Min akvarietråd, nedturer og oppturer! (side 5)

Karet har ankommet så da ønsker jeg innspill på plantevalget hvis noen har tid. Skal straks bestille planter Det ser som så ut..

Alternanthera reineckii "Mini"
Ammania sp. 'bonsai'
Anubias Anubias barteri "barteri"
Eleocharis acicularis
Hydrocotyle tripartita
Hygrophila 'Siamensis 53B'
Limnophila hippuridoides
Ludwigia palustris
Lotus Nymphaea lotus (zenkeri)
Penthorum sedoides
Ranunculus inundatus

Syntes gjerne jeg mangler en høy knall grønn bakgrunnsplante, noen forslag?
Karet er 180 L og har 0.5w pr.l vann. Det skal utstyres med CO2 i tillegg..

Siden jeg så og si bare har stengelplanter er det vell ikke nødvendig med soil men heller et næringsrikt bunnsubstrat f.eks fra tropica?

Kom gjerne med Innspill, setter pris på alt!

Sand og stein på plass!
Lenge siden jeg hsr vært her inne som tidligere forklart og jeg ser at det desverre er en hel del bidragsytere fra den gang som er borte. Håpe det kommer mange flere så vi kan diskutere og dele erfaringer underveis.

Nå har jeg fått satt første "planløsning" så nå spretter jeg ei pils og ser om jeg blir enig med meg selv. Planter ankommer i morgen håper jeg.

Edit: mulig og få snudd bildet på noe vis?

Da er karet i gang og fylt med vann!
Da er det endelig i gang. Gikk og ventet på en plantepakke fra en privat person men etter 6 dager uten planter gikk jeg lei av og vente. Ugh!

Plantene jeg har i karet er følgende:

Alternanthera reineckii "Pink (roseafolia)"
Ammania sp. 'bonsai'
Cardamine lyrata
Glossostigma elatinoides
Hygrophila corymbosa "angustifolia"
Lilaeopsis mauritiana
Limnophila sessiliflora
Lotus Nymphaea lotus (zenkeri)
Pogostemon helferi
Pogostemon erectus
Spiky mose Taxiphyllum sp. ´Spiky moss´

Når jeg kjøpte Lotus fikk jeg med Glossosttigma gratis, var en potte igjen i butikken som begynte og bli litt vissen. Vet jeg har litt lite lys men har CO2 så gir den et forsøk og ser hva som skjer

Karet er innredet med Glimmer wood rock og jula sin blåsesand. Et par redmoore røtter som jeg klarte og skivse godt nok mellom steina så de ligger under vann. Heldigvis!

Kjekt og være i gang igjen, wohoo!
Da går karet på 5 dagen. På mandag skal jeg ha i amanoreker som kan stå i beredskap for algene som vil komme ettervært. Kjører oppsettet til tropica for første gang. Også fått på plass co2 som fungerer sammen med sodastream flasker. Spent på hvor lenge én flaske vil holde.

Følger med en drop checker som vil ha 3 fargenyanser. Blå, gul og grønn. Blå betyr for lite co2, gul for mye og grønn akkurat passe. Er blå nå så blir og øke dosen litt til jeg treffer. Kjører bare 6 timer med lys første 2 ukene med 50% delvannsbytte de 3 hver dag de to første ukene. Venter også på mere filter materiell som skal gå i Juwel filteret. Utover det ser jeg at redmoore røttene er dekt med sopp, klarer og fjerne det meste ved slamsuging under delvannsbytte men det vil nok være slik. Videre ser jeg at de har bevege seg noe disse 5 dagene. Nesten som de har fått mere oppdrift men foreløpig holder steinen de på plass.
Her er bilde av diffuseren og en såkalt "drop checker" Ligger nå på 2 bobler i sekundet og den er mer grønn en blå så jeg nærmer meg riktig mengde co2.
Da har karet gått i 10 dager og det er på tide med 3 vannbytte. Har tidligere byttet 50% vann men denne gangen bytter jeg bare 30%. For 3 dager siden kom det noen beboere som skal være med og kjøre inn filteret. Noen gyppyer og kirsebærreker samt et par ancistrus. Iht tropica sitt oppsett skulle jeg hatt amanoreker allerde nå og det anbefales også SAE nå ila uken. Syntes det er litt tidlig så er ikke helt enig med meg selv. Innbyggerne jeg har nå har ingen verdi i så måte så hvis de overlever er det bra hvis ikke så vet jeg det. Veldig gøy og se hvor mye noen av plantene vokser med co2, lotusen f.eks har dobblet seg i størrelse på 10 dager. Begynner også og se små utspringere fra Lilaeopsis mauritiana. Foreløpig ingen alger og soppen på redmoore røttene begynner og avta.
Gyppyer, kirsebærreker og ancistrus har ingen verdi ? Det er levende vesener, faktisk....over og ut.
Ærlig talt.. Over og ut!
SilverShaded
Gyppyer, kirsebærreker og ancistrus har ingen verdi ? Det er levende vesener, faktisk....over og ut.


Signerer denne.
Da signerer jeg signaturen din med en oppdatering..

Første bildet er dag 1 og andre bildet er nå i kveld som er dag 15. Artig og "dokumentere" fremdriften og progresjonen i veksten.. Til informasjon trimmet jeg lotusen litt etter bildet som nærmet seg overflaten, ønske lav og kompakt vekst på denne.

Byttet 30% vann i går, noe jeg har gjort siden uke 2, 2 ganger i uken. Første uken ble det byttet 50% vann 2 ganger. Ingen alger og se foreløpig.
Lystid fremdeles 6 timer som skal forlenges til 8 timer på dag 21 inkludert første tilskudd med plantenæring. Innkjøringsfisken har det tilsynelatende foreløpig bra. Har også truffe med mengde co2 og har satt meg på drøye 3 bobler i sekundet. Jeg vil begynner sånn smått og måle vannverdier fom i morgen og fremover.

Kjekt og holde på igjen!
Dag 19 og første vann måling.

PH - 6.6
NO2 - 0.1
NO3 - 0
KH - 5
GH - 5
CO2 - 36ppm

Så langt så vell.. Regne med at verdiene vil øke ila neste uke eller uka der. Ca halveis og klar for beboere ila april tenker jeg. I over i morgen starter jeg forsiktig med plante gjødsel og øker belysningen fra seks til åtte timer.

Edit: målingen ble gjort rett før lyset gikk så jeg skal ta en ny måling i morgen rett før lyset går på så ser jeg om PH og Kh endrer seg vesentlig mtp metningen av CO2.
Dag 21 og vannbytte. Byttet i dag 30% vann og nå skal det ikke byttes vann oftere enn én gang i uken. Så sant jeg ikke ser noe algeproblem. Økte også Lystid til 8 timer så nå kan karet nytes litt lengere utover kvelden.
Første dose flytende gjødsel er også tilsatt karet, holder meg til halv dose av anbefalt mengde som jeg sprer utover uka..

I tillegg har 10 nye beboere ankommet i dag. Iht tropica sitt oppsett skulle jeg ha tilsatt amanoreker allerede dag 3. Valgte og vente med det siden alt var helt "nytt" Ser antydning til trådalger på ene rota så satse på de gjør has på dem ganske greit. Ene guppyen ble også 12 barns mor i går, alle har det tilsynelatende greit fremdeles.

NO2 var 0.2 før vannbytte men nå nede på 0.1 igjen. Vil fortsette målingene fremover slik at jeg kan være på forskudd med vannbytter hvis det kommer en veldig topp. Angående måling av PH natt vs dag mtp CO2 metning vandrer den 0.5. Fra 6.6 til 7.1 ca. Det kan jeg leve med, dog vil det nok bli enda mindre ettervært siden lystiden skal økes til 10 timer om et par uker.

Lukte forsiktig i plantene som har vokst veldig og plantet også noen nye avlegger med helferi i det ene hjørnet. Gøy og se at Lilaeopsis mauritiana virkelig skyter fart igjennom sanden med nye gress tuster.
Dag 25 og ingen vannbytte og karet har nå for første gang gått med vann i lengere en 3 dager uten bytte. Fra forrige vannbytte som var på mandag skal jeg bytte vann én gang i uken. Jeg foretok måling av vann verdier for og se hvordan det ligger an..

PH - 6.6
NO2 - 0
NO3 - 0
KH - 6
GH - 5
CO2 - 45ppm
Fe - 0
NH4 - 0

Litt overrasket at både NO3 og NH4 viser 0 etter 25 dager. Kanskje NO2 toppen lar vente på seg ei uke eller to til?! Fordi uten NO2 kommer vell ikke NO3?! CO2 var litt høy iht PH, KH tabellen så jeg nedjustert nå til ca 2 bobler i sekundet.
Jeg har også tilført halv dose av anbefalt med flytende gjødsel og kunne ane en svak rosa farge på jern men ikke målbart. Alle beboerene har det godt og amanorekene jobber uavbrutt. Angående alger er det ganske bra, foruten noen flekkete grønnalger som ser ut te å feste seg litt rundt om kring på front glasset.

Legger ved bilde fra dag én og i kveld som er dag 25.

Dag 35 og ny oppdatering. Lenge siden sist men det har kommet yngel i hus.. Mitt eget Spennende og bli foreldre for første gang, ny hverdag og en anderledes hverdag.

Siden sist har det nå flyttet inn 5 ottoer og 6 siamesiske algeetere som går sammen med 10 amanoreker. Regner med de tar seg av det som måtte dukke opp. Ingen alger annet en noen grønne prikker på glasset som fjernes under vannbytte én gang i uken. Karet er etter mitt syn i fin balanse nå.. Mistenker NO3 testen er defekt da det er prøvd det som kan prøves kan iht jbl sine bruksanvisninger. Ser ut som om at pulveret ikke løser seg opp. Skal kjøpe en tetra test i morgen og se om den vil det anderledes..

Hadde tenkt og skaffe meg venusfisk men jeg ser nå med 8 timer belysning blir vannet 26 grader og rett før lyset slår seg på så er det 24 grader. MAO er det ikke mulig og få karet kjøligere pga lys og heldekkende topp, litt synd men sånn er det. For ordens skyld er det 23 grader i stua og varmekolbe står innstilt på 22 grader (den hadde et lite avvik) så det er ikke for varmt i rommet.. Lurer kanskje på danio, barbe eller en kombo av disse. Tenkte mye.på kardinal men jeg gidder ikke hvitprikk en gang i uka siden det blir mye trimming av planter med påfølgende stress. Ennå ikke sikker hvilke beboere som skal huset karet foreløpig og blir mest mer usikker jo mer jeg titter..

Hmmm, valgets kval! Legger ved bildet av karet på dag 34 og noen av beboerene.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap