Sykdom i yngel karret

Den siste uken har det dødt en del yngel i yngel karret mitt. Hadde litt nitritt for ca 2 uker siden. Det har jeg fått vekk. Da døde det 2 fisk, men nå har yterlige 3 død. Har lagt merke til at alle de døde fiskene har hatt et hvit sår bak svømmefinnen. Kan det være en slags parasitt ? eneste fiskene som kan lage sånne store sår på de i karret er klovneplecoene. Kan det være de som angriper yngelet mitt ? Har flubendazole og tenkte å kjøre en kur med det, men vett ikke om yngelet tåler det.
Det høres mere ut som noe bakterielt eller sopp, enn noen parasitt iallefall. Medisinen du foreslår synes jeg ikke høres ut til å være riktig middel i dette tilfellet. Det ville kanskje vært bedre å velge f.eks. eSHa2000 eller lignende, men pass på å velge en type som ikke ødelegger filterbakteriene samtidig. Et fungerende filter er bokstavelig talt livsviktig for yngel i vekst.

Er du flink med ekstra hyppige vannbytter i dette karet? Hvor mange yngel har du og hva er antall liter på karet? Er filtreringen god nok (dvs god nok kapasitet på filteret)...?
Jeg har esha2000 ogdå. bytter vann minst 2 ganger i uken. Har byttet ganske mye oftere nå etter episoden med nitrit. Akvariumet er 130 liter aquastabil med 2 innvendige pumper. Fluval 3+ og 2+. Begge pumpene står på full styrke. Lurer på om jeg skal modifisere 3+ pumpa med blåfilter.
Det er vanskelig så sei hvor mye yngel det er, men vil tippe det ligger rundt 40-50 stk.

Har et tomt 60 liter som jeg skal sette opp. Når det er klart så kommer jeg til å flytte de minste over der. Eneste som bremser meg opp er at jeg ikke får tak i isopor
Her er noen bilder. De er ekstremt dårlige pga at jeg bare har mobil kamera for tiden. Ser ut som sopp ja.

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap