Null utslag på alle tester?

Jeg fikk mitt første testkit i dag og har derfor testet alle 3 karene.

15 literen og 90 literen var perfekte: Ammoniakk og nitritt = 0 og nitrat 5mg/l. Men 22 literen er et mysterium. Der fikk jeg ikke noe utslag på noen av testene. Gjorde alle testene 2 ganger bare for å være sikker.

22 literen ble startet opp for 8 dager siden, og jeg brukte filtersvampen fra 15 literen til å kickstarte filteret, gjorde det umiddelbart før jeg flyttet over de 5 killiene. Det er kun de 5 killiene som er i dette karet.

Jeg har foret forsiktig og tatt 30% vannbytter annenhver dag siden det, bare for å være sikker. Siste vannbytte var på søndag.

Så hva skjer?
Mvjnz
Så hva skjer?
-Ingenting...? ;P

Hvilke tester har du kjøpt, forresten, og hvilket merke?
Ved en kickstart kan du ha vært så heldig at alt går bra, og da vil du selvsagt ikke merke noe utslag på nitritt.

Merk deg at det kan ta et par uker før nitritt duker opp. Det første giftstoffet som kommer ved oppstart, som også er det giftigste, er ammoniakk/ammonium.
Da jeg kjøpte kampfisken min på impuls så kickstartet jeg filteret i 15 literen med innkjørt gugge. Dagen etter var det så stort utslag på nitritten at jeg ikke fikk målt den på Jbl's test. Skiftet halvparten av vannet og dagen etter var det moderat utslag. Skiftet samme mengde vann og deretter fantes det overhode ikke nitritt enda jeg fôret godt og skiftet bare en tredel av vannet to ganger i uka.

Du kan derfor ha vært like heldig og allerede fått i gang filteret. Det kan selvfølgelig være, som Aggi sier at ting faktisk ikke er kommet i gang enda, men du skulle muligens sett utslag på ammoniakk-testen i så fall.

Vet at mange ikke regner med at filteret fungerer om det ikke er målbar nitrat, men det er ikke alltid det stemmer. Mine filtre fungerer uten tvil, men jeg har likevel nitrat på mellom 0 og 1 i alle karene mine om jeg ikke tilsetter nitrogenholdig gjødsel.

Du får bare fortsette å måle jevnlig noen uker til
Ok, takk for svar

Det er dråpetester fra API jeg har brukt, de er ganske godt kjent blant akvarister i Usa og Australia... Vet ikke hvor godt kjent de er i Norge..

Jeg trodde også jeg skulle fått utslag på minst en av dem, selv om filteret ikke er innkjørt så burde det jo vært ammoniak eller nitritt tilstede? Snodige greier, får bare vente og se hva som skjer da..

Men du skriver ikke hvilke tester du har... Nitritt-testen sier seg vel selv, men hvilke andre? Har du testet for ammoniakk? Hva med nitrat?
-Hvis du har utslag på nitrat i karet, så er iallefall det et tegn på at bakterieprosessen er i gang.
-Har du utslag på ammoniakk, så er det et tegn på at karet ikke er tilstrekkelig innkjørt, eller at det er overbelastet/overfóret...
Mvjnz
15 literen og 90 literen var perfekte: Ammoniakk og nitritt = 0 og nitrat 5mg/l. Men 22 literen er et mysterium. Der fikk jeg ikke noe utslag på noen av testene. Gjorde alle testene 2 ganger bare for å være sikker.

Ut fra hva som står her så forstår jeg det sånn at det ikke er utslag på hverken ammoniakk, nitritt eller nitrat.
Åja, sorry, bare meg som har blingsa, da... ;P
Ikke greit å få med seg riktig alt hele tiden
Hoppet over det planlagte vannbyttet i går og testet på nytt i dag, og fremdeles ikke noe utslag..
Har du godt med planter?

I så fall kan det forklare hvor nitraten blir av, ellers er det et veldig stort mysterium.
Jeg har 2 bunter med hygrophila polysperma, samt en stor plante jeg ikke vet navnet på. Jeg begynner også å helle mot at nitraten bare er så lav at den rett og slett ikke er målbar. Testen var så gul som den overhode kunne blitt.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap