. De fire resterende ser ut til å ha det kjempeflott...

Nå går vi abre rundt å drømmer om å få større akvarier. Neste akvarie blir 23-240 liter.

Ps. Synes at det er ganske bra å få dama til å bli nesten like interessert i akvaristikk som meg selv.
Tidlig egglegging hos meg.
Til min store overraskelse har mine ciklider allerede dannet seg par og greier.
To dager siden de ble satt inn i karet.
Og for en time siden fant ciklidene ut at de skulle legge egg... Noe som er kjempestort for meg

Etter hva jeg har lest legger sommerfuglciklider egg som regel på flate ting som sten o.l. Mine fant det best å legge sine egg på veggen til pumpe og filterhuset.

til nå ser alt ut til å være fryd og gammen i tanken. Paret som har lagt egg er litt "etter" det andre paret, men det har ikke vært noe særlig aggresivitet. Hannene måler som regel styrke og jeg har ikke sett de sloss ennå. Hunnene er faktisk mer aggresive mot hverandre enn hannene. Men til nå ser alt fint ut.

Til min store forundring, ignorerer sommerfuglciklidene kampfiskhunnen min helt. De fortrenger hennes eksistens på en måte. Hehe. Hun har "stått" og sett på hele akten og henger ennå ved "redet". Antar at hun ser litt sultent på de eggene. Men det rare er at hun er som regel ca 10cm fra eggene, men sommerfuglciklidene jager ikke henne. (Har lagt til et bilde av dette.)

Håper at eggene ikke blir spist da. Hehe. Men dette var skikkelig gøy
Korleir gjekk det med eggene?
Blei dei spist ?
De ble fulle i soppdannelse etter 32 timer sånn ca.

Har hatt tre egglegginger etter denne tid, men eggene har bukket under pga sopp.
Tror jeg må få meg sånn torvgranulat i vannet for å få det sopphindrene stoffet i vannet.

Nå har mye skjedd sisen sist. Har nå nytt 240 og 60 liters akvarie.

I 240 literen blir det gjort i stand ett malawi-biotop hvor jeg skal ha fire malawi arter: Pseudotropheus socolofi, Pseudotropheus sp. ´Acei´, Labidochromis sp. ´Hongi´ og Labidochromis caeruleus...

Takker Shiramor for all hjelp


Akvariet er ennå "under konstruksjon", og er ikke ferdig, så disse bildene er tatt for å vise hvordan det ser ut idag. Har fire stk Melanochromis cyaneorhabdos som jeg hoder på å selge...

Har også bestillt en BTN Slimline hvit kalksten som kommer om 2-3 uker. (Gleder seg)...

Ellers så lurer jeg litt på om jeg skal lage en like "stor" steinrøys på venstre side som på høyre. Høyre steinrøys er nå blitt "Golden-slottet". hvor alfa-hannen holder til nesten hele dagen :p
Måtte også legge til at jeg har fått yngel på palett-paret som jeg fikk av en her i Stavanger. (Takker til han igjen). Nå er ikke dette en kjempebragd, men det er gøy alikevel. Legger til et lite bilde av de små også
Gratulerer med yngel og akvarier!
Der har malawiene fått noen fine huler å boltre seg i, og litt åpen plass. Det liker de også.
Ved å legge opp stein på denne måten vil småfisk og hunner få beskyttelse mot større fisk som er ute etter dem.
Jeg inntrykk av at spesielt Golden er avhengig av steinrøys for å trives. Mine er ofte innom ei hule i løpet av dagen.
Hehe. Ja, de okkuperer nesten steinrøysa til høyre. Derfor vurderer jeg å lage en like stor på venstre side...

Jeg trenger også ett råd ang. lysrør: Armaturet mitt har kun to lysrør. Jeg har satt inn ett nytt power-glo rør, men er sånn i tvil hva det andre røret skal være.
Tenker enten på marine-glo, ett power-glo til eller ett flora-glo?

Håper noen kan hjelpe meg med dette? Bør jeg prøve å bygge inn ett lysrør ekstra?
Jeg vet ikke åssen lysrør som er å anbefale, men du kan kanskje sammenligne med andre sine malawi-kar og se hva som blir brukt.

Jeg hadde satt inn to rør, evt renset reflektor hvis den er matt.
Senere så kan du sette inn et rør til hvis du synes det blir for lite lys. Evt sette inn reflektor først hvis du ikke har det i karet. Det blir billigere
Shiramor
Jeg vet ikke åssen lysrør som er å anbefale, men du kan kanskje sammenligne med andre sine malawi-kar og se hva som blir brukt. Jeg hadde satt inn to rør, evt renset reflektor hvis den er matt. Senere så kan du sette inn et rør til hvis du synes det blir for lite lys. Evt sette inn reflektor først hvis du ikke har det i karet. Det blir billigere ;-)


Har reflektorer på begge lysrørene nå, vasker også av dem regelmessig
Men, de gamle rørene måtte byttes, det stod to aqua-glo rør i fra før.
Så kjøpte jeg ett power-glo for noen uker siden for å prøve det.
Det røret var knallflott, men jeg vil kombinere det med noe, men aner ikke hva enda... Vanskelige greier...
Nå har jeg adoptert en Rød Zebra hunn. Antar at hun er ca 4-5 måneder gammel. Bildet er av henne.

venter ennå på mine 6 ps. socolofi som jeg har bestilt. Skulle egentlig hatt dem i hus nå, men noe hadde skjedd med butikkens bestilling. Så mine fisker var blitt sendt til Oslo istedet. Jaja, den som venter på noe lenge venter ikke forgjeves :p

Ellers har jeg funnet ut at det er særdeles vanskelig å få bestillt Hongi. Hadde egentlig tenkt meg en gruppe på 5 stk. (yngel). Men ingen butkker har denne fisken i sine bestillingslister.

Derfor begynner jeg å tenke litt på å anskaffe meg rød zebra istedet. Men jeg må skaffe meg litt mer info før jeg tar beslutningen.

Spennende spennende...
Kjenner meg igjen der: De jeg vil ha er vanskelig å få tak i, jeg ender opp med feil kjønn og problemfisk er vanskelig å bli kvitt. Desto artigere å få det til å fungere, og karet utvikler seg over tid.

Fordelen med Rød zebra er at begge kjønn har fine farger, mens Hongi-hunner er mest brune. Rød Zebra fåes jo i flere fargevarianter også, inkludert OB (flekkete), og hannen har annen farge enn hunnen.

Jeg har ikke hatt de selv, men i følge ciklider.se er de ganske fredelig.

Her er en lang artikkel om dem, inkludert bilder av middag
av stekt Rød zebra :-O
Skitciklid eller Afrikas röda guld?.
Hmmm. Hvorfor skal det alltid være så vanskelig... hehe.
Fikk også beskjed om at butikken ike kunne skille mellom kjønnene til hongi. tenk om jeg hadde gått på en smell og fått 3 hanner og to hunner.
Det hadde blitt fælt...

Spesielt her i Stavanger. Nærmest ingen med Malawiinteresse...

Den røde zebraen kan man ihvertfall med letthet skille mellom kjønn. til og med som yngel. Det er jo veldig greit. så er man sikker på hva man får...

Foringsrutiner.
Jeg begynner å slite litt med foringsrutiner.

Før når jeg hadde fire voksne Mel. mainganoer foret jeg minst to-tre ganger i døgnet for å dempe agressiviteten i karet.
Nå har jeg endelig blitt kvitt dem og har kun yngel igjen.

Men, hvor ofte og hvor mye bør jeg mate dem? Kan jeg mate dem med rekemix hver dag eller vil detre bli "usunt" i lengden.

En liten adventsoppdatering
Tenkte det var på tide med en liten oppdatering i "loggboka".

har skjedd noen få ting siden sist.

har fått ett nytt 40 liters kar som jeg bruker til oppforing av yngel. Akkurat nå går det ett kull av paletter der som begynner å bli 2-3 mnd. gamle.
Sammen med yngelet går det også en blå/blond Halfmoon. Han går usedvanlig godt sammen med de små, har ikke sett noe aggresivitet hos han.

Men jeg er noe urolig for han, siden han ikke har noe som helt interesse av å lage skumrede...

Ellers begynner malawikaret å bli ferdig, endelig.
Bakgrunnen ligger på postkontoret og skal hentes om en uke. Bestillte en BTN Slimline, hvit kalksten. tror dette kommer til å bli knallbra.
-Fiskebestanden i malawikaret har også vokst en del.
Nå bor disse i 240 literen:
7stk. Golden
6stk. Rød Zebra (inkl. Stubby, vannskapte zebraen som sitter nå på "death row"
5stk. ps. Socolofi
5stk. ps. Acei
1stk. Lab. Hongi-variant. (Vet ikke sikkert hvilken sort dette er, fremdeles yngel. adoptert)
1stk. Lab. Hongi Perlmutt hunn. (adoptert)

Alle disse er yngel/ungfisk fra 4cm til 6cm. Mulig at det må tynnes ut litt når de vokser til. men den tid den sorg.

*skal legge ut bilde av hvordan det ser ut nå så snart som mulig.*

Mater malawiene med rekemix ca 1-2 ganger dagen, med en eller 2 dager uten mat i uken. dagene uten mat bestemmer jeg ettersom hvor mye mat fiskene har fått.

Utrolig kjekt å se fisk vokse opp, det er vel det som for meg hele hobbyen går ut på.


Palettparet går nå i en 70liter sammen med 3 neontetra (vet jeg burde hatt flere, men jeg prøver egentlig å bli kvitt dem, men de ser ut til å trives uansett) og 2 mindre ancistruser.
Palettparet hadde ett kull for 2-3 uker siden, men de begynnte å krangle seg i mellom, så jeg bestemte meg for å ta ut hannen. Og to-tre døgn etter han var vekke var all yngel spist opp, mest sannsynlig av moren.

Men nå er det full ståhei igjen med yngel som ble klekket i går. Nå er det vel 2-3 dager til de får lov å stikke snuten utfor hulen.
Palettene har en interessant atferd. har sittet en god stund og "studert" dem og har lagt merke til hvordan hannen viser at han er den som bestemmer. Før var det motsatt, men nå har hannen virkelig satt seg i respekt. han står som regel utfor hulen og passer på, kommer noen litt for nærme blusser han opp sine farger og begynner å skamrødme. (Paletthanner får røde "prikker" langs kinnene og ned buken) Han jager de uvedkommende vekk og er tilbake på sin post straks etter.
Men, det merkelige er at når hunnen tar seg en tur ut av hulen for å f.eks. spise blusser hannen opp igjen, og etter en liten tid nærmest jager han hunnen tilbake til hulen. (Han er vel en av den gamle skolen som mener at kvinnens plass er i hjemmet) hehe.

Skal bli spennede å se hvordan dette går videre...
Noen bilder av bakgrunnen fra BTN.


Endelig kom bakgrunnen fra Tropefisk. Tok ikke lange tiden før den var pakket ut.
[External Image]

Ferdig montert i akvariet. Nokså enkel å få på plass, men ser nå at jeg burde ha brukt noe til å tvinge bakgrunnen inntil bakruten, og at jeg muligens har brukt litt for lite silikon. Men, den henger på plass ihvertfall
[External Image]
Måtte bare legge ut bildet av mine to yndlinger. Rød(Blå) Zebra hannen og Golden hann (Carlos) Dette er det eneste jeg har hvor det er bare de to i bildet.

Dette bildet ble egentlig tatt for å vise hvordan halen hos hannen er i forhold til en annen OB Rød Zebra jeg har, som er deformert. Carlos kom med på bildet som linselus.

Grunnen til at golden'en heter Carlos er fordi han rett og slett er grisefrekk. Og da mener jeg ikke på den negative måten. Jeg la ikke merke til det før jeg kom hjem at han har Zorro-bart og goatee. Dette ser man best når han er i "det rette humøret". På bildet kan du se antydningen til "barten og skjegget" hans.
Dette blir av og til knallsort, lik bukfinnene

[External Image]
Nå er det vel på tide å skrive ett par setninger igjen om hva som har skjedd den siste tiden.

En Ps. Socolofi har tygget for første gang. Men etter 14 dager var hun blitt syklig tynn, og jeg tok avgjørelsen med å strippe henne for å få henne til å spise igjen.

Etter tre timer var all yngel ute, 13 stk. En av dem ble seriøst skadet da moren klappet igjen kjeften og bet halen tvert av. Denne ble avlivet.

Så til slutt lå det 12 stk. i fødekaret, og jeg gikk og la meg, klokken var nærmere 01:30.

Dagen etter lå yngelet ennå pent på plass, men når jeg kom hjem senere på kvelden var det kun fire stk i fødekassen. Hvordan de andre forsvant og ble spist aner jeg ikke. De var for tykke til å "wiggle" seg ut igjennom rillene på sidene, mulig at de voksne snappet dem ut...

Men, nå ligger det altså fire igjen. Og de ser ut til å ha det så greit som de kan ha det, selv om at de ligger stort sett på siden. De prøver ofte å svømme, men eggsekken hindrer dem i å bevege seg stort. Disse er vel frittsvømmende iløpet av 3-5 dager antar jeg.

Legger til ett par bilder av dem

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Ett par bilder til fra malawitanken


















Ps. socolofi som gjemmer seg.
[External Image]

Zebra Slim/compact og Rød Zebra OB "aka. Stubby"
[External Image]

Hele gjengen
[External Image]
En liten "oppkvikker" i malawikaret

Fikk nettopp tak i en sirkulasjonspumpe (2000 l/h) som jeg har satt i 240 literen.
I dette akvariet var det kun en Fluval 3 som stod for sirkulasjonen, denne har ca 700l/h. Så nå ble det litt mer fart på sakene...

Noe som jeg syntes var positivt var at fiskene virker mer "aktive" enn før. De ser litt mer fornøyde ut, om man kan si det slik... hehe..

Har en ny sirkulasjonspumpe på vei nå, dette er av koralia-typen. Den skal ha en sirkulasjon på 3000 l/h. Tilsammen med den jeg har nå blir det 5000 l/h.

Akkurat nå har jeg Fluval 3, Fluval 1 og 2000l/h-pumpen... Fluvalene er bare i karet for å holde bakteriene i live.

Ellers er jeg noe frustrert for tiden. Malawiene er fremdeles noe redde meg, en traume de har hatt i snart 4 måneder. Men det ser ut til å bedre seg litt med tiden.

Det andre som plager meg er den ville flørtingen som foregår i karet... Hannene, spesiellt rød zebra og socolofi hannene er svært aktive og vifter nesten hele tiden. Men noe lek skjer ikke. Hunnene ser ut til å ignorere hannene totalt, og dette "argrer" hannene. Ender med at hannene jager hunnene litt. Sik har det stått på i ca 2-3 uker. Mulig at hunnene fremdeles er for unge, da de er ca 7-8 mnd gamle hele gjengen...
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap