Grumsete/brunt vann

Inaktiv bruker
Hei.
I det siste har akvarievannet blitt mer og mer ugjennomsiktig og når jeg har tappet ned akvariet for vannbytte i en hvit bøtte, ser vannet brunt ut, og på sugekopper og slanger er det et belegg som er sleipt og gyllent på farge.
Vann skiftes to ganger i uka og ingen fisker er savnet så langt.

Har tatt test av nitrit (dråpetest) og den viser 0.
Ph er målt med dråpetest til 6.0

Er det noen her inne som kan fortelle meg hva som skjer i mitt akvarie?
Har to filter, fluval+3 og tetratec 600

På forhånd takk.

Mvh
Kai R
Har du tilfeldigvis fått inn en ny rot?
Sleipt belegg høres jo ut som alger.
Inaktiv bruker
S_Dreams
Har du tilfeldigvis fått inn en ny rot?

Nei det er ikke noen nye røtter eller steiner i akvariet. De som er der ble vasket og børstet grundig før de ble lagt i akvariet.
Inaktiv bruker
Helge
Sleipt belegg høres jo ut som alger.

Tanken har slått meg, men med 30-50% vannbytte 2 ganger i uka må det være noen hissige alger der.
Uansett hvor mye vann du evt bytter så kan man få alger i karret.
Alger henger sammen med kjemien i karret.
Lys mengden, lystiden, mating og vannbytter-det er disse tre tingene man må få i balanse.
Greier man det, ja da blir det skjelden noe alge"problem".
Inaktiv bruker
Ken Myrseth
Uansett hvor mye vann du evt bytter så kan man få alger i karret. Alger henger sammen med kjemien i karret. Lys mengden, lystiden, mating og vannbytter-det er disse tre tingene man må få i balanse. Greier man det, ja da blir det skjelden noe alge"problem".

Vurderer å "ta ned" hele akvariet og vaske ned all sand og røtter. Byttet i går 30 liter vann og i dag er det like ugjennomsiktelig.
Mater ikke mere enn at foret blir spist opp. Lyset er på ca 10 timer og tempen er på 25grader.
Blir deppa når man ser at andres akvarier er krystallklare og mitt er som å se i en melkekartong med skummamelk er blitt helt oppi karet.
kairo
[QUOTE=Ken Myrseth]Uansett hvor mye vann du evt bytter så kan man få alger i karret. Alger henger sammen med kjemien i karret. Lys mengden, lystiden, mating og vannbytter-det er disse tre tingene man må få i balanse. Greier man det, ja da blir det skjelden noe alge"problem".

Vurderer å "ta ned" hele akvariet og vaske ned all sand og røtter. Byttet i går 30 liter vann og i dag er det like ugjennomsiktelig.
Mater ikke mere enn at foret blir spist opp. Lyset er på ca 10 timer og tempen er på 25grader.
Blir deppa når man ser at andres akvarier er krystallklare og mitt er som å se i en melkekartong med skummamelk er blitt helt oppi karet.

Nei nei nei!

Andres akvarier er IKKE krystallklare, ikke hele tiden. Vi sliter alle med alger i en eller annen grad. Ikke vask ned, det gjør det bare verre. Sjekk om akvariet får sollys på seg, sjekk om du har riktig lysrør (helst med reflektor) og skaff deg noen skikkelig hurtigvoksende planter på forumet. Så lar du plantene sulte i hjel algene for deg.
Når du nevner at det ser ut som skummetmelk i karet så lurer jeg nesten på om det er en oppblomstring av infusorier som kan være problemet ditt. Synes å huske at økt sirkulasjon og mørklegging av karet kan hjelpe på det, men for å finne ut om jeg husker riktig så bør du søke litt i gamle tråder og se om det kan stemme med det du har
Inaktiv bruker
Tante Astrid
Når du nevner at det ser ut som skummetmelk i karet så lurer jeg nesten på om det er en oppblomstring av infusorier som kan være problemet ditt. Synes å huske at økt sirkulasjon og mørklegging av karet kan hjelpe på det, men for å finne ut om jeg husker riktig så bør du søke litt i gamle tråder og se om det kan stemme med det du har ;)

Takk for tpset. Har økt strømningen samt tilsatt luftdifuser til den ene pumpa.

Venter i spenning om dette virker
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap