Min akvarietråd, nedturer og oppturer! (side 3)

Hei.

Tusen takk for kjekke kommentarer.

Du må bare herme så mye du vil, er bare gøy at folk syntes at oppsettet er noge lunde okey
For min egen del nå er det bare og vente i noen mnd slik at jeg kan få fisk og resten av skalldyret i karet

Hmmm, neimen ikke lett og bestemme seg!
Etter og ha lest litt rundt om kring angående leupi som jeg hadde så lyst på trur jeg karet mitt som er 120L blir for lite til en liten gruppe da dem jager en annen ganske godt.
Liker Julidochromis også veldig godt, f.eks Julidochromis ornatus.. disse blir ikke fult så store og trenger ikke så veldig mye plass. Julidochromis Regani blir jo hele 15cm (?!) og vil sikkert vokse ut av karet etterhvert eller så må jeg vell fjerne de som ikke danner par så blir det bare to fisk gående. Kjedelig.

Hadde veldig lyst på en fisk som hadde gul farge derfor var jo leupi en veldig fin fisk. Tenker på kontrastene som vil bli i karet.

Uansett, trur det blir en av de mindre Julidochromis artene jeg velger, syntes Julidochromis ornatus var veldig fin og Julidochromis transcriptus som ikke blir så veldig store.

noen som har noen erfaringer med disse fiskene?

mvh Kenneth
2 uker + 1 dag!
Wohoo!!

Da har karet stått og godt i 2 uker og 1 dag.
Ser antydning tl grønnalger og en del brunalger. Ikke noe på stein eller glass men litt rundt om kring på de forskjellige plantene.

Selv om jeg ikke liker algene så er jo dette i startfasen, det er som det bør være og det ser ut til at ting går rette veien mtp at filteret får bakteriekulturen sin oppe og gå!

Vannverdiene måler som følger:

- NO2 : 1
- NO3 : 10
- GH : 6
- KH : 3
- PH : 7.8

Detter jo kun strips målinger, får ett dråpesett senere denne uka eller neste så da kan jeg få litt mer nøyaktige målinger.

Kenneth
Dråpetester, ble fort paff!
Vell..

Fikk dråpetester i dag fra tetra. Åpnet opp og fikk da se en heeeel masse rare glass med av samme type som var merket 1, 2 og 3. Brukerveiledningen var på alt annet enn norsk og engelsk. Fant omsider brukerveiledning på engelsk på tetra sine hjemmesider som var totalt ubrukelig.
Men, som masse annet her inne er det alltid svar og få, se posten der jeg spurte hvis noen andre trenger og få det inn med teskje!
hadde
Legger også ut tråden der Frank Angell har gått enkelt og nøye gjennom hvordan vær test skal gå for seg, takk til Mona O for tipset
[URL=http://akvaforum.no/text.cfm?id=1853[/URL]

Måler nå med dråpetesten så ser vi hvordan forskjeller som blir vist i forhold til forrige post. Karet har gått i 2uker og 5 dager.

PH : 8.5
KH : 5
GH : 6
NH3/NH4: 0-0.10 mg/l
NO2 : 1.0 mg/l
NO3 : 25 mg/l
O2 : 11 mg/l


Det var ikke CO2 test i denne dyreste kofferten, det var jo litt rart??
menmen, her er hvertfall verdiene.. Mener at jeg har gjort det riktig. Noen innspill? Karet har gått i 2uker og 5dager.

mvh Kenneth
Ny vannmåling
Tok en ny vannmåling i dag, karet har nå gått i 3uker og 4dager
Det så slik ut:

PH : 8.5
KH : 5
GH : 5
Nh3/Nh4+ : 0
N02 : 0.3 mg/l (testen viser jo ikke mindre, 0.3 er gul, fargen var også gul.)
No3 : 12.5 mg/l
O2 : 10 mg/l

Begynner jo og se greit ut

mvh Kenneth
Nå har karet fått sitt føreste vannbytte etter 4uker i drift. byttet ca 30L liter av de 120L som karet rommer.

Etter ett døgn etter første vannbytte er de viktigste vannverdiene som følger:

NO2 : 0.3 mg/l (fargen er fremdeles gul men det er det laveste fargekortet viser)
PH : 8
GH : 6
NH4 : 0 mg/l
Bestilte nå Julidochromis marlieri den 22.03.10.
10 STK skal huse karet til og begynne med så får vi se hvordan det utarter seg. Bestilte også noen ekstra sebrasnegler og 2stk afrikanske viftereker så nå blir det liv..

Litt spent på om alt vil gå i hop mtp størrelsen på karet!
Gleder meg til torsdag!

Wohoo!!
Legger ved noen nye bilder av karet.

Fluval pumpen som vises er under innkjøring til ett mindre kar som skal være yngel eller reke kar.

Litt anderledes er det blitt i karet pga plutselig Anubias død x3 men resten ser ut til og trives og ha det greit. Skal kjøpe flere Anubias i morgen slik at jeg får de jeg mistet. Har slitt med grønne alger men det ser nå ut som det er under kontroll. Kan ikke se at det er kommet nye plasser som algene liker seg på. Eneste er at dem er veldig glad i gresset mitt men det har nå slått rot og har begynt og slå skudd utover sanden, disse har da ikke fått nye alger.
Alt som er i karet er enten fra Tanganyika eller afrika. planter og fisk og skalldyr også. Litt artig (Eneste er at jeg har 5eplesnegler som er med og rydder opp etter innkjøringsfasen, dem jobber så veldig godt

[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]



mvh Kenneth
Litt ominnredning og bilder siden sist. trur jeg er fornøyd!
Da har jeg gjort noen forandringer og det blir med det.. sier meg fornøyd Ris og ros tas hjertlig imot!

Legger ut litt bilder for den skuelystne!

Karet forfra.
[External Image]

Venstre side av karet.
[External Image]

Høyre side av karet.
[External Image]

En av innbyggerene, Julidochromis marlieri.
[External Image]

Kortsiden på høyre side.
[External Image]

Fem hærlige innbyggere, alle er Julidochromis marlieri.
[External Image]

Sliter litt med BGA akkurat nå men regner med det vil ordne seg når sandsneglene er på plass.

mvh kenneth
Det har blitt utrolig flott! Artig med fisk også!
Tøft kar.
Hvilke andre arter har du bestemt deg for?

Espen
Hallo
Takk for svar, begnner også og bli fornøyd men karet er jo ALT for lite men det er ikke plass til mer her så det er bedre enn ingenting

Jeg har 8 stk Julidochromis marlieri som du ser på bildene så skal jeg skaffe meg 20 stk Tanganyika-lyktøye (Lacustricola pumilus) som er mye mindre, blir ikke større en 4-6cm og holder seg i toppsjiktet. Da blir det litt liv og litt mer artig og følge med på da det er eneste karet jeg og det står jo i stuen

Har også 2stk Afrikanske vifereke og en hel del sebrasnegler som tar av seg rydde jobben


Kenneth
Liker karet ditt!

Vanligvis liker jeg ikke slike oppsett, men syns du har gjort en god jobb. Liker også hvordan det hele så ut med plantene.. score!
Takk for det Ronny-Andrè
Når bunnen gror igjen av gresset som er plantet blir det bra! Det vokser utroooligt sakte hos meg, er nok en kombinasjon av dårlig sirkulasjon i bunnlaget(venter på sandsnegler) og tenker at den trenger co2 for og trives optimalt.

Skal gjør en DIY co2 beholder når jeg får sandsneglene og se om den skyter fart
Blir pent trur jeg.. Anubiasen har ikke noe behov for co2 har jeg lest så det blir mest pga plenen. Hvis jeg får planteveksten skikkelig til så kanskje jeg planter fler planter og lager ett sør-afrikansk planteakvarie..

hehe, mye artig og holde på med, synd at det bare er ett kar disponibelt i leiligheten :p

Kenneth
Ny vannmåling!
Har ikke målt karet etter at fisken kom i, målte det rett før.
Nå har fisken gått i karet i 1 drøy uke og karet er drøye fem uker gammelt.

Vannverdiene pr. 05.04.10 er :

PH : 8
GH : 12
KH : 4
NO2 :
Hva i all verden foregår?
Har masse tekst men bare 1/4 blir postet?

Usj, har AF fått virus nå..
Du har vel brukt haketegnet tenker jeg (større enn, mindre enn). Det går'ke.
Da prøver vi igjen

Har ikke målt karet etter at fisken kom i, målte det rett før.
Nå har fisken gått i karet i 1 drøy uke og karet er drøye fem uker gammelt.

Vannverdiene pr. 05.04.10 er :

PH : 8
GH : 12
KH : 4
NO2 : 0.3 mg/l = 0
NO3 : 12.5 mg/l
NH4 : 0
O2 : 11 mg/l

Wohoo, karet er nå stabilt og går rette veiene, den første månden etter at karet har gått 4 uker bytter jeg 20% vann hver uke, når karet er 2 månder gammelt bytter jeg 30% to ganger i mnd.

Kenneth
Ny vannmåling!
Tok noen nye vannmålinger i dag da det er nesten 2uker siden sist jeg tok..
Holder heller med til sjeldenhetene og ta det hele veien men siden karet er relativt "nytt" er det greit og se at alt er i balanse.

Vannverdiene pr. 16.04.10 er:

PH : 8
KH : 4
GH : 16
NO4 : 0 mg/l
NO2 : 0 mg/l
NO3 : 10.5 mg/l
O2 : 10 mg/l

Verdiene er gode og stabile og det ser ut til at jeg har klart og bli kvitt BGA algene da det ikke har vært noen ny oppblomstring etter forrige vannbytte.
Siden oppstart for 7 uker siden har jeg byttet ca 15% vann vær uke med stort hell...

Har også øka hardheten (GH) i vannet fra 12 til 16.
Fremover nå blir det 30% vannbytte to ganger i mnd.

Kenneth
Morna!

Her om dagen bestilte jeg 20stk . En utrolig fin fisk som jeg også skal prøve og få i lek.. Den er veldig fargerik og gjør seg bra i et Tanganyika kar da den er mye mindre en vanlige ciklider og den stimer veldig flott i toppsjiktet. Er forresten fra Tanganyika eller værtfall fra de mange bekkende som munner ut i innsjøen.

Gleder meg som en unge!
Sier takk til Atle!

mvh Kenneth
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap